Kretskortsframställning....

Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kretskortsframställning....

Inlägg av Fritzell »

Gärna det! Intressant.

Nu är det för min personliga del inte någon förlust om hela påsen är körd då det var i jobbet som jag skulle testa förtenningen (etsar prototypkort lite då och då i jobbet) men vore kul om man kunde få det att fungera. Ser ju absolut mycket snyggare ut om prototyperna är förtennda, istället för sunkiga oxiderade kort.

Tänkte prova att "torka" lite av pulvret och se om det gör någon skillnad också.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kretskortsframställning....

Inlägg av Fritzell »

Nu har jag provat att torka pulvret i ett torkskåp 70C i typ två timmar sedan slå på ett par dl kokhett vatten som sedan fick lösa sig och svalna i två dygn. Sedan fungerade förtenningen finfint! Blir riktigt bra resultat.

Det verkar alltså vara viktigt dels att det får svalna ordentligt samt att det är torrt. Sen kanske man måste ha en lite större mängd för att det ska fungera öht. Nu tog jag halva påsens innehåll och det gick finfint att ha det i en plastbehållare och ta fram om och om igen och förtenna sina kort med. Så det hade nog funkat att blanda ut hela påsens innehåll med en gång.

Men om man av någon anledning inte skulle lyckas är det nog bra att använda bara halva påsen ändå.

:tumupp:
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Kretskortsframställning....

Inlägg av korp »

Uppskattningsvis hur mycket koppar skulle du täcka? Jag har bara gjort kort på säg.. pffff... 60x100mm och det har räckt med mindre än en tesked. En blandning hade jag stående och återanvände vid flera olika tillfällen. Kanske har medlet tappat sin riktiga potens efter att ha reagerat med fukt ett längre tag.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kretskortsframställning....

Inlägg av Fritzell »

I början provade jag med väldigt små kort, max 2x2cm. Kanske var det för mycket ändå men jag tog också typ ca 1tsk med pulver och det hade inte hänt någonting alls med kortet även efter 24h.

Sen framgick det av databladet att det är inte är så bra att rengöra kortet med stålull - eller ja, det rekommenderades att man skulle borsta kortet rent med en speciell lite borste som var ickemetallisk iallafall och i de första försöken körde jag ju med stålull som vanligt.

För ett lyckat resultat använde jag alltså:

Torkat pulver upplöst i ca 2-3dl kokhett vatten (ej i metallkärl)
Lät det svalna i i minst 24h
samt rengjorde kortet med smärgelduk + aceton.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Kretskortsframställning....

Inlägg av v-g »

Jag köpte ett sånt poliblock, kanske var en bra investering.

Fick heller inte till det förrän jag tog lite extra pulver. Skit är att originalförpackningen inte är lufttät :evil: Bytte till vanlig zippåse (från ELFA) och förrutom att den går att återförsluta är den mycket tätare, har dessutom dubbla.
Skriv svar