Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av Mizzarrogh »

Då frågan varit upp här några gånger, Postar en länk här med till Denna mycket fina bildeserie om (DIY) kugghjulstillverkning i en svarv (funkar nog även lika bra i en fräs med rundmatnings bord, beroende på vad man har tillgång till) för er som missat den.
http://teknik.forum24.se/teknik-about777.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av säter »

Föga imponerande metod.
"Kugghjulet blev inte helt perfekt så jag fick fila till kuggarna lite grann också."
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går kanske att förbättra metoden i så fall, idén som sådan verkade ju annars förhållandevis enkelt menar jag. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av lgrfbs »

Han byggde typ om sin svarv till fräs, så skafar man kuggfräs och sätter i svarvchucken så blir reusltaten samma som i en fräs.
Coolt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av dar303 »

Det finns väl ett program som generar korrekta kugghjul i dxf eller gcode har jag för mig? Kommer inte ihåg namnet på det just nu men det kan ju vara praktiskt om man har cnc-fräs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av säter »

"Det finns väl ett program som generar korrekta kugghjul"
Nu är det väl så att programet bara generar geometrin till ett kugghjul, det ska fortfarande tillverkas.

Ska man fräsa ett kugghjul med en CNC-fräs och pinnfräs, är man begränsad till väldigt tunna hjul.
Bottenradien i kuggluckan är ofta väldigt liten i förhållande till kugghjulets tjocklek.

Att fräsa kugghjul med delningskiva och profilfräs, som killen gör i svarven, är ingen bra metod av flera anledningar.

För det första måste delningskivan vara mycket noggrannt gjord. "Dessförinnan slog jag 861 körnslag"
Jag tvivlar på delningen kan ha blivit perfekt.

För det andra, förutom att man måste ha en fräsprofil för varje modul, måste man även ha en speciell profil för varje kuggtal. Dessutom finns både 15° och 20° pressvinkel.
Krävs profilförskjutning an kuggen, vilket många kugghjul har, så krävs ytterligare en annan profil.
"Anledningen till att det inte blev helt perfekt var att stålet som sitter i flycuttern inte var riktigt rätt slipat men det ska åtgärdas tills det är dags för nästa kugghjul."

En bättre metod är att använda avvalsningsmetoden, då behöver man bara ha rätt modul och pressvinkel på verktyget.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av blackadder »

Det funkar ju till det han ska ha det till, det är ju huvudsaken
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av tecno »

Funkar och funkar, skulle vilja höra hans maskin och titta på svarvade resultatet på slagna gängor.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av blackadder »

Det låter inte så jävla bra med originalhjulen heller.

Och jag tror inte det påverkar stigningen såpass mycket att han kommer att märka det när han slår gängor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk om DIY kugghjulstillverkning.

Inlägg av Mizzarrogh »

På tal om det så fanns det ju förr optiska delnings apparater (altså med optisk förstoring och microskala) med mycket hög noggranhet, skulle inte förvåna mig ett dugg om inte dessa "gubbar" som höll på med verktygsinpassning och liknande kunde fixa 0,001mm precicion, de satt med microskop i särskilda rum. Det kallar jag hantverk som inger respekt! :)
Skriv svar