Liten trefasmotor 10.000rpm?
Liten trefasmotor 10.000rpm?
Jag har en frekvensomformare som kan lämna noll till 400Hz trefas, men max 250W. Finns det sådana motorer? Små, typ två hundra watt. Man lär väl spränga en vanlig trefasmotor vid dom varvtalen, dvs en bit över 10.000RPM för en vanlig 1500 RPM motor
Alltså jag funderade på om man kunde använda detta till en liten fräs för aluminium?
Alltså jag funderade på om man kunde använda detta till en liten fräs för aluminium?
Senast redigerad av janaf 6 december 2009, 21:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Liten trefasmotor 10.000rpm?
en vanlig 3000varvsmotor, byt lager och balansera så bör det fungera
har provat för skojsskull och en 1500v motor gick bra till 7000 sedan så höll den inte länge vid 8000
den var dock på 2.2kw
har provat för skojsskull och en 1500v motor gick bra till 7000 sedan så höll den inte länge vid 8000
den var dock på 2.2kw
Största problemet är nog att hitta en motor som vill ha 230V vid 400Hz, momentet blir inge vidare på en 50Hz motor vid 400Hz.
Jag hoppas att du stog på behörigt avstånd....grym skrev:sedan så höll den inte länge vid 8000
Små Dremel och Proxxon som tar 3.2mm brukar ha en effekt på under 100W så för den typen av fräsar tänkte jag att det skulle räcka. Det behövs ju inte mycket moment vid sådana diametrar.Norpan skrev:.. momentet blir inge vidare på en 50Hz motor vid 400Hz.
Men finns det (spindel)motorer som är tillverkade för sådana data?
Senast redigerad av janaf 6 december 2009, 21:36:23, redigerad totalt 1 gång.
12 000rpm 0,22kw kanske duger?:
http://damencnc.com/tools/man/TeknoMotorCatalog.pdf
Tippar dom kostar högst 2000kr då en 0,75kw med ER20 kona inslipad i axeln kostar 260€
Webstore
http://damencnc.com/damencnc.php?dir=cp ... &idType=18
Tippar dom kostar högst 2000kr då en 0,75kw med ER20 kona inslipad i axeln kostar 260€
Webstore
Ser helt rätt ut. Trefas. 12000rpm vid 200Hz, klarar 400Hz!
Bara måste vara bättre än min Dermel som egentligen är rätt
Bara måste vara bättre än min Dermel som egentligen är rätt
Kör med en borstlös RC-motor. De är inte långt från identiska miniatyrer av permanentmagnetiserade synkronmotorer.
Skillnaden är väl mest att ovan nämnda motorer verkar finnas med ER16 chuck färdigt inslipad i axeln.
Ska inte dom borstlösa RC-motorerna ha högst 10V fasspänning eller dylikt? Jag såg någon 800W motor som krävde 90A vid max belastning. Startströmen vore säkerligen än större. Detta gjorde säkert motorpaketet bra mycket dyrare än en trefasmotor med 230VAC huvudspänning. Små och smidiga är de, det kan jag medge. Tillförlitligheten är ett frågetecken.
Ska inte dom borstlösa RC-motorerna ha högst 10V fasspänning eller dylikt? Jag såg någon 800W motor som krävde 90A vid max belastning. Startströmen vore säkerligen än större. Detta gjorde säkert motorpaketet bra mycket dyrare än en trefasmotor med 230VAC huvudspänning. Små och smidiga är de, det kan jag medge. Tillförlitligheten är ett frågetecken.
Och så var det ju det att jag redan har en frekvensomformare med trefasutgång.
En chuck färdigt inslipad i axeln är ju också mer eller mindre ett måste för att inte komplicera saken.
Och jag vill ha något som är lite seriösare än den Dremel jag har.
Jag har letat runt lite och dom högvarviga trefasmotorer jag hittat är spindelmotorer för mer eller mindre kontinuerlig drift, ofta med vattenkylning, och en prislapp på så där 10.000:- och SÅ seriös är jag inte.
En chuck färdigt inslipad i axeln är ju också mer eller mindre ett måste för att inte komplicera saken.
Och jag vill ha något som är lite seriösare än den Dremel jag har.
Jag har letat runt lite och dom högvarviga trefasmotorer jag hittat är spindelmotorer för mer eller mindre kontinuerlig drift, ofta med vattenkylning, och en prislapp på så där 10.000:- och SÅ seriös är jag inte.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det inte enklast att ta en 2800rpm 3-fas snurra och ha en separat spindelaxel med chuck och sen ha remdrift?
Kanske billigare, att köpa separat axel och remdrift men enklare kan det väl inte vara än en motor med chuck? Eller? Jag har aldrig byggt någon maskin....
En fördel med att använda spindel och motor är väl nöjet att bygga den Fast med 3-fasmotor, lager & lagerbockar, remskivor, kapsling mm så är nog kostnaden snart uppe i dom ca 2000:- + för en färdig spindelmotor? Men jag är sugen...
Spindlar finns med ER8, ER11, ER16... Avsikten är att använda den för aluminiumpaneler och då borde väl 3mm (1/8") fräsar, fungera bra? Eller ska man gå upp i dimension? ER8 klarar max 5 mm fräsar, ER11 upp till 7mm så man får med 6mm och 1/4".
Är det realistiskt att köra >15.000 RPM på spindeln med 3000rpm motor och remskiva? Vanliga kullager? Hur monterar man dem och remskiva? Värme och krympa på? Hur stora toleranser behöver man i så fall?
Många frågor...
Spindlar finns med ER8, ER11, ER16... Avsikten är att använda den för aluminiumpaneler och då borde väl 3mm (1/8") fräsar, fungera bra? Eller ska man gå upp i dimension? ER8 klarar max 5 mm fräsar, ER11 upp till 7mm så man får med 6mm och 1/4".
Är det realistiskt att köra >15.000 RPM på spindeln med 3000rpm motor och remskiva? Vanliga kullager? Hur monterar man dem och remskiva? Värme och krympa på? Hur stora toleranser behöver man i så fall?
Många frågor...
att tillverka en bra spindel med egna lager och bockar för dom hastighetern är inget enkelt arbete, bara en sådan sak som balansering måste tänkas på
att kunna annvända 1/4" verktyg är en stor fördel, det finns mycket som man kan annvända då
skulle själv vara djävligt intresserad av en färdig spindelmotor med er11, fast då gärna med aningen högre effekt
att kunna annvända 1/4" verktyg är en stor fördel, det finns mycket som man kan annvända då
skulle själv vara djävligt intresserad av en färdig spindelmotor med er11, fast då gärna med aningen högre effekt
Vad är skillnaden mellan "ElectroSpindels" och "HF spindels" så en ElectroSpindel kostar nästan det dubbla mot en HF?stenberg skrev:12 000rpm 0,22kw kanske duger?:
Webstore