Timer för 12 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Finns det någon som har en ide om hur man kan bygga om en billig timer för att fungera med 12 volt?

Om man köper en för 220 volt så kan du få en digital med veckostyrning för runt hundralappen men skall du ha en som du kan koppla till ett bilbatteri eller i en bil med ciggplugg så får du betala minst 300 kronor.

Den timern jag köpte för ett par år sedan ser ut så här och kostande över femhundra kronor:

Bild

Nu har det kommit lite billigare från exempelvis butiken 24volt för 475 kronor:

Bild

och hos Conrad för 399 kronor men det känns fortfarande väldigt dyrt.

Bild

Det finns nog många husbilsägare, människor med fodervakter, solcellsstugor etc som skulle vilja komma på en bra lösning på ett billigt bygge där man kanske kan modifiera någon timer från Insjön, Kjell eller Elfa.

Mvh

Peder
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av Niklas-k »

Brukar inte vara alls svårt att modda en billig timer från typ Clas Ohlson för 12 voltsdrift. Med lite tur kanske ett relä och ett motstånd behöver bytas ut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av grym »

brukar annvända clas isjöns, bara till att löda in kablar för 12v och byta relä om man annvänder sådant, men det gör jag sällan
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Vore spännande med någon som är elektronikkunnig att komma med ett förslag på någon timer som är väldigt enkelt att modifiera.

Själv är jag tyvärr inte så duktig på sådana tekniska lösningar, men jag tror många skulle uppskatta en billig lösning/ritning.

Går det att modifiera både en sådan enkel med ett hjul som man snurrar på eller är det dom digitala som är lättast?

Mvh

Peder
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av Niklas-k »

Svårt att säga det var ett tag sedan man gjorde det och dessa jag moddade har gått ur sortimentet men till 99% säkerhet fungerar nog denna.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=58891263

Du får väl lämna tillbaka delarna om du inte får till det och säga att det är något fel på den :badgrin:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av grym »

som länken ovan visar, den är simpel att modda

tror jag gjorde en tråd om det om ni har lust att söka efter den


mekaniska är ickebra, då dom kräver 230v 50hz, vilket i och för sig går att göra men då tar det en del energi från batterisystem, dom elektroniska är att föredra
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Grym: Jag tror jag hittade din tråd och det verkar vara samma timer som fortfarande finns på "Clas Ohlson" bara lite annan färg!

Bild

Kommer du ihåg alls vad du gjorde för modning på timern, det är svårt att se på dina bilder om du bara kopplat förbi något eller om du varit tvungen att lägga till några komponenter.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... e&start=30

Bild

Kanske att du har kvar timern och kan ta en bättre bild på kretskortet?

Mvh

Peder
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Nu har jag köpt en 49:- timer på Insjön, bifogar bilder på kretskorten inuti den, är det någon som vet om just denna går att göra om till 12 volt genom att titta på kretskorten nedan. Den skall slå av strömen till en wlan-router och en wimax-antenn ute hos mig i skärgården som drivs ifrån ett bilbatteri.

Bild



Bild


Bild


Bild

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av squiz3r »

Svårt att säga något av de bilderna, men på kretskortet står det "+3v" på ett ställe, så med lite tur behöver den inte ha något annat än det. Du får väll göra lite lätt "reverse enginering", kolla var 220v kablarna går in, kolla sen vad som är kopplat till dem, men lite tur går dem bara till relät och någon typ av transformator/spänningsregulator.

Det kortet som du visar på gryms bild verkar bara vara ett hemmagjort kort som han har tryckt i i samma låda. Stod det inget mera i hans tråd?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av grym »

ber om ursäkt för ickeforumerande

sätt 12v på på den stora elektrolytkondingen , resten funkar av sig själv
kolla om reläet funkar eller inte funkar med batteridrifgt rakt av

funktionen på korten är att klockan sitter i panelen, den har tre sladdar till kortet, - + och utsignal

+ är bara en diod och ett motstånd till + på den stora kondingen, strömmen är liten, räcker för lcd+ klocka

utgången är en kollektorn på en npn transistor där emittern går till -
drivsteget för reläet sitter på 230v kortet

funkar inte relät med 12v så byt reläet mot ett 12v relä som tar relativt lite ström till spolen



kortet på bilderna är ett eget specialkort för foderspridare, den kortar tiden samt kan pwm'a en motor
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Hej Grym och alla andra!

Tack för era svar, jag har nu provat att mata den svarta kondensatorn med 12 volt.

Reläet är den den vita (sockerbitsliknande) klumpen som är märkt "HF7520"?

Bild

Det jag inte förstår är riktigt var jag skall plocka ut 12 volten på kortet, är det från reläet? Jag har försökt mäta med min multimeter men hittar inga ordentliga på/avslag. På visa mätpunkter är det typ 7-8 DC V när timern är på ON och sedan sjunker det till 2-3 volt när jag sätter timern i läget "OFF"

Grym: Antar att du kanske inte har kvar din timer för fodervakten och kan se om du var tvungen att byta ut reläet?

Mvh Peder
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av squiz3r »

PederMolin: Relät fungerar som en strömbrytare, du ska alltså inte plocka ut 12v från det, utan det är två poler på relät som blir ihopkopplade. Alltså, om du vill ha ut 12v när den är aktiv så lägger du 12v på reläts ena ben, då kan du plocka ut dem när relät slår ihop.

Om relät fungerar så ska du höra ett litet klick från det när det går ihop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av grym »

relät kortsluter dom två grova röda kablarna

jag annvänder normalt inte relät, utan ersatte helt 230 kortet med mitt hemmabyggda för att få extra funktioner
PederMolin
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 juli 2007, 12:55:40
Ort: Stockholm / Finland
Kontakt:

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av PederMolin »

På visa mätpunkter så har fått ut ca 7-8 volt vid läge ON och och när jag ställer den i i läget OFF så är det 0,2-0,3 volt på samma mätpunkt.

Jag matar för närvande kondensatorn med en transformator som ger ut 16-17 vdc.

Från reläet hörs ett mycket svagt klickande när jag slår på timern, men klickandet från reläet är mycket svagare ljudmässigt än om jag kör den på 220 volt.

Kan det vara så att reläet inte klarar av så lågt volt-tal?

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Timer för 12 volt

Inlägg av T0ny »

Reläet är avsett för 12V (min 9,6 Max 15,6) det drar 33mA @ 12V

Stiftet nära mitten av den ena långsidan och det andra stiftet på samma långsida är spolen (elektromagneten).

Mät spänning (Volt) över:
Nätadaptern (med och utan timern).
Spolen, vid draget relä med nätadapter.
D4
D5 (en av dem bör vara en zener)

Om du ritar ett schema över kortet så blir det lättare att hjälpa.
Skriv svar