Plastlaminat

Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Plastlaminat

Inlägg av Didde »

Hej

Jag har ett problem som jag tänkte någon hade ett förslag till lösning.
Jag har en lasermaskin, som graverar och skär upp till 15 mm akryl, vi producerar skyltar. När jag skär i vissa plaster så blir det sot på laminatet. Detta är svårt att få bort. Har experimenterat med det mesta. Målet är att köra i en ultra ljuds tvätt, men detta går inte bort i alla fall. Har provat olika medel i den och även provat att lägga på olika vätskor innan man graverar/skär, dok utan resultat.

Nu har fantasin tagit slut, någon som har något förslag? Börjar bli rätt less på att tvätta för hand.

Robban
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av blueint »

Maskeringstejp?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Plastlaminat

Inlägg av Didde »

Kommer inte fungera, för då blir gravyren för dålig.

Behöver något medel som löser sig lätt i vatten och suger åt soten, har provat såpa och yes, det funkar, men det borde finnas något bättre
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av TomasL »

Tryckluft för att blåsa bort det (är du säker på att det är sot, och inte termiska förändringar i plasten).
Vad säger maskinleverantören?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Plastlaminat

Inlägg av Didde »

När lasern skär så använder den tryckluft för att förhindra att det plasten slår eld.
Ja, någon form av sot är det. Det går att torka bort, med hjälp av T-röd. Dok så är det tråkigt att stå och tvätta varge skylt. Och det sitter fast.

Tyvärr säger dom, ja vi vet om det men vi kan inte gör något åt det. Alla har problem med detta.
Det är tyvärr så att det tar lite för lång tid också!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av Meduza »

Vissa plaster ska tydligen gå bättre att skära om man använder inert gas som kvävgas som assist-gas i stället för tryckluft som innehåller syre, men jag har ingen erfarenhet av detta så det är svårt för mig att säga om det skulle hjälpa.

Vaxa ytan med typ bilvax kanske, visserligen jobbigt även det att tvätta bort om det behövs?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av TomasL »

Eller ytterligare påblåsning med joniserad luft, både positiva och negativa joner (tenderar att ta bort triboelektriska uppladdningar, vilket sannolikt är ditt stora problem)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av blueint »

Sprit/Vattenlöslig färg?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Plastlaminat

Inlägg av jojje »

Kan du ha det nedsänkt i vatten eller annan vätska?

Film med klister på baksidan? Såna som man typ plastar in böcker med?
Finns också ibland som skyddsfilm på typ displayer.

HappyPack?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Plastlaminat

Inlägg av Didde »

Bilvax har jag inte provat, men det är uppfunnet för att stöta bort vatten, så det blir nog svårt att tvätta bort i vattenbad. Men absolute värt att prova!

När lamniatet kommer så ligger det en film på, som du beskriver, en väldig tun tejp, När man provar att gravera med denna på går den ner i gravyren och ger fula märken i gravyen som inte går att få bort. Annars fungerar det som du tänker dig när den skär, "soten" fastnar på denna film.

Men en vattenbaserad lack skulle man ha. Men vad händer då om man inte graverar på en gång och det får ligga i ett par dagar? Då torkar ju detta och blir svårt att få bort?

Men en gas säger ni? Ja varför inte? Man skulle kunna prova med stödgas gas kanske, som man använder när man svetsar?
sugarman64
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 oktober 2008, 19:40:50
Ort: Lomma

Re: Plastlaminat

Inlägg av sugarman64 »

Du skulle kunna testa polyvinylakohol. Man använder det som släppfilm när man gjuter med gelcoat/polyester och glasfiber i form. Bildar en tunn vattenlöslig film när det torkat.
http://shop.glasfiberteknik.se/ifProd.asp?catid=14
http://www.byggplast-batprylar.se/Artic ... cleNo=9158
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Plastlaminat

Inlägg av Didde »

fasen så bra! Det skall jag absolut göra! Se om jag får tag i det här i nätheten imorgon

Man får stå med brandsläckaren när man provar :-) 8)
sugarman64
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 oktober 2008, 19:40:50
Ort: Lomma

Re: Plastlaminat

Inlägg av sugarman64 »

Du får gärna rapportera resultat om/när du testat.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Plastlaminat

Inlägg av Didde »

Hallå, igår var jag förbi en båtaffär och testade idag, det fungerade som det var tänkt! Kul! Bra tips! Tack

Robban
Skriv svar