Bygga egen aktiv prob

Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Bygga egen aktiv prob

Inlägg av newbadboy »

Vill bygga mig en egen aktiv prob till scopet. Har kollat runt på nätet och hittat
http://notes.ump.edu.my/fkee/e-Magazine ... 04a036.pdf men jag tycker att den under gränsfrekvensen är för hög. Jag vull kunna mäta lägre en så. Iaf runt 100hz o uppåt. Mitt scope klarar 50Mhz så jag behöver inte heller kunna mäta upp til Ghz heller. Späningarna jag vill mäta är typ upp till 10-15V eller så.

Jag har gått i tankarna att välja en lämplig OP och göra en spänningsföljare helt enkelt. Eller vad har ni för förslag
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bygga egen aktiv prob

Inlägg av AndersG »

Finns en del tips här:
http://www.mit.edu/~6.331/an47fa.pdf
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga egen aktiv prob

Inlägg av limpan4all »

Först bör du nog sätta dig och faktiskt göra en specifikation på vad det är du vill uppnå.
Annars så kan du tänkas lägga ned tid på något som inte blir tillräckligt bra eller det du faktiskt behöver.
Budget?
Antal som skall byggas?
DC->10++GHz eller vad?
1X eller vad mellan 0,01-1k i förstärkning?
Impedans i ditt oscilloskop, finns 50 Ohm och i vilken är då den maximala spänning som det då tål?
Probens inimpedans?
Liniaritet i inimpedansen?
Hur skall den spänningsmatas, batteri eller nätanslutet?
Om batteri vilken batterilivslängd?
Hur mycket inspänningsvariation skall den tåla innan det tillåts påverka utsignalen?
Storlek?
Störtålighet?
Common mode rejektion?

Det finns alltså en hel del kompromisser som måste göras.
Och glöm inte att det finns anledningar till att bra FET-probar kostar en månadslön eller mera...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga egen aktiv prob

Inlägg av TomasL »

Kika på Teks äldre aktiva prober, Du hittar service/Schema och PCB på min hemsida.
Skriv svar