T: Linda om spolar till rätt induktans *Löst*

Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

T: Linda om spolar till rätt induktans *Löst*

Inlägg av Xynter »

Hej,

Finns det någon i närheten av Örnsköldsvik som har en induktansmätare? Jag skulle nämligen behöva linda om några spolar för ett högtalarbygge.
Om det inte går, skulle då någon med bättre matematikkunskaper än vad jag har hjälpa mig att räkna ut antalet varv som behöver lindas av.


Tack på förhand
//Xynter
Senast redigerad av Xynter 14 mars 2010, 14:22:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans

Inlägg av Glenn »

Låter som ett utmärkt tillfälle att utöka instrumentsamlingen med en LC-meter ? :)

Jag har f.ö en jag funderar på att sälja, problemet är dock att den inte verkar funka, men efterssom jag saknar manual så har jag inte kunnat kolla så noga.. den skulle iaf funkas när den lades undan för 10 år sen..
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans

Inlägg av Xynter »

Jo det skulle inte vara fel med en LC-meter, men jag har bränt lite väl mycket pengar på sistonde så min ekonomi är lite ansträngd...
Annars så hade det blivit ett inköp av en ny sådan. Vad skulle det vara för kurs på din LC-meter om du skulle få liv i den?

Edit:

Jag började kika på ebay och jag hittade en som verkar billig och kanske bra.
250538945643 är Item Nr.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans

Inlägg av Henry »

På Ebay hittar du LCR mätare för runt 130:- inkl frakt som tex 390164899643. Visst ok det tar lite runt drygt runt en vecka innan du får den men är det inte extem panik så är det kanske ett val. Själv köpte jag en DM-6243L LC mätare där för en tid sedan och den fungerar hur bra som helst men den hittade jag inte alls nu märkligt nog. LC mätare har oftast några fler mätområden är LCR mätare då det inte "får plats" på dessa lite billigare typer och de orkar inte heller göra plats.

Den du länkar till liknar på bilden mer en vanlig multimeter men den har inga områden för L eller C vad jag kan se så den kan nog kanske ha en annan layout i verkligheten då de inte nämner något om mätning av spänning m.m. som den på bilden verkar kunna, men visst man vet aldrig och är kanske bäst att fråga säljaren om detta om du även vill kunna mäta andra storheter.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans

Inlägg av Xynter »

Jag har löst det här på ett mindre smidigt sätt.
soundbrigade ska låna ut sitt LCR-instrument till mig. Så nu är det bara att vänta på att det ska ramla ner i postlådan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans *Löst*

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk på att ta det försiktigt. Jag ansluter mätaren till spolen och lindar av (yttervarv) lite pö om pö tills jag ser att induktansen ändras. Tråden jag lidar av försöker jag hålla så "ohoprullad" som möjligt. När jag börjar få lite kläm, klipper jag av den biten jag lindat av och fortsätter igen. Trådänden skrapar jag ren med kniv, men ett tips jag fick var att bränna änden med brännare av något slag och doppa ner änden i rödsprit.
Linda inte av mer än vad som heövs, alltså linda inte av extra och linda på igen ut stoppa när du kommit rätt. Ev får du försegla spolen med lite tejp eller nåt så den inte fortsätter linda av sig.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: T: Linda om spolar till rätt induktans *Löst*

Inlägg av Xynter »

Stort tack för tipsen, jag ska följa dem så mycket som möjligt.
Skriv svar