Problem med RG58-BNC från Kjell&co vid labb.

metex
Inlägg: 82
Blev medlem: 27 augusti 2009, 21:12:32

Problem med RG58-BNC från Kjell&co vid labb.

Inlägg av metex »

Jag har stött på problem men färdigköpta kontakterade BNC "labbsladdar" dom har använts vid effektmätning och trimmning av ett effektslutsteg en bit upp i VHF-bandet, men det är något som inte stämmer.

Kablarna är jättekännsliga hur dom förläggs, om man tar i dom så slår mätarnålarna på SWR instrumenten åt alla håll och ut till konstlasten går kablarna varma, kanske var under drift så det kan ha varit utstrålad HF som värmde.

Jag klippte av en kabel och såg då att den inte alls är byggd som jag är van vid för RG58 den har betydligt minde skärmstrumpa och dessutom har den folieskärm innanför strumpan.

Var också på Kjell&co och köpte 10meter RG58 och kontakter och tänkte tillverka nya labbsladdar, men ser när jag kommer hem att den RG58 dom säljer på metervara har samma uppbyggnad som dom färdiga labbsladdarna.

Jag kör med övergångar på nästan alla SWR-instrument/konstlas PL till BNC, C-kontakt till BNC på BIRD 43:an och N till BNC på konstlast men det har inte varit några problem med det förut.

Så finns det några andra eller liknande erfarenheter av denna budget RG58, duger den bara till datatrafik och småsignalmätningar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med RG58-BNC från Kjell&co vid labb.

Inlägg av TomasL »

Gissar iofs att man får vad man betalar för.
Folieskärm är väl iofs inget fel, men är ett hellsike att terminera.
Folieskärmen är väl till för att göra kabeln HF-Tät.
Mindmapper
Inlägg: 6426
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem med RG58-BNC från Kjell&co vid labb.

Inlägg av Mindmapper »

Har aldrig köpt lågkvalitetskabel när jag håller på med VHF/UHF det brukar bara ställa till bekymmer. Hellre då begagnad kvalitetskabel. PL-kontakter absolut förbjudna.

Kan också vara längden som kan vara fel på kabeln som blir varm. Prova en annan längd och se om det löser problemet.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Problem med RG58-BNC från Kjell&co vid labb.

Inlägg av Minus »

metex

Jag har köpt RG-58 på meter hos kjell förut och liknande den vanliga 58:an så de måste ju se på pris enbart när de köper in koax-kabel

de färdiga sladdarna med kontakter verkar ju vara en video eller ljudkabel


maila till kjell o klaga du borde få tillbaka pengarna om de kallar den där kabeln RG-58


sist köpte jag Bedea kabel från elfa den var mjuk o smidig , blir nog att handla mer därifrån


/ Minus
Skriv svar