Lackera PVC

Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Lackera PVC

Inlägg av nlinus »

Har byggt ett par waveguideantenner av PVC och Nylon (tror jag...).
Tänkte dra på lite färg, men undrar vad man ska köra med för typ av lack. Är dålig på sådant.

Läste någonstans att man måste använda färg som är rikt på lösningsmedel. Kan någon form av alkydfärg fungera, eller bör jag satsa på något annat?

Antennerna ska sitta monterade utomhus, så det får gärna bli någorlunda slitstarkt, men inte kosta skjortan för det.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lackera PVC

Inlägg av netrunner »

Jag har också byggt wlan antenn av PVC, både Yagi (20mm elrör) och Helix (PVC avloppsrör).

Det blev i båda fallen jättedåligt trotts att jag följt instruktionerna till punkt och pricka.

Vad byggde du och hur funkar det?
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: Lackera PVC

Inlägg av nlinus »

Jag har inte följt några speciella bygginstruktioner utan mest improviserat.
Räknade lite enligt någon formeln jag hittade för att komma fram till lämplig rördiameter och längd.

Har inte provkört på några längre avstånd än, men har ett par somrar i rad försett grannkåken med internetuppkoppling. Är väl en 60 meter dit eller något. Då har jag haft endast en antenn liggande innanför fönstret och de har kopplat upp sig direkt med sina laptops. Har funkat klockrent.

Tänkte bygga klart antennerna och göra en riktig provkörning. Får återkomma med resultat.

Är lite osäker på vad alla antenntyper heter. Den jag har byggt har samma princip som den här, och om jag inte minns fel så har jag använt samma uträkningar. Dock är den längre.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lackera PVC

Inlägg av netrunner »

Ahh... den har jag också byggt. Dock med denna som bas http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76815

Byggde först en som funkade mycket bra och försökte förenkla konstruktionen genom att direktansluta en USB-wlan pinne till antennelementet. Det gick inte alls.

Utsidan bör du kunna lacka som du vill. Öppningen kan du ju skydda med en plastlock.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: Lackera PVC

Inlägg av nlinus »

Jag kör med kontakt och kabel så jag kan ansluta mot vad jag vill.
Jo den är helkapslad och limmad, så den bör tåla en hel del väder och vind. Måste bara ha en färg som också gör det. :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lackera PVC

Inlägg av Mindmapper »

Hur har du fått fast metallskicktet inuti?

PVC är inte så bekymmersamt men en fet nylon är svårare, den skulle jag låta bli att måla.
Ruga upp ytan på PVC'n med fint sandpapper innan du sprutar på. Har kört med liknande spray och det har fungerat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lackera PVC

Inlägg av TomasL »

Använd en etsande grunfärg samt uppruggad yta.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: Lackera PVC

Inlägg av nlinus »

Mindmapper:
Har limmat in aluminiumfolie med spraylim. Rullade upp folien på ett smalt rör som jag stack in och använde för att rulla ut folien på insidan.
Antagligen inte lika bra som en köpt antenn av liknande modell, men det var intressant att prova - och den verkar funka bra för mitt ändamål.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lackera PVC

Inlägg av mrfrenzy »

Jag funderade på att bygga en antenn själv sen upptäckte jag att man får en färdig för 295:- med 14dB förstärkning.
Har haft denna sittandes utomhus i tre år och den fungerar fortfarande utmärkt.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: Lackera PVC

Inlägg av nlinus »

Jodå jag har sett dessa, och kommer troligtvis köpa såna i framtiden. Var mest nyfiken på att prova :)
Skriv svar