Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av Noddan »

Letar lite smått efter bra datoranslutna multimetrar till ett vettigt pris (1-3k). Vill kunna övervaka 3-4 spänningar och 4-5 strömmar samtidigt vilket gör att vanliga bänkmultimetrar blir lite oöverskådligt. Med fördel skall detta loggas eller övervakas i någon slags PC-mjukvara så att man får en varning om någonting går utanför satta gränser.

Jag har dock inte lyckats hitta någonting som ligger vettigt i pris. Agilent har en trevlig serie med usb-anslutna instrument där multimetern heter U2741A. Den kostar dock 7k+moms vilket är alldeles för mycket. Man får deras billigaste bänkmultimeter betydligt billigare.

Någon som har något annat tips?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av AndersG »

Bygg en med en PIC :) Byggde nyss en som skall övervaka nätdelen till kompisens CNC. Den mäter 0..50V och 0..50A och sänder ut ett mätvärde/s på serieporten.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av Noddan »

Att bygga själv är tyvärr inget alternativ, det måste vara köpta prylar från ett "känt företag" :).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av AndersG »

OK. Det sade du inte från början. Kanske ngn typ av datalogger, typ:

http://labjack.com/

Vilket är spännings/strömområdet?
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av Noddan »

Nej det borde jag såklart ha gjort =)
Det handlar om låga spänningar (2, 3.3, 5)V och en kanal som kan gå upp emot 50V så det är primärt lågspänning. Strömmarna ligger inte nämnvärt över någon ampere eller två. Allting är DC.

Ska kika på labjack, tack för tipset!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av AndersG »

Har använt en U3 som är ett par år gammal och den fungerar busbra. De har även färdiga mätförstärkare som kan kopplas till. Normalt är de analoga ingångarna 0..5v eller -2,5..+2,5
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av Noddan »

Har kikat lite, det var nog inte riktigt vad jag var ute efter heller. Svårt att kalibrera de där på ett tillförlitligt sätt varje år misstänker jag. Egentligen vill jag ju bara ha en multimeter utan skärm med usb-port :) Varför är det ingen som gör billiga sådana :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av TomasL »

Tja 76-711-05 ihop med 76-711-19
Ger dig 20 kanaler spänning/ström 300V/1A om jag fattat saken rätt för runt 14k inklusive en 6 1/2 siffrors multimeter.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av barbarossa »

Noddan skrev:Har kikat lite, det var nog inte riktigt vad jag var ute efter heller. Svårt att kalibrera de där på ett tillförlitligt sätt varje år misstänker jag. Egentligen vill jag ju bara ha en multimeter utan skärm med usb-port :) Varför är det ingen som gör billiga sådana :)
Skall du ha ett DAQ kort då? Om du har tillgång till LabView så kan kanske USB-6008 kan vara något.

http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/14604
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av AndersG »

Det hela beror ju enormt mycket på vad man behövern mäta och med vilken noggrannhet. Behöver man en enkel logger så är en PIC ett bra alternativ om man vill bygga själv, alternativt en LabJack om man vill ha färdigt. Om man behöver hög noggrannhet så blir det någon typ av "LabView-kort" och kostnaden är därefter.

Jag skall försöka slänga upp ett exempel på en PIC-baserad logger senare. Typ 10-bitars upplösning, 0..5V
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av barbarossa »

Jag tolkar "känd leverantör" och "inte bygga själv" på annat sätt än du. Författaren har i alla fall specat budgeten.

//A
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Datoranslutna multimetrar till vettigt pris?

Inlägg av AndersG »

Orsaken att jag skrev som jag skrev var att jag fick ett PM från en "lurker" som var intresserad av budgetvarianten. Således var svaret aningen OT från det som OP frågade efter.
Skriv svar