Minirecension av DM3061 - bänkmultimeter från Rigol

MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Minirecension av DM3061 - bänkmultimeter från Rigol

Inlägg av MBY »

Efter mycket övervägande och botaniserande bland bänkmultimetrar slog jag till på en DM3061 från Rigol. Vill bara dela med mig av mina intryck.

Utseende och känsla

Enheten är lätt och något mindre än Agilents motsvarigheter. Den har en belyst LCD (i stället för dyra men fina VFDer) med god betraktningsvinkel och inställbar kontrast och ljus. Förutom ett lätt hummande är enheten tyst. Inga fläktar jag är medveten om.

Knapparna är bakgrundsupplysta med rättfram märkning och trevlig känsla. Menysystemet är intuitivt och för det mesta självförklarande och rätt grunt, vilket är bra (inga knepiga inställningar tio menyer bort) och har en hjälpfunktion. Beroende på mätningsläge finns ofta flera knappar som gör samma sak, t.ex. finns range ofta på de mjuka funktionsknapparna samtidigt som det finns "hårda" knappar för just detta. Känslan är god och andas kvalité. Det kunde lika gärna vara en Agilent eller Fluke rent kvalitétkänslomässigt. Jag skulle nästan kalla instrumentet för "vackert".

Funktioner
Instrumentet mäter, förutom vanlig DCV/DCA/ACV/ACA och motstånd, kapacitans (med 100 fF i upplösning om jag inte minns fel), frekvens (och period), diod, ratio (V/V), dBm och har ett omfattande system för att lägga till sensorer (enligt manualen är t.ex. en PT100-sensormodell redan inlagd men jag hittar den inte på angiven plats). Sensorerna kan vara spänning-, ström- eller resistansgivare. Statistiska funktioner finns (max/min/avg), samt filter- och begränsningsinställningar för t.ex. stop/go-tester. En loggfunktion finns som klarar upp till 50 kSmpl/s till inbyggt minne, men minnet är inte jättestort (några sekunders loggning). Något jag inte hittat är peak-hold, men det kanske bara är jag (max-funktionen kan fungera som en sådan dock). Kontinuitetstesten har inställbart motstånd upp till 2 k.

Mätningarna kan ställa om från 4 1/2 siffra till 6 1/2 och uppdateringstiden från 30 ms (vid 4 1/2) och uppåt (snabbaste vid 6 1/2 siffror är 400 ms). Loggning och mätningar kan tidsstämplas med den inbyggda RTCn.

Gränssnitt
DM3061 har USB, USB host och RS232. Det finns en (betydligt dyrare) option DM3062 med GPIB och LAN också. Baksidans USB och RS232 medger loggning och inställning och framsidans USB host används för att spara loggar och inställningar etc, och uppdatera ny mjukvara till FPGAn. RS232 medger GPIB-liknande kommunikation med ett "språk" som känns igen från Fluke och Agilent. DM3061 kan även tolka vissa Agilent- och Fluke-kommandon om den ställs in så. Baudraten kan ställas mellan 300 och 115 200 baud (och man ska - till skillnad från vissa andra instrument med t.ex. print-funktion inte ha korsad 'nullmodem'-kabel). DM3061 verkar inte ha en printfunktion (dvs spotta-ut-mätvärden-automatiskt-på-RS232-funktion) så man måste sända förfrågningar till den kontinuerligt. Dock kan det mycket väl vara jag som inte förstår alla kommandon än (har inte undersökt hälften ens).

Prestanda
Upplösning: 2 400 000 counts (kan "beskäras" till 240 000 och 24 000 counts)
Basnoggranhet: 0,0078% (dock är alla noggrannheter specade separat som sig bör)
V: 240,0000 mV (100 nV-upplösning) till 1 000 V
A: 2,000000 mA (1 nA-upplösning) till 10 A
Ohm: 200,0000 ohm (100 µOhm-upplösning) till 100 Mohm.
Frekvens: DC-300 kHz

Jämförelser
Jag har benchat instrumentet med tre andra, men tyvärr har ingen av dessa i närheten av samma precision eller noggrannhet, varpå jämförelserna bara tjänar som grov kontroll:
Ref: DM3061 (2 400 000 counts, 0,0078%)
Fluke 45 (100 000 counts, 0,025%): Är helt överrens fram till sista siffran, det som skiljer är möjligen avrundning/trunkering. Exempelvis om Fluken visar 9,9123 volt kan DM3061 visa 9,91227, etc.
Kalibrerad VC940 (40 000 counts, 0,025%): Samma här, men den sista siffran på VCn kan skilja mer än en enhet från DM3061. Jag tror att det är VC940 som visar fel.
Amprobe 37XR (10 000 counts, 0,09%): Saknar gränssnitt så jag har bara undersökt "med ögat", men de är såvitt jag kan se överrens +/- ett fåtal counts.

Intryck
Jag har lekt med Fluke 45, Fluke 8845A, Agilent/HP 344??? och måste säga att jag nog gillar Rigolen bäst. Hur rätt den visar om 10 år återstår naturligtvis att se, men för många mätningar är upplösning viktigare än noggrannhet även om man naturligtvis ska ställa krav där med. Med reservation för att jag bara haft instrumentet i 48 timmar så kan jag nog rekommendera det för någon som vill ha ett mycket bra instrument men som inte har råd med "industristandard" eller speciella certifieringsprocesser. :tumupp:

Pris: 5 800, inklusive moms på conrad.se. Finns kanske på andra ställen? Observera att DM3051 med "bara" 480 000 counts kostar två hundralappar mer. Jag har googlat som en galning och jag kan bara inte begripa varför.