T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

Hur och vart hittade du den?

Det är bara att klistra in länken, trycka gör jag själv. :D
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av Fräsen »

www.bolagret.se men:
"å REA för 135kr (530kr) endast i butik " i ort:127.0.0.1, troligen.

Blir nog att gå till bolaget istället.
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

Hej!

Har haft problem med internetanslutningen hos mig i några dagar nu, vilket förklarar bristen på närvaro från min sida.

Vill först och främst tacka alla som skrivit i denna tråd för tips och råd, även om vissa klart och tydligt förväntar sig att alla kan allt.

Som någon tidigare skrev i tråden, att få klockan att gå bokstavligen talat exakt är väl inte det viktigaste, men en minut ska fortfarande ta 60 sekunder. Självklart så får man justera klockan med jämna mellanrum, frågan är bara om jag ska behöva göra det varje timme eller en gång i månaden (OBS! Ett exempel!).

Att Icecap inte vill ta i projektet med tång utesluter inte per automatik att andra inte kan tänka sig att göra det. :wink:

Jag har dock fortfarande inte sett att någon är villig att åta sig detta (om jag nu inte missat något inlägg, och då ber jag om ursäkt!).

Finns det någon av er som kan tänka sig att hjälpa mig med att bygga denna klocka? :)

Fräsen: Var hittade du klockan i sortimentet? Hittar den inte! Har du någon direktlänk?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

Men för guds skull, svara då på frågorna. Iaf "På den dittan å dattan frågan vet jag inget svar." Då ser man iaf att du sett frågan. Kan ju vara någon annan än Isecap som undrar över samma sak. Gå igenom från början å se vad du hoppat över.

Sen vägrar jag i stort sätt hjälpa folk som inte finns. Lägg in relevant info i fältet "Ort". Kan ju även finnas någon nära dig som kan komma över å hjälpa med det du inte kan själv, för jag tvivlar starkt på att du inte ens klarar gå i en affär å köpa ut en klocka, eller ?

Det är väl för fasen du som vill ha hjälp, inte vi! :roll:
brun0
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 april 2010, 17:59:41
Ort: Västerås + Gävle

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av brun0 »

jojje:

Jag har skrivit in det aktuella geografiska området i första inlägget i denna tråd. Du borde kanske också läsa igenom tråden igen och se om du missat något?

Klart jag klarar av att gå in i en affär och köpa en klocka, men den klocka som jag efterfrågar finns inte, såvitt jag känner till, för försäljning B2C.

Jag har redan beskrivit vad för typ av klocka som jag vill ha och att det viktigaste är inte att den går exakt på millisekunden, men att en minut gärna får motsvara 60 sekunder (som någon skrev tidigare!).

Jag har självklart läst igenom tråden flera gånger om, men det finns en risk, även om den nu är liten, att jag kan ha missat något! Så istället för att riskera påhopp i efterhand så säger jag till i förväg, att jag kanske har missat något.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

Finns fortfarande inget inlaggt i fältet Ort, hmm...
Relevanta uppgifter ska finnas där dom lättast syns, och vid ändringar, så ändras det automagiskt.

OK, mitt fel, det var alltså inte du som ville ha hjälp, det är alla vi andra. :roll:


Klart jag klarar av att gå in i en affär och köpa en klocka, men den klocka som jag efterfrågar finns inte, såvitt jag känner till, för försäljning B2C.

Så du tror att nån annan ska kunna hitta just den typen/modellen du vill modifiera? Jag fattar inte varför du inte bara kan köpa en klocka å be nån här göra vissa förändringar på den? Du måste väl kunna betala, bära hem den, ta bort urtavlan å skicka den till någon hugad spekulant på jobbet? Sen får du tillbaka den med massa hål i periferin. Sen måste du väl kunna peta in lysdioder i nämda hål, om nu inte den hugade även kan göra det för dig. Resten, det med det elektriska kan du inte göra, men limma fast en liten färdig box på baksidan klarar du väl ändå av, eller blir det för svårt nu med limmet?
OK, då fixar den hugade det också, men nu måste du väl i alla fall kunna sätta tillbaka urtavlan och hänga upp den på väggen? Nähä, inte det. Då blir det att den hugade kommer hem till dig med färdig klocka å slår i en spik i väggen, för att sen hänga klockan på plats. Bra så, var det så du menade från början? Det var lite otydligt just det avsnittet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av GeekJoan »

Alltså, vad är det för problem.
Personen i fråga vill ha hjälp med en sak. Han säger rakt ut att ha inte själv löser det utan ber om hjälp av någon som kan.

Han vill ha en vanlig analog klocka med lysdioder på kanten som visar sekunder.
Sekunderna behöver inte vara exakt exakt timade med minutvisaren, men en minus ska vara 60 sekunder.
Klockan ska vara 30-40 cm stor, rund eller fyrkantig.
Ska gå på 220V.
Han betalar 1-2000:-

Förslag till klockdesign:
Bild

Vad han vill höra är bara: JA, JAG KAN ÅTA MIG ATT GÖRA DENNA KLOCKAN.
Han vill inte veta hur ni löser det. Gå till Clas i sjön och köp en analog klocka och lös sekunderna på ert egna vis, jag tror inte han bryr sig hur uppgiften löses.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av netrunner »

JA, JAG KAN ÅTA MIG ATT GÖRA DENNA KLOCKAN.

Ok, jag har en sådan färdig jag kan sälja för 1000kr.

Vita eller blå lysdioder kan ordnas, cirkeln med sekunder är 23cm i diameter och hela klockan med ram är 30cm i diameter, kretskortet lite mindre. Visarna skulle du fixa va?

Kretskortet är med enkelsidig koppar och kan trivialt ordnas så att det finns ett 2cm hål i mitten. Som det är nu finns det en digital klocka i mitten men den går lätta att tabort.

Detta är enda storleken som finns och endast med vita eller blå lysdioder. Om vill ha en annan storlek så kan du löda 60st lysdioder med en bit sladd på varje. Jag kan sälja dig kabel, motstånd och 60st lysdioder i valfri färg, röd, grön, gul för 200kr extra.

PMA mig så kan jag skicka mina konto uppgifter, omedelbar leverans efter betalning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Behöver någon som kan bygga ihop en analog LED-väggklocka

Inlägg av jojje »

GeekJoan, tror nog inte ditt inlägg hjälpte snubben ett skit heller. :vissla:
(Kanske du har PM-at i smyg.)

Men köpa en klocka han kan leva med, det är väl det minsta mäniskan kan göra, eller... :roll:
Skriv svar