Montera press-skruv i aluminiumgods

Flundran
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 juli 2008, 20:23:58
Ort: Karlstad
Kontakt:

Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av Flundran »

Jag har en aluminiumpanel som är 4mm tjock. Jag vill ha M3 eller M4 skruv som står ut från baksidan av panelen, som inte syns från framsidan. Jag vill alltså undika att borra genom panelen om möjligt. Skulle press-skruv vara ett alternativ? Kan man montera press-skruv utan super-duper verktyg?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av PeterH »

Skulle det kunna fungera med dubbel front, då kan du använda försänkta skruvar på den inre plåten och limma denna på insidan av den yttre plåten. Är det svårt med dubbel front på hela ytan kanske det kan gå med dubbel plåt just där du behöver fästena?
Flundran
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 juli 2008, 20:23:58
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av Flundran »

Tack för svar. Jo, tidigare har jag kört med dubbel panel och försänkta skruvar genom det första panelen. Jag har undvikit att limma då men panelerna har hållits ihop någorlunda genom potentiometrar som suttit genom båda panelerna och klämt ihop. Kan du rekommendera något bra lim för att limma ihop två aluminiumytor?

/F
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av tecno »

Scotch/3M har bra dubbelsidiga tape laminat
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av PeterH »

Araldit (finns det än ?), Superepoxi, PL600/400 eller kanske Plastic Paddings superstål (epoxy)? Finns många bra fästmedel för stål/metall idag 8)
RolleScirocco
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:34:01

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av RolleScirocco »

Flundran skrev:Jag har en aluminiumpanel som är 4mm tjock. Jag vill ha M3 eller M4 skruv som står ut från baksidan av panelen, som inte syns från framsidan. Jag vill alltså undika att borra genom panelen om möjligt. Skulle press-skruv vara ett alternativ? Kan man montera press-skruv utan super-duper verktyg?
Borra 3,5mm djupt hål, gänga med en bottentapp och fäst sedan pinnbult med gänglåsning. Du kan ju ta vanlig m skruv och såga bort skallen om du inte hittar lagom pinnbult.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av tecno »

Glöm det där med pinbult och gänga med bottentapp i tunn plåt.

Regel nr1 Du bör ha minst 1,5x gängdiametern i djup med full gänga för god hållbarhet!
RolleScirocco
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:34:01

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av RolleScirocco »

Glöm det där med pinbult och gänga med bottentapp i tunn plåt.

Regel nr1 Du bör ha minst 1,5x gängdiametern i djup med full gänga för god hållbarhet!

Och om det inte ska hålla hjulupphängningarna på en bil etc, utan monteras en gång och sitta så kan man både i alu och lite plaster ha kortare gänga.

När vi pratar panel och elektronik kan man misstänka en manöverpanel eller liknande, om man inte tänker stå och försöka bryta bort pottar tex så kommer det gå fint med pinbult.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av dar303 »

Punktvetsa/tigsvetsa? Jag har samma problem och jag vet att det finns speciella maskiner för detta, googla "bultsvets". De är dock dyra, borde gå att bygga något eget! (Det är ju ett DIY-forum trots allt!)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av tecno »

Men du, alijumjum panel och skruv i vad då?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av dar303 »

men jag? Aluskruv så klart!

Allt man behöver (om plånboken är tjock!) finns här http://www.bultsvetsteknik.se/Default.aspx
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av tecno »

men det där ju fusk, inget för oss i korpen :D
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Montera press-skruv i aluminiumgods

Inlägg av persika »

Flundran skrev:Jag har en aluminiumpanel som är 4mm tjock. Jag vill ha M3 eller M4 skruv som står ut från baksidan av panelen, som inte syns från framsidan. Jag vill alltså undika att borra genom panelen om möjligt. Skulle press-skruv vara ett alternativ? Kan man montera press-skruv utan super-duper verktyg?
>Kan man montera press-skruv utan super-duper verktyg?
Ja, det går. Borra ett 3mm's hål i en tjock järnbit och fasa kanten lite, kanske 0.5mm. Lägg sedan alu-plåten på denna, och sätt i press-skruven i alu-plåt-hålet och ner i järnbitshålet, banka sedan till med hammare. Testa först med provbit så fasningen är lagom stor.
Skriv svar