E: Konsultuppdrag

kungcoccos
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 april 2010, 20:08:03

Re: E: Konsultuppdrag

Inlägg av kungcoccos »

Hej igen,

Okey, det låter ju positivt vad gäller omfattning.

xraid:
Tråkigt att du fått den bilden av oss anställda. Där jag har varit tas ofta konsulter in som resurser, kompetensen finns oftast. Det är klart att om du kör 200% av 100, så är det ju svårt för oss vanliga dödliga att köra mer än 50, från ditt perspektiv förstås ;)

Har ni någon uppfattning om vilka grenar som det finns mest uppdrag inom?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: E: Konsultuppdrag

Inlägg av swesysmgr »

Är det inte lite av en motsättning att ni tar in konsulter samtidigt som du har tid och ork att gå ut och ta egna konsultuppdrag på 50%?

Jag hade även sett till att få skriftligt clearat av de ordinarie arbetsgivarna att det är OK att ni kör eget vid sidan av så att ingen längre fram kommer och hävdar att ni ägnar er åt illojal konkurrens eller liknande.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Re: E: Konsultuppdrag

Inlägg av ToB »

Om 50% betyder 50% av normal arbetstid så är det väl fullt möjligt, om man vill lägga 4 timmar per arbetsdag av sin fritid eller 10 timmar varje lördag och söndag.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: E: Konsultuppdrag

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är statligt anställd och vi har som skyldighet att redovisa bisyssla i det fall området är samma som det där vi är anställda inom.

Om osäkerhet råder huruvida verksamheten konkurerar eller drar nytta av inom anställningen förvärvad kompetens, så skall redovisning ske.

Efter redovisning gäller skriftligt samråd.

Säkert bara något som staten har, men jag misstänker att många företag har liknande regler.

Bra att kolla upp sådant så att den roliga idén inte oraskar onödiga konflikter.

I övrigt önskar jag er lycka till, det borde inte vara svårt att hitta "knäcken" om ni är duktiga vilket jag får känslan av att ni är. Ryktet och "snaket" skall inte underskattas så får ni bara några jobb som ni sköter bra kommer det gå av sig självt.
Skriv svar