Driva 3-fas motor med 1-fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6075
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

Hittade denna Bild Hur räknar man fram kondingens värde? Vad händer om man vänder på F och N?
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av eqlazer »

Vet du varför man har en kondensator? Om inte vad gör en kondensator rent allmänt med en signal?

När du klurat ut det kanske du förstår vad som händer om du växlar fas och nolla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av TomasL »

Att växla mellan fas och nolla påverkar ingenting.
De flesta små enfasmotorer är kopplade på detta sätt, och våra stickproppar/vägguttag är inte polariserade
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

1. Man tittar i en tabell. Någon stans mellan 20µH och 150µH typ.
2. Inte ett jota. Vet du hur växelspänning funkar?
1802
Inlägg: 6075
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

I vissa fall kan det ha betydelse på fas och nolla. Kanske inte vid vägguttaget, men internt. I tex ett "skymnings relä" jag har. Ingen som har formlen för kondingarna? Är det sådana som kallas "motorkondensator"? Och givetvis skall de vara med rätt volt och farad.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Kan du länka till det relät? Det låter osannolikt.

1. Nej jag har ingen formel, jag har ett diagram.
2. Den brukar kallas driftskondensator.

Den ska rätt spänningstålighet och kapacitans. Eller köper du spik med rätt meter?
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Volny »

Kopplar man in 3-fas motorer till 1-fas sådär?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Ja det är en variant.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Volny »

Okej, då undrar jag med vad för kondensator man ska använda.

Den ska förskjuta 120grader kan jag tänka mig. Och kapacitansen ska passa överns med motorn, men gör det något om man har mer kapacitans än nödvändigt?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av PeterH »

sök efter motorkondensator på Elfas sidor, har för mig att dom benäms så (kan ha fel) :humm:
1802
Inlägg: 6075
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

danei: "skymnings relä"=jula.se Artnr 427609. Tror inte det går att direktlänka. Fick en liknande utan sladdar. Fick vända 2 kablar internt i den fas och nolla, för att den skulle funka. Ibland slutar den att funka. Då flyttar jag den till verkstan för att felsöka, och då vaknar den igen?????
Decamber
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 augusti 2007, 16:21:59
Ort: Västerås

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Decamber »

Man kan koppla in en kondensator mellan två faser för att erhålla en fasförskjutning mellan två lindningar. På så vis får man ett roterande magnetfält och rotorn snurrar.

Kondingen måste tåla spänningen och strömmen och då bör man vid dimensionering räkna med startströmmen och även mot-emk:n utifall rotorn skulle "nypa" eller plötsligt gå tungt av någon anledning. En så kallad motorkondensator är ofta avpassad för dito förhållanden.

Jag vill minnas att man som tumregel brukar man välja en kapacitans av storleksordningen 80 uF per kW om den ska drivas av 1-fas 230V. Sedan beror på det lite på tillämpningsområde. Ibland startar men motorn med en konding och kopplar ur denna helt under drift, eller så startar man med en större konding och sedan kopplar in en mindre istället.

Vad tänker du använda motorn till? Tänker du starta med last?


Angående 1802:s skymningsrelä så har jag väldigt svårt att tänka mig att den är beroende av var man ansluter fas respektive nolla. Det måste vara något annat fel!
1802
Inlägg: 6075
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

Det var inte stickproppen som vändes, utan internt mellan 2 grunkor.
Första behovet för motorkondensatorn är att få en 3-fasmotor att snurra bara. Steg 2 att driva en tvilling och köra den som generator. Och nej man behöver ingen frekvensomriktare för att öka "motorns" varv, det finns ett enklare sätt....... Om ingen kommer på det så avslöjar jag senare.
Decamber
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 augusti 2007, 16:21:59
Ort: Västerås

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Decamber »

1802 skrev:Det var inte stickproppen som vändes, utan internt mellan 2 grunkor.
Första behovet för motorkondensatorn är att få en 3-fasmotor att snurra bara. Steg 2 att driva en tvilling och köra den som generator. Och nej man behöver ingen frekvensomriktare för att öka "motorns" varv, det finns ett enklare sätt....... Om ingen kommer på det så avslöjar jag senare.
Om du bara vill att motorn ska snurra så kan du skippa kondingen helt. Då måste du skjutsa igång den för hand dock, sedan tar tröghetsmomentet hand om resten.

Enda sättet att öka motorns varvtal är att höja frekvensen på matande spänning. Däremot kan du ju få ett högre varvtal på belastningen om du sätter en växel mellan.

Angående skymningsreläet...... vad är skillnaden mellan att vända "internt mellan 2 grunkor" och vända på stickproppen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Kondensatorn känner ju bara den strömmen den kan leda.

En asynkronmotor går väl inte att starta så?
Skriv svar