Köptips: Multimeter med pc-interface

Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Köptips: Multimeter med pc-interface

Inlägg av Volny »

Har hittat 2st relativt billiga alternativ:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8159&path=
True RMS, RS232
699kr dock 10% rabatt om man köper deras presentkort

http://www.sagitta.se/matutr2.php#anchor60642
USB anslutning, kan mäta 2ggr/sekund
395kr exklusive moms exklusive frakt (98kr)

Det blir ungeäfr samma pris för mig, jag får en känsla att kjells är bättre, dock så är det ju en stor fördel med USB interface.

Fler alternativ?
Vet ni något om mjukvaror till sådana här? Brukar de gå att använda samma mjukvara till många? Kör windows och orkar inte med mycket krångel.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: Köptips: Multimeter med pc-interface

Inlägg av MBY »

Kjells är faktiskt bra. Jag har inte exakt den modellen själv, men Conrad säljer dessa under eget namn, Voltcraft, VC8XX-serien. Uni-trend tillverkar.

Uni-trend är en mycket märklig tillverkare. Från det smäckigaste smäcken som någonsin smäckat till riktigt bra skit. Multimetern på Kjell skulle jag kalla bra skit faktiskt.

Prestanda, specs o.dyl är en sak, men att bygga upp ett förtroende som dag-till-dag-multimeter är något helt annat. Efter ett tag lär man sig om en multimeter visar rätt eller fel, om den är tolerant mot batterinivå och stabil över temperatur.

Jag har mätt upp min VC820 (nära släkting i samma serie) mot flera andra multimetrar (inklusive en Fluke och Amprobe/Meterman 37XR-A med 0,1% basnoggrannhet), och VC820 är stabil och tolerant.

En test jag brukar göra med en ny multimeter är att parallellkoppla den till en annan multimeter som jag har förtroende för och koppla batterikontakten till ett labbagg. Sedan mäter jag batteriströmmen och sänker spänningen tills något händer med multimetern.

Här är en manuell logg från mitt försök med VC820:

Kod: Markera allt

37XR-A (10.000V)   VC820 (4.000V) error(%)
0.995		        1.000			    0.50
1.990		        1.997			    0.35
2.997		        3.006			    0.30
3.995		        4.005			    0.25

VC820
	Strömförbrukning 0,88 - 1,1 mA (avg: 0,91) (mätt med 37XR-A)
	Batterisymbolen tänds vid: 3,6 volt, vägrar starta när batterispänningen är under 3,6 v (mätt med DVM345DI)
	Börjar visa fel vid 3 volt.
Så, noggrannheten är god och batterisymbolen tänds i god tid innan den börjar leverera fel mätvärden (åtminstone vid spänningsmätning, men det är det viktigaste området då andra områden implicit använder detta för andra mätningar). Strömförbrukningen är väldigt låg, så att låta multimetern stå och logga till PC ett par dygn eller så är inga problem. I god tid innan batteriet blir så dåligt att mätvärdet sticker i väg flera counts (uppåt) blir displayen svag och strax efter hänger sig multimetern, vilket är bra eftersom det inte medger allvarligare felmätningar. Jag har också testat toleransen mot icke-rak likström, och den är god. Så länge jag håller mig mellan 3 och 9 volt har jag inte lyckats få den att visa fel hur "ful" matningen än är (har dock inte provat detta speciellt vetenskapligt).

PC-interfacet är puckat, ingen ascii utan en 14 byte(?) binärklump där bitarna är kopplade till segment(!) på displayen. Men har man bara skrivit en konverteringskodsnutt är det inga problem och fungerar klockrent. Edit: Det medföljande programmet är naturligtvis rena skräpet och helt oseriöst. Egen programmering behövs om man ska göra något vettigare än exportera till excel.

Jag har haft min i 3-4 år nu och jag litar på den fullt ut. Jag kan inte säga att den kommer visa rätt som en Fluke om 10 år, men det är inte omöjligt.

Rekommenderas. Billigare Uni-trend är dock skräp, UT20 och den populära UT33D använder säkert en zenerdiod som referens och äter batterier som en shunt (ja, jag överdriver).

Edit: Sagittas vet jag ingenting om, men jag misstänker att det är en rebrandad ful-Mastech (de gör bra instrument också, men inte i den prisklassen). Ett problem den har: USB. Why? Du kan kanske logga i medföljande app, men dessa brukar vara rena rama skräpet, men det är inte trivialt att skriva egna program. RS232 ska det vara.

Edit: Det finns gratis programvaror att ladda ner, jag använder ibland QtDMM (linux och windows(?)), men föredrar att skriva mina applikationer själv (Delphi/FreePascal eller QuickBasic i DOSBOX). QtDMM stödjer många multimetrar men ibland kan det vara svårt att lista ut vilken som är vilken på grund av rebranding. Jag _gissar_ att sagittan är en Mastech. VC8XX/VC9XX är Uni-Trend UT6X/UT7X.

Edit2: Snyggar till tabellen lite. Edit3: 37XR ska det vara!
Edit3: Blandade ihop tillverkare. Mastech ska det vara, inte Metrix.
Skriv svar