Rörförstärkare med subminrör (5902)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns många transformatorer som är bra; Tango är ne av dem. Jag tror dock de är upphaussade just för att de är svåra att få tag i OCH dyra.

Nu börjar jag iaf komma någonstans:

Bild

Kortet ska monteras färdigt.

Bild

Transformatorerna på plats.

Bild

Och i lådan är allt på plats (i stort sett). Jag har inte bränt ett finger än, men det är trångt.

Bild
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det var inte många komponenter. Du får inte problem med brum då trafon sitter så nära insignalerna ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan ju flytta trafon 3 mm längre bak. 8) Jag får bara be till gudarna att trafon är bra lindad och har lågt läckfält. Notera skärmad sladd till poten.
Det är väldigt få komponenter, vilket ju är en fördel. Till vraje steg 3 motstånd och 2 kondingar. Sedan pyttenätdel. Ska försöka likrikta glöden också för att minska brummet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det verkar vara inbyggt i naturen att saker man försökt få "snygga" alltid måste trilskas medan risiga prototyper alltid fungerar.
När jag väl kopplat ihop och skruvat ihop allt vill inget fungera. Å andra sidan tränger det inte ut någon flogistron eller annan elektronikgas/rök. När jag får riktigt stor lust ska jag debugga eländet. Troligen en felkoppling/kortslutning.

Och innan lödtennet knappt hunnit stelna grubblar jag vidare på nästa mikroprojekt. I ett annat forum lyftes mikroförstärkare fram (Lång länkadress) och jag blev SÅ himla sugen på att göra något mer substantiellt. Ett snabbt dyk i mina rörlådor gav mig ett par 6AQ5 och en 6N2P. 6AQ5 är en effektpentod som kan ge runt 3W i en SE-koppling. 6N2P är en rysk dubbeltriod (ung som ECC82). Raskt beställde jag ett par små 5W transformatorer från Kina och med den R-kärnetrafon jag fick från HongKong för någon vecka sedan har jag nog allt hemma....



... UTOM en snygg låda. Den här gången ska jag inte använda något befintligt utan jag söker något utifrån. Snabbskissat i Illustrator ger mig en optimal lådstorlek på 115 x 100 mm. Tjockleken måste tyvärr hamna på minst 45 mm.
Två idéer .. tre idéer finnes: a) köpa minsta Hammondlådan eller en snygg låda från http://www.hifi2000.it, få någon att bocka en snygg alulåda eller montera allt på en plåtskiva (alu, mässing eller koppar) vilken bultas på en trälåda som gröpts ur för att få plats med lite småskrot.
Åker till Paris imorgon och kan ju fundera på detta allvarliga världsproblem alltmedan Louvren, Eiffeltornet och Moulin Rouge seglar förbi bussfönstret utanför.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu biter jag den sura tjuren i äpplet och fixar, en gång för alla ...

Rivcer allt gammalt strunt, och monterar rören på ett gammalt mönsterkort där jag borrat upp hål lagom stora så anslutningarna går igenom.
Bild

Ansluter glödspänning för att se att rören lyser som de ska:
Bild

Löder alla komponenter med p2p-teknik (point-to-point på ren svenska):
Bild
Bild

Och så testar vi (från vänster till höger), likriktare och filter, förstärkaren (på undersidan två trafar) och nätdelen i svarta lådan.
Bild

Hur låter det nu? Klent! Men det låter i alla fall och det var ju huvudsaken. Svagt brum kan urskiljas men det kan ju att ha med viss och halvdåliga jordslingor att göra. Basen är inte särskilt märkvärd men destu mer diskant. Utgångstrafarna är av typen linjetrafo, alltås de ska ha en 100V ren AC-signal, och jag kör en biasström på 17mA. Det lär inte mätta kärnan i trafarna men kärnan är dock för liten för att förmedla 20Hz.
Jag är dock klart nöjd. Nu ska jag klippa sladdar, snygga upp anslutningarna och montera ihop lådan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det lyser:

Bild

Säger som bartendern som sadlat och och blivit begravningsentreprenör - Ska det vara något mer innan vi stänger?
Bild

Sedan följde den halvstora tystnaden. Ena kanalen var plötsligt tyst :doh: . Det kan vara så att jag anslutit ingången fel eller att någon sladd lossnat. DOCK fick jag successivt stänga lådan och löda sladd efter sladd. Sista sladdarna löddes genom en 1,5 cm glipa. :wacko:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av mr.olle.norell »

Låter det klent även på sonidohornen?

Kul projekt hur som helst! Jag håller på med två ganska små projekt. Inte så här små, men små för att vara mig :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska komplettera med ett par nytagna bilder.

Trafon lär väl ha en rimlig 3dB-punkt på 70 - 100 Hz, därför blir det inga djupa toner. Men projektet är kul ändå.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av mr.olle.norell »

Du vet ReVintage, han brukar ju ha ringkärnetransformatorer som utgångsjärn!
Det tycker jag är coolt! De har ju högre bandbredd än EI, och man får riktigt bra bas säger han! :)

De har lägre induktans har jag för mig, men det ordnar han med några halvledare...
Det handlar om att få konstant ström i lindningarna eller hur det nu var...

Kanske ska jag bygga en sådan PP-stärkare någon dag :)

Men det är många projekt först...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag öppnar lådan har jag ett sådant här stort gap att löda genom. Löder jag bort signalen (grön sladd) kan jag öppna någon cm till och löda bort jorden osv ...
Bild

Lite jämförelser:
Edcor 10W PP-trafar (himla bra och billiga!!). Edcor ca 100% (volym) större.
Bild

En ca 100% större Danbury SE-traf (5K) låter bra faktiskt, trots sin ringa storlek och pris.
Bild

HELA förstärkaren bredvid en 25W SE-traf från Hammond.
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av squiz3r »

Jag hade gärna sett en bild när du håller den i handen så att man får lite mer storleksuppfattning! :)

Riktigt coolt projekt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ett dj*a tjat. Ska jag balansera den på snorre också????? :lucia:

Nu ska jag inte vara dum, bara lätt frustrerad :doh: och så snäll så jag dels skickar upp en nytagen bild på handen som vaggar (rör)gungan:
Bild

Och ett collage med en vanlig liten tändsticksask som jämförelse. Notera nätbrunnen! Hade jag haft något innanför lårbenet (eller vad man säger :roll: ) hade jag satt dit en sådan där liten nätkontakt man ofta hittar på väggbulor som sitter på sladden. Derr hade troligen hindrat minst en nervkallops. :dead:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där satte jag två lika bilder. Ska ha en frontvy också.... :wall:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av evert2 »

soundbrigade: Ja....det där var ju smått....sött helt klart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska bara ha den att fungera också.
Skriv svar