Vad har du på dig?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Vad har du på dig?

Inlägg av JimmyAndersson »

Nej nej nej, det är ingen *sån* tråd!
Jag tänker på klädsel när ni jobbar. I verkstad, garage eller liknande. :)

Vanliga arbetsbyxor och skor är inga problem, men sedan då?

Jag tänkte vara smart och shoppa lågpris-t-shirts och skjortor på Coop, men de verkar ha tagit bort allt sådant här.
Det jag skulle vilja ha är en lagom stor uppsättning t-shirts och långärmade svala skjortor som inte gör något om det blir fläckar och småhål i.
Det bör även vara lätt att skilja dem från vanliga kläder, redan innan de så att säga har märkt upp sig själva...


Det vore lite kul med en ständigt vit skjorta, som Jamie i Mythbusters har, men i mitt fall så skulle den bli grå direkt.
Fattar inte hur han lyckas... Han kanske har fått mängdrabatt hos tillverkaren och köpt en livsförbrukning. :D


Hur gör ni? (Åter igen, det är ingen sån tråd...)
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av SA4AQS »

Till vardags så har jag ett par svarta arbetsbyxor oftast en svart t-shirt och om det är lite kallt en svart huvtröja.
Och när jag "Jobbar" så är det i stort sätt samma.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Stolleman »

Jag jobbar alltid i T-shirt och jeans men jag är direkt ingen snickare så.

Har ett stort varuhus här i närheten som heter Eko, där köpte jag för något halvår sedan 10st vita och riktigt bekväma t-shirts för 50 kr, svårt att komma över det så billigt på andra ställen :)

Har även sett att Willys ibland har T-shirts för 10kr styck. Typ som något restlager dom köpt in.


[ironi]
Men Jimmy då, förstår du inte att Jamie använder vanish oxi action till sina fina vita skjortor :wink:
Bild
[/ironi]
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av johano »

Jag brukar handla T-shirts på Biltema, kommer inte exakt ihåg vad de kostade, men det var iaf tillräckligt lite för att jag skulle tycka det var billigt

/johan
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Gorgus »

Svarta arbetsskor, svarta strumpor, svarta arbetsbyxor med svart läderbälte. Svarta hängslen samt svart t-shirt. Oftast också svarta kalsonger.

Ja, jag gillar svart.. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, detta med klädsel hänger ju rätt mycket samman med vad man tänkt göra.
Till vardags brukar jag bära svart T-tröja och mörkblå goretexliknande (vet inte riktigt vad det är, men något nylonliknande material) långbrallor som är litet lagom regntäta men inte för täta och tål mycket stryk På vintern brukade jag ha en gammal NATO jacka, mest för att den var rymlig, lagom varm och näst intill outslitlig. På sommaren gamla utslitna jeans som är avklippta strax ovanför knäna (och ibland förstärkta med breda lappar över ben som fungerar som extra förstärkning).
Brukar ha detta då man tex lagar nät eller hjälper till att sköta djur och jordbruks arbete, mm. Har dubbla uppsättningar och ombyte så man kan skifta om man av någon anledning behöver se någorlunda presentabel ut eller tex jobbat i djurstallar och liknande med en uppsättning så slipper man dra in lukt och lera in i huset. (även praktiskt om man tex jobbar i skogen men då skall man ju ha särskillda skyddskläder).

Finns dock litet snyggare sådana färdiga av tex det klassiska blåkläder.

På jobbet, men där stod man mycket i gnistregnet vid smärgelmaskiner och div. oljeindränkta mek. jobb. Brukat ha en rutig bomulls skjorta som gick att knäppa ordentligt och kavla upp ärmarna på (mest för att man inte skall fastna i tex roterande borr och annat då man gjorde sådana arbeten), samt litet kraftigare blåställs brallor till. Ungefär detsamma brukar jag ha när vi snickrar och andra sådana icke utomhus/skog och lera rellaterade arbeten. Stora men välplacerade (så man inte fastnar så lätt) fickor är praktiskt, särskillt om man som jag brukar bära med sig en halv verktygs låda i bältet... Får även plats med extra öronproppar och skyddsbrillor, tumstock mm i fickorna så man alltid har detta med sig. Man kan även komplettera med ett skyddsförkläde i tjockt läder som man har hängande vid tex slipmaskiner, svetsarbeten, mm. Jobbar man mycket med sådant eller andra jobb som bränner eller nöter på ett begränsat område (tex sko hästar...) så reckommenderar jag detta varmt, finnes enkla sådana på järnhandeln som fungerar utmärkt och de håller rätt länge.
Har ett sådant hängande vid smärgelmaskinen i verkstaden hemma med.

På fötterna, ute i fält, kraftiga stövlar som tål tuffa tag. Annars träskor (i verkstaden och liknande, mest för att det går snabbt att hälla ur heta metallbitar och liknande om man klantar sig...), tycker gympadojor är för täta och omständiga att kliva i och ur men detta är ju en smaksak, har full förståelse för de som hatar träskor... :D Annars har jag numera investerat i ett par riktiga, stålförstärkta jobbardojor, hade även ett par sådana på jobbet. Kan rekommendera detta.

Sist men inte minst ett par riktiga hörselkåpor (eller proppar) och skyddsglasögon i ett kit man alltid har med sig. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av JimmyAndersson »

Verkar alltså vara (svarta) vanliga billiga t-shirts som gäller.
Man kanske skulle märka upp dem så att man vet vilken som är "ok" att ta. :humm: Jag har ju ändå "Iron-On"-kassett till Dymo-maskinen. :)

Jag gillar också svart, men det är nästan helt omöjligt att ha på sig om man jobbar ute på sommaren. Blir enormt varmt! :dead:

Standarduppsättningen i mina arbetsbyxor är penna, mobil, ficklampa, måttband, diverse nycklar, papper (typ hushållspapper) och multiverktyg (MacGyver++ ungefär). Det brukar även finnas lite skruvar, kabelklammers, tejp, ..öhm och en massa sågspån tydligen. Inte speciellt mycket grejer egentligen, men detta kit klarar de flesta situationer man kan "råka ut för". :)

Några grejjer som vore bra att ha: Ihopfällbar tratt, mjuk flaska med vatten, stryktålig multimeter, arbetshandskar som tar minimal plats, stryktålig kamera (med bra macro och zoom).


Stolleman:
"Men Jimmy då, förstår du inte att Jamie använder vanish oxi action till sina fina vita skjortor"

:lol:

Jag har faktiskt en sådan burk som jag köpte vid något sinnesförsvagat ögonblick... Tycker det fungerar ungefär lika bra som vanligt tvättmedel. :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av TomasL »

Köper mina kläder i en av de lokala yrkesbutikerna även vardagskläder, som t-tröjor, pike, jackor, jeans osv.
Har ett omåttligt slitage på Fristads FAS2 byxor enligt fakturorna.

Jobbkläder för det mesta: Svarta Fristads FAS2 byxor hängslen och livrem. Mörkblå eller svarta T-skjortor, säkerhetsskor.
När det börjar bli kyligt, Craft-underställ.

Kontorskläder: Jeans och T-skjorta samt kostym skjorta och slips, köper för det mesta Oscar Jacobson kostymer och kavajer/byxor, Stenströms skjortor och Amanda Slipsar.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Housepainter »

Jag brukar faktiskt stå i kallingarna när jag skall etsa. Smidigast! :)

I går så skulle jag fixa ett kort. När jag framkallade så gick det mycket snabbare än jag var beredd på, så jag stoppade ner fingrarna i kaustiksodablandningen och plockade upp kortet. Hade nämligen inte plockat fram någon pincett, dum som jag var.. Men kortet blev skit och fingertopparna kändes lite konstiga en stund sen. :oops:
Set slutade med att brorsan lyckades fräsa mönsterkortet med Lillasystern hans. Mycket smidigare, och mindre kladdigt.. :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Norpan »

Kom helt osökt att tänka på en låt som MBTretow skrev engång, om en flåsig herre i en telefonhytt.

"Jag har en cykelhjälm på huvet och en mössa under den
den är grå och brun och stickad av perlooooon.
Jag är glad att jag tog mössan för jag hade det på känn
att det var kallt och ruggigt här i telefooooon.
Jag står i telefonhytten på gatan utanför
jag kan se din silhuett genom gardiiiin."

Beror ju lite på väder och vad man ska göra, men annars är det mest reklamtskirts, som man vanligtvis behöver tjata om att få hur mycket man än handlar för, i mestadels ljusa färger,
kan inte begripa varför alla t-skirts med reklam på ska vara ljusa eller vita, svarta Fristadsbyxor med extrafickor och en såndär rutig fodrad skjorta som jag blivit lite beroende av.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad har du på dig?

Inlägg av Xynter »

För det mesta så är det varselkläder som gäller på jobbet, iaf då man ska jobba utomhus. Det är för att det finns en massa "små" truckar som kör fram och tillbaka och hjullastare som servar oss och ibland en och annan lasbil samt ett rangertåg som dundrar förbi lite nu och då.
Men jobbar man inomhus så är det lite grövre vardagskläder som gäller och att man tar på sig varselväst om det är börjar mörkna.
Då det gäller skodon så är det bara arbetsskor med stålhätta som gäller utomhus. Även om man forfarande kan gör illa sig om man har dem på...
Kan bara tillägga att det gör ganska ont att tappa en björkstock som är 08,30,12(topp, längd och rotmått) på foten precis ovanför stålhättan.
Skriv svar