>
Ok, så är det kanske, bor själv i (utanför) helsingborg på ta om annat oviktigt.
Bra att du väljer Lund ändå!
>
Jo, vet att ingenjörer var militärer från början, har själv precis muckat från ingenjörstrupperna på ing2 i eksjö, småland.
Ja, har också erfarenheter därifrån. Det har dock inte så stor potential jämför med vad du kan bli efter 5 år på en vettig teknisk högskola.
>
Har en liten fundering ang bärbar dator i läsandet. Har en 15,4" laptop nu med linux, men den känns lite väl stor att springa rundor med till skolan och så.. Dessutom kanske man behöver en dator med windows (usch, fy) till studierna? (känner till wine, ja) Tänker på matlab och liknande.
Själv "släpar jag omkring" på min 15.4". Ja, det är i största laget. Lösningen är enkel: Se till och bli funktionär i någon lämplig förening, såsom E-sektionen eller ETF, så får du tillgång till låsta utrymmen där du kan förvara/installera dig och din egen dator.
>
Funderar lite på att skaffa en 12-13" laptop med linux som man kan ha med sig när man är ute och flänger, och sen trycka in en windowsomgång i min nuvarande. (Säg inte netbook, för det tror jag inte jag klarar i längden, rent psykiskt.) Tror ni på detta konceptet? eller hur gör ni själva? Har haft funderingar på att skaffa statitionär, men det känns mer användbart med en mindre laptop som man lätt plockar med sig, även om man inte får den datorkraft man ibland saknar.
Jag skaffade laptop efter ett år på högskolan (för många år sedan nu, innan laptops var försvarbart prisvärda). Sedan dess har jag inte riktigt behövt en stationär.
Om du tillhör den skaran som inte vill sitta i skolans datorsalar (som är bra för övrigt), och tänker sköta allt skolarbete på din egen dator med goda resultat, så kommer du behöva både Linux och Windows parallellt. Tillhör du det övre skiktet av entusiaster så lär du dig dessutom snabbt att köra dem samtidigt i harmoni, kanske dessutom på en Apple-plattform
>
Man får ju prioritera lite som student har jag förstått, så både ny laptop och ny statitionär blir lite väl dyrt.
Nu trycker jag ur mig en klyscha som du får ta med lagom dos allvar: Lägg inte pengar på en ny stationär dator hemma, den kommer du ändå inte ha tid att använda under skoltiden!
>
Är det många som har sin laptop med på föreläsningar och allmänt i skolan? Eller har pappersblocket fortfarande majoritet i salarna?
Jepp, en del som släpar med sin laptop på föreläsningarna. Inte så effektivt, eftersom du bara kommer sitta och chatta ändå, istället för att fokusera på det föreläsaren bara säger
en gång (till skillnad från lekskolan du gått hittills). Jag rekommenderar pappersblock på föreläsningarna, eller som jag, helt enkelt komma ihåg allt viktigt som sägs.
>
Har inte alls speciellt klart för min hur det fungerar på högskola/universitet, har förstått att man har föreläsningar där läraren ofta står och pratar och men men har ofta inte möjlighet att ställa frågor direkt utan får spara dem till senare, och ibland arbetar man väl i mindre grupper med någon lärare nära till hands som man kan ställa frågor till, och slutligen har man en hel del eget arbete. Är det någorlunda rätt förstått?
Föreläsaren planerar att prata cirka 80-95 minuter av varje 2x45-minuterspass (ja, vissa pratar för snabbt/mycket). Resten är för frågor. Beror på ämne och publik. Generellt så är frågor alltid välkomna och uppmuntras, men ska naturligtvis vara välformulerade.
Om det inte är en föreläsning så är det en laboration eller övningstillfälle, där studenterna ska räkna och/eller bygga på egen hand med stöd av handledare som kan ämnet.