Solenoidventil till arduino?

ludvig_van
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2010, 22:31:10

Solenoidventil till arduino?

Inlägg av ludvig_van »

Hej.

Jag har precis skaffat en arduino och har ett projekt jag vill göra. Jag har tänkt mig kontrollera tillförsel av vätska med hjälp av en solenoidventil. Då det inte kommer vara något tryck i slangarna varkar den här ventilen perfekt:

http://cgi.ebay.co.uk/1-2-Gravity-Feed- ... 1%26ps%3D6

Det jag undrar över är:
1. Finns det något liknande i Sverige?
Den verkar lite dyr och att spara pengar på frakt och ev. tullavgift hade varit trevligt.

2. Hur kan jag styra den med min arduino?
Det står att den är "220V AC to 240V AC". Betyder det att den måste ha mellan 220V och 240V för att fungera eller är det för att den går sönder om man överskrider? Kan jag använda mig av betydligt mindre och ändå få den att fungera eller måste jag koppla ett relä till arduino och styra ventilen med ström från el-uttaget? Jag är nybörjare och vill helst inte mixtra med uttagen i väggen av säkerhetsskäl.

Tack på förhand!
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av sneaky »

Såvitt jag kan förstå så vill den ha 230VAC för att fungera. Kikade runt lite snabbt i butiken (för jag har själv funderat på ett projekt som skulle behöva något liknande :) ) och de har även modeller anpassade för 12VDC som är lite mer behagligt att jobba med. De rekommenderar en "väggvårta" som kan leverera 12VDC och minst 500mA. En billig transistor/mosfet styrd av din Arduino kan lätt driva det.

Vad gäller att hitta något lokalt så har jag ingen aning, har aldrig pysslat med denna typ av manick.
ludvig_van
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2010, 22:31:10

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av ludvig_van »

Oj, det måste jag missat! Det låter mycket bättre (och säkrare)

Då borde det räcka med att koppla ihop några batterier va? Jag är som sagt inte så insatt i el-lära ännu men en transistor fungerar så att strömmen till ventilen går genom två av benen och min arduino kontrollerar tillförseln med det tredje, som om det vore en tryckknapp va?

tack för svaret
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av sodjan »

> Då borde det räcka med att koppla ihop några batterier va?

varför batterier ? Har du inte tillgång till 230V ?
Hur driver du Arduinon ? Också med batterier ?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av PTC »

Är det inte enklare att sätta ett relä som drar ventilen, då blir man ju inte så beroende av spänningen på solenoiden.
ludvig_van
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2010, 22:31:10

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av ludvig_van »

jag tänkte använda batterier för att jag inte vill dö om jag råkar koppla fel, hehe. att det dessutom är vätska inblandat gör att jag lutar mer åt batterier än eluttag.
det känns säkrast så och om det finns en variant som går på 12v kan jag väl använda mig av batterier för att kontrollera ventilen och arduinon?
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av Kulla »

Jag har beställt två stycken av den här som går på 12V för Arduino och foto projekt som jag jobbar med nu :)
ludvig_van
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2010, 22:31:10

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av ludvig_van »

ok, jag tror inte att den skulle fungera för mig då den kräver minst 3psi för att fungera. hur styr du den med din arduino dvs. hur har du kopplat? använder du batterier eller eluttag?
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av Kulla »

Jag har inte fått dom än men jag tänkte koppla dom med en 12V adapter.
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av Kulla »

Men du kan testa med den här. Nu har jag kontaktat säljare för att skicka 2 stycken av denna istället. :)
ludvig_van
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 januari 2010, 22:31:10

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av ludvig_van »

ja, precis. det är den sneaky tipsade om, den verkar perfekt för det jag vill göra. förlåt om jag är trögfattad nu, men hur tänkte du koppla dem med 12V adapter? kopplar du in adaptern i arduino? hur skickar du ut strömmen till ventilen i så fall?
Kulla
Inlägg: 1270
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Solenoidventil till arduino?

Inlägg av Kulla »

allt ska gå via detta 12V adapter och arduino ska ha en 7805 före för att konvertera 12V till 5V, så arduino ska få 5V och ventil ska få 12V och jag ska styra den via arduino.
Skriv svar