Trampgenerator a'la liggcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av Pucco »

Man orkar inte hålla på särskilt länge.

Hittade den här länken med diskutioner om trampgeneratorer:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... pic=6958.0

Det verkar inte särskilt effektivt.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av 1802 »

En länk till om den http://www.radiomuseet.se/omraden/militar/ra200.html
Från din länk Pucco.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av bonecrime »

För en herrans massa år sedan var det en elitcyklist som trampade ett pedaldrivet flygplan över engelska kanalen. Jag vill minnas i dokumentären att de sa att han under flygningen utvecklade en genomsnittseffekt på ca 300W. Vad en vanlig dödlig person skulle orka ge för effekt en lite längre stund ... hälften kanske? Med innefektivitet och förluster o.dyl. så ska du se att du blir nog snabbt svettig av en relativt blygsam last. :wink:
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av 1802 »

Man får vara glad om man ger 100W.... Nån som kan översätta promenad jogging löpning till W?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av mrfrenzy »

På gymet har dom ofta motionsapparater som visar effekten i W, på vissa kan man även ställa in att den ska anpassa belastningen efter varvtalet så effekten blir konstant. När jag tränar brukar jag köra ca 140W i 20 minuter, då blir man lagom varm.
Som en jämförelse ska en brandman enligt AFS klara motsvarande 250W i 6 minuter, då är han också rejält trött.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av grym »

få se, problmet är hög verkningsgrad och variabelt trampmotstånd

en synkronmotor med permanentmagneter ger hög verkningsgrad, men det är med varvbtalet man kan reglera effekten

jag hadde nog provat att modifiera en vanlig gammal motionscykel med stort svänghjul i järn

fäst så bra magneter man kunnat på den och haft generatorspolar som moped generatorspolar, men att kunnat variera avståndet eller antalet

vore ganska lätt att prova
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Trampgenerator a'la liggcykel

Inlägg av danielr112 »

hur bra kondition har du? Vilken hastighet klarar du hålla på en cykel i xx minuter?

På så vis kan du istort sett räkna ut vilken effekt du presterar. Sedan tar du bort den förlusten du har i transmissionen och i generatorn och kan du räkna ut vilken effekt du kan få ut.


edit: var visst en sida till
Skriv svar