T: Bild till dxf för fräsning i plexi

PFalk
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 mars 2010, 13:20:47

T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av PFalk »

Jag har fått i uppdrag av mina barn att skapa ett vandringspris till ett dataspel. Tanken var att ta profilen av gubben (enligt länken nedan) i plexi ca 20 cm hög, för att sedan sätta fast den på en träfot/platta. Det enda jag har att gå på är bilden i länken.. vad är möjligt? Någon som kan hjälpa mig med detta? Någon som är duktig på bildbehandlig och kan få fram bara gubben för att sedan kunna skapa något som går att bearbeta utifrån.

Jag har varit i kontakt med Fagge och det borde inte vara något problem att fräsa om man kan få till en dxf av profilen - går det?

http://www.modernwarfare2wallpaper.com/ ... aper_8.jpg

Mvh Patrik
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av sneaky »

Tror att det var denna länk du menade (den du skrev blev lite misshandlad under resan ser det ut som).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av Meduza »

Det är rita av för hand i illustrator eller inkscape som gäller på den bilden, kan jag göra på under en halvtimme och få ut en fin profil från den bilden.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av Fagge »

Meduza: Du har ju en egen maskin också, så jag tar mig friheten & överlåter även fräsjobbet till dig :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av Meduza »

Här är en avritad version jag gjorde under lunchen:

Bild

Kan exportera den rakt ut till tex DXF utan problem :)

Och ja alla detaljer kommer inte komma med sålänge man inte fräser med en pinnfräs på 0.1mm eller så... och det gör man naturligtvis inte...

Simulering med 1/32" pinnfräs (ca 0.8mm) vilket är minsta jag kan tänka mig fräsa denna med om jag har några av dessa pinnar kvar hemma...

Bild

PMa om du är intresserad av att fortsätta med detta.
PFalk
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 mars 2010, 13:20:47

Re: T: Bild till dxf för fräsning i plexi

Inlägg av PFalk »

Fasen det verkade inte vara nått bekymmer.. Hatten av - tack. Jag skickar ett pm.
Skriv svar