Kapacitans- och diodmätning

Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Elektroholist »

Hej. Jag har läst någonstans att en multimeter kan mäta kapacitans och dioder även om den inte har dedikerade lägen för det. Jag har kommit över en gammal Simpson 464 billigt och den verkar bra på det mesta. Finns det annars särskilda mätare för detta?

Sedan en generell fråga. Gäller alltid att de komponenter som ska mätas tas loss från kretskortet de sitter på?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Henry »

Vissa storheter kan man mäta med en multimeter som inte är specifikt gjord för det pga att den kan mäta andra storheter som man sedan kan räkna ut det andra värdet med, men för vissa storheter behövs det andra instrument för att kunna komma fram till det som en tongenerator för vissa vet dock ej hur det är med kapacitans men för tex induktans behövs det.

Det finns standard multimetrar gjorda för att enbart mäta kapacitans, resistans eller induktans eller alla 3 storheter samtidigt i en apparat och de finns allt ifrån några få 100-lappar på tex Ebay inkl frakt upp till hur mycket som helst för rena proffsinstrument.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Glenn »

En MULTImeter betyder väl att den kan mäta flera saker samtidigt ? eller ? :)

Jag har en LC-meter, en "multimeter" fast den kan bara mäta induktans och kapacitans..

Hmm, borde kränga den nån gång, tydligen nåt bra märke, såg en likadan till salu på
ebay för en ansenlig summa pengar..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Henry »

Felaktigt brukar det inte för sällan kallas multimeter även om de bara kan mäta en storhet. :roll:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Swech »

"Jag har läst någonstans att en multimeter kan mäta kapacitans och dioder även om den inte har dedikerade lägen för det. Jag har kommit över en gammal Simpson 464 billigt och den verkar bra på det mesta. "

Menar du att den har ett läge för kapacitans och ett för diodtest och dessa funkar
eller menar du att den verkar bra på övriga mätningar så kanske kan den även mäta detta?

" Finns det annars särskilda mätare för detta?"
Det finns speciella LC mätare, finns även diodmätare som plottar kurvor mm men oftast vill man ju bara
konstatera om dioden funkar eller ej

"Gäller alltid att de komponenter som ska mätas tas loss från kretskortet de sitter på?"
Det beror på... mäter man över t.ex en resistor som är inlödad så mäter man även resistansen i övrigt
elände som är ansluten till denna.... men tricket är då att värdet på motståndet skall vara
samma som det visar eller lägre. Är värdet högre så har motståndet brunnit upp..
Är värdet lägre så kommer sannorlikt detta från övriga komponenter.

Så är man oerfaren så får man ta loss komponenten, har man erfarenhet vid felsökning så
kan man mäta direkt och utifrån vad som är rimliga värden gissa/avgöra om det stämmer...

Swech
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Elektroholist »

Simpan jag har mäter Spänning, Resistans och Ström. Det jag undrar är om jag med hjälp av det som finns på multimetern även kan räkna ut tex Kapacitans? jag har läst att det ska gå, precis så som Henry antyder. Frågan är hur jag i så fall gör.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Andy »

Dioder kan du naturligtvis mäta på resistans området.

Multimeter betyder bara att instrumentet kan mäta mer än en storhet inte tvunget att dessa är Volt Ampere och Ohm.
Elektroholist
Inlägg: 93
Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
Ort: Stockholm

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Elektroholist »

Tack.

Att en vanlig multimeter heter multimeter för att den kan mäta flera - men inte nödvändigtvis alla - storheter, har jag varit införstådd med hela tiden.
Jag får ursäkta om min frågeställning var lite otydlig.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av xxargs »

Andy skrev:Dioder kan du naturligtvis mäta på resistans området.

Multimeter betyder bara att instrumentet kan mäta mer än en storhet inte tvunget att dessa är Volt Ampere och Ohm.
Det är inte självklart att det fungerar för diodmätning med Ohm-läget då mätspänningen som används i Ohm-läget kan vara så låg att den har svårt att nå över diodens tröskelspänning i framlednings och börja leda tillräckligt. Man kanske mäter nära oändligt åt ena hållet och åtskilliga kOhm åt den andra hållet - är man inte erfaren så kan man tolka läget vid flera kOhm resistans i framläget som att dioden inte fungerar som det skall när det egentligen beror på för låg mätspänning.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Kapacitans- och diodmätning

Inlägg av Andy »

Nej, det är riktigt man får knappast någon fullständig diagnos på en diod men med lite koll på omständigheterna kan man definitivt se om den är hel eller trasig.

Samma sak gäller ju faktiskt också för kondensatorer, man kan fastställa om det är avbrott eller kortis med hjälp av en Ohm meter.
Skriv svar