Tips till en arbetsökande

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av psynoise »

Johanb:
Så sant, men jag uppfattade att slatte hellre ville jobba med elektronik än Photoshop. Saken är den att om man börjar jobba och inte slutför sina studier lär dom aldrig bli klara heller. En examen hade kanske hjälpt till roligare jobb.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av Johanb »

Jo det är alltid bättre att ha de klara så man har det där viktiga papperen på vad man ska kunna. Det verkar inte vara ovanligt att folk har bråttom igång och inte hinner klart med skolan. Men här vet vi ju inte orsakerna till det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av Glenn »

Jag känner iofs oändligt många som sitter och pyntar studielån för slutförda studier i något dom aldrig arbetat med.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14198
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av swesysmgr »

Klarar du av att göra klart utbildningen samtidigt som du jobbar? Annars avsluta den först om du verkligen vill jobba som elektronikingenjör.

Texten är lite oklar men om du går en utbildning och aldrig tillämpar den på en relevant arbetsplats utan håller på med annat i 3-4 år då har dina kunskaper avklingat rätt rejält och du får svårare att tävla mot framtidens nyexade.

Mitt resonemang gäller om du vill ha ett kvalificerat jobb och själv kunna välja arbetsgivare i framtiden, studerar man som arbetsmarknadsåtgärd för att få "ett jobb" är det väl bara att ta det första som dyker upp.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av v-g »

Ja fast jobbar man så går man automatiskt vidare i livet, man får nya insikter, vänner och kollegor. Att sitta hemma och söka får man inte ett piss av. Utbildningen klingar av men att vänta 3-4 år på ett relevant jobb det är inte ekonomiskt försvarbart.

Jobb och kalsonger går att byta, det viktiga är att inte börja på ett ställe som inte känns bra från början så man sitter och vantrivs.

Iom att man träffar folk får man ideér och kontakter som kan vara värdefulla i framtiden. Inte så att man ska skrika ut att man jobbar där medan man letar ett "riktigt" jobb första dan men allt eftersom kan man mjölka folk på info, folk känner ofta folk o man får kanske insidetips om man har tur.

Ofta är utbildningen nästan helt värdelös och man får lära om eller lära upp det första man gör, det enda den tillförde var en dörröppnare inget mer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av psynoise »

Utbildning behöver inte vara värdelös bara för att man inte använder kunskapen som har lärt sig. Har man läst en lite tyngre utbildning tror jag att man har vässat upp skallen rejält och lärt sig allt från att studera snabbt till avancerad problemlösning.

Elektron som utvecklar syntar i Göteborg annonserade efter mer personal för något år sedan, för att huvudtaget få söka krävde de civilingenjörsexamen, hade de inte krävt de hade lag lätt sökt, dock läser jag självklart till civilingenjör nu.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av v-g »

Värdelös kanske var att ta i. Men själv har jag aldrig använt mina kunskaper jag fått i gymnasiet (NT) i arbetslivet, DÄREMOT har de hjälpt mig privat i alla möjliga avseenden bla när jag bygger (cos/sin/tan) samt att "tänket" finns där. Tänket är oftast det mest viktiga inte den absoluta kunskapen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av Glenn »

psynoise skrev: Elektron som utvecklar syntar i Göteborg annonserade efter mer personal för något år sedan, för att huvudtaget få söka krävde de civilingenjörsexamen, hade de inte krävt de hade lag lätt sökt, dock läser jag självklart till civilingenjör nu.
Så skriver ju alla, men sen kan dom mycket väl anställa någon utan ändå, jag har sökt ett par sådana jobb och fått komma till intervju,
med andra ord, dom sket fullständigt i om jag var civilingenjör eller ej.

Nu blir det dessutom vanligare att man skriver typ "Vi vill att du är civilingenjör eller har förvärvat motsvarande kunskaper" och liknande.

Över huvud taget ska man ta krav som står i annonsen med en lastbil salt, är man intresserad av jobbet och tror man klarar av det,
sök ändå, om du är rätt person så blir du anställd, utbildning eller ej. Mitt nuvarande och förra jobb var jag egentligen inte kvalificerad
till, men sökte ändå, och det gick ju bra :)
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av rysshack.se »

Gör klar utbildningen! Det bistra läget som råder är temporärt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Re: Tips till en arbetsökande

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror att du kommer att få svårt att jobba inom något elektronikrelaterat om du hoppar av utbildningen och jobbar med detta jobb i 3år.

När du söker nytt jobb kommer du att konkurrera med nyutexaminerade med fräschare kunskaper...

Om jag vore du hade jag gått klart utbildningen och under tiden sökt jobb i princip hela landet.

Jag tog civilingenjörsexamen 2003 och då var det inte lätt att få jobb. Jag hade ändå lite tur och fick ett kvalificerat jobb inom elektronik på en mindre ort, och jobbade där i ett par år innan jag flyttade tillbaka till Sthlm och började jobba med roligare och mer välbetalda saker :-)
Skriv svar