Störningar från adapter på Fluke Scopemeter 123

xarragon
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 maj 2006, 14:10:35
Skype: xarragon
Ort: Halmstad
Kontakt:

Störningar från adapter på Fluke Scopemeter 123

Inlägg av xarragon »

Hejsan, jag har en Fluke Scopemeter 123 som jag köpt begagnad av en bekant. Jag har dock en del problem med den som jag hoppades att någon kanske kunde hjälpa mig med eller i alla fall känner igen.

För det första är den grinig på att starta när batteriet är tomt och man precis pluggat in AC-adaptern/laddaren. Den startar skärmen någon sekund, sedan stänger den ner sig. Låter man den vara ikopplad ett par minuter så fungerar den normalt och man hör ett relä slå till. Kan det vara så att adaptern inte orkar utföra laddning och slå till relät samtidigt, utan spänningen dippar och instrumentet aktiverar sin brown-out?

Jag mätte spänningar i ett telejack med och utan adaptern ikopplad. När den var ansluten via en orjordad adapter så ändrades vågformen markant, vilken plötsligt fick en 50 Hz AC-komponent.

Är detta normalt beteende och om inte, vad kan man göra för att laga det?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Störningar från adapter på Fluke Scopemeter 123

Inlägg av Andy »

Min 123’a var också lite tjurig vid start med tomt batteri men det berodde på att batteriet var dåligt och ”laddaren” behövde en stund på sig för att överkomma den sämsta cellen (troligen reverserad) i packen. Efter byte av batteripacken var det inga problem. Dock borde du också märka att drifttiden på en laddning inte är så lång som den borde om det är samma fel som på min.

Det andra symtomet du beskriver är inget jag har upplevt, har ofta stoppat i adaptern mitt i ett ”jobb” och det enda som ändrar sig är ljusstyrkan i displayen.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Störningar från adapter på Fluke Scopemeter 123

Inlägg av xxargs »

Du får nog läsa lite mätteknik så att du förstår vad som händer när du kopplar ihop olika saker.

Man kan säga att det du såg när du mätte på telejacket med adaptern inkopplad är en motsvarighet till 'brum i högtalaren' när du kopplar runt med dina HiFi-grejor när du kopplar ihop dator, TV och video i ett gemensamt system - där ofta antennsladden till centralantennanläggningen ger brumproblem så fort den ansluts...

i det här fallet går det lite kapacitivt kopplad nätspänning genom adaptern till fluken och sedan från fluken till mätopjetet du mäter på och just teleledning har ganska hög impedans vilket gör att läckströmmen syns tydligt även om läckströmmen är på delar av mA, tom. µA

att göra högisolerad nätagg är dyrt och då pratar vi medicinutrustningskvalitet och den ambitionen har knappast fluke med sina bärbar instrument som troligen är tänkt att gå på batteri just vid mättillfällen.


att man har startbekymmer med tomt batteri och precis nyinsatta adapter ser du även den modernaste av mobiltelefonerna - så detta är nog tyvärr helt normalt - många mätinstrument av den här typen laddar heller inte batteriet när dom är påslagna - bara när dom är avstängda...
Tocke
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 januari 2007, 14:47:16
Ort: Linkeboda

Re: Störningar från adapter på Fluke Scopemeter 123

Inlägg av Tocke »

OT på din fråga, men jag har en 123:a med samma symtom avseende batteri och uppstart.

Som hobbyanvändare så ger man inte batteripacket någon vidare motion utan man har i regel förstört batteriet. (Och pack:et är ju svindyrt att köpa nytt)

Mitt tips är att du plockar ur batteriet och kör bara med trafon, om det inte det krävs att den är portabel. Och köper nåt billigt att mäta telejack osv.
Skriv svar