Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av JimBean »

Hej!

Jag har en Siemens tvättmaskin som inte tar in vatten, i alla fall inte varje gång den skall göra det. Jag misstänkte "Aquasafe" skyddet, alltså en magnetventil som sitter på varrenledningen, som skall öppna när maskinen skall ta in vatten, och annars vara stängd för att förhindra vattenläckage.

Men, jag mäter på spänningen till den och den är 0V över de två polerna, alltid, alltså tvättmaskinen försöker inte ens öppna den för att kunna ta in vatten.

Finns det någon som varit med om detta och vet vad man skall titta på?

Maskinen är 5 år gammal, och helelektronisk, så det är inte oxider i något programvred el.dyl.
Senast redigerad av JimBean 7 december 2008, 20:35:08, redigerad totalt 1 gång.
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

En helt obildad gissning: Är det bara en "styrsignal", eller en signal med lite kräm i? Skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att någon effekttransistor har brunnit upp?

Det finns ingen felkod eller något?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Magnetventilen är gissningsvis 230 VAC och styrs av en triac.

Protte
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

Jag mätte bara bak på maskinen där kontakten till tvålederen till magnetventilen sitter. Så, tipset är att mäta upp en eventuell Triac på andra sidan kabeln?

Jag har en fundering till, det lär finnas en nivågivare som indikerar att det är tillräckligt med vatten och att magnetventilen således skall stänga... Vet bara inte var den kan tänkas sitta.

Tacksam för alla ideer..
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag hade något liknande på min lite äldre mekaniska maskin.Den ville inte fylla på tillräckligt med vatten vid sköljningar.Eftersom jag misstänkte en givare för vattennivån,så var det bara att hiva omkull maskinen.Undertill sitter det en "fördelningslåda" eller vad det kan kallas,där alla slangar möts.Där satt det två små tryckgivare för olika vattennivåer.De satt alltså inte i vattenytans nivå,utan långt under.Det visade sig att den här "lådan" var full av ludd som också måste ha lagt sig på ena tryckgivaren.Efter renspolning fungerade maskinen igen och har gjort så i ett par år nu.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Om maskinen har ett överfyllningsskydd så kan det bygga på att det sitter ett tråg med en flottör under, är det vatten i det så fyller inte maskinen. (Så funkade vår gamla diskmaskin, fast där gick tömmningspumpen hela tiden också.)
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

"(Så funkade vår gamla diskmaskin, fast där gick tömmningspumpen hela tiden också.)"

Är du säker på att det inte var cirkulationspumpen som går? Det gör den på min. Min bästa teori är att när vattencirkulationen startar så minskar nivån i botten på maskinen, och då skall magnetventilen öppna för att släppa in vatten, men givaren är defekt så den tror att det alltid finns tillräckligt med vatten.

Teorin "funkar" för mig, men jag hittar ingen sådan nivågivare, men jag skall leta vidare och berätta hur det går.

Har ni någon enklare ide att testa så berätta gärna...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

1. Är det i början av programet eller mitt i som den inte vill ta in vatten. Har maskinen tömt ut allt vattnet?

2. Om du sätter igång maskinen på centrifugering, centrifugerar den då?

3. Kommer det upp ngn felkod i displayn eller blinkar det några lampor på panelen?

4. Posta E.nr och FD.nr här. Står på typskylten innanför eller på luckan. Finns även en typskylt på baksidan av maskinen.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

JimBean skrev: Är du säker på att det inte var cirkulationspumpen som går?
Ja, helt säker. Jag slet som ett djur med att få den där gamla maskinen att fungera.

Varför skulle cirkulationspumpen fortsätta gå när maskinen svämmat över? även när man stängt av och öppnat lucka? Jag fick alltså dra ur stickproppen för att få tyst på maskin. Och sen när jag hittat felet fick jag pilla in en slang och suga upp vattnet som låg där. Sen gick den ett par dar innan den svämmade över igen. (Troligen var det programverket som började gå trögt, den verkade nämligen fylla först på tid, och sen toppa mha pressostat, så det hjälpte inte att justera den).
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

@Nerre
Troligtvis hade du skit i systemet vilket gör att pressostaten inte reagerar.
Det är det allra vanligaste.
Andra saker det kan bero på:
-Läckage i maskinrummet.
-Spolvingarna står stilla och sprutar på samma ställe. Då rinner vattnet över och ner i maskinrummet.
Var det en cylinda du hade så var det troligtvis P-verket för de tog in vatten på tid.
Gorenje har en som först tar vatten till pressostaten klickar ifrån och sen tar in några sekunder till på tid (via det elektroniska p-verket).

Tvättmaskinerna har inte överfyllnadsskydd som diskmaskinerna (i form av en flottör i botten).
Förutom Gram som är lite udda.

Aktiveras överfyllnadsskyddet går avloppspumpen hela tiden.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Nej, jag kollade som sagt var mycket noga.

Grejen var att maskinen fyllde i två steg. Först fyllde den på tid. Sen drog cirkulationspumpen igång och så fyllde den mot pressostaten.

Översvämmningen kom genom överfyllningsskyddet, och det kom på den första fyllningen. Det kom bara en liten skvätt varje gång maskinen fyllde så man kunde köra 4-5 diskar innan man fick problem igen.

Sen när den fyllde mot pressostaten så överfyllde den inte, den fyllningsnivån gick att justera med justerskruven på pressostaten. Det funkade alltså som det skulle, men det var ju alltså inte den fyllningen som rann över.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

Ursäkta förvirringen, jag pratar om en diskmaskin, inte tvättmaskin, jag har ändrat titeln nu.

Så, varje gång det skall fyllas på vatten, så töms det gamla bort, och sedan går en cirkulationspump som för vatten till armarna, och där tror jag att den skall signallera låg nivå och fylla på vatten, men det gör den inte, magnetventilen öppnar inte.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Du har fel i nivåregleringen. Nivåregleringen har fastnat och därför går c-pumpen utan vatten.
Nivåregleringen sitter på vänster sida. RENSA denna.
Rensa även slangen som kommer ut från denna och går ner i sumpen.
Till 99% beror det på detta. Otroligt vanligt fel på siemens diskmaskiner.

Postar du E.nr och FD.nr här så kan jag visa exakt vilka komponenter du ska rensa.
Typskylten hittar du inbränd på luckans topp (på metallen). Syns dåligt.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

Hej numren är S9GT1S och SE34A260SK/42.

Jag är inte helt med på vad du menar med vänster sida, det finns inget på vänster sida varken inuti eller utanpå maskinen. Skall jag ta bort bakstycket, eller hör det ihop med avloppslangen?

Jag tog bort plåten på vänster sida, där finns en värmeväxlare, tror jag, och två brytare, men inget händer när jag tvingar de till olika lägen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Jag utgår från att du inte har tummen mitt i näven. Jag hjälper dig gärna, men du gör ingreppet på egen risk.

Gör maskinen strömlös...

Nivåregulatorn kommer du åt på vänster sida genom att ta bort vänsterplåten.

Pos 480748 och 263097 är nivåregulatorn (pressostat). Denna behållare ska du plocka isär och rengöra noggrant.
Du ser alla detaljerna som går att plocka isär på sprängskissen.
För att få loss nivåregulatorn får du lossa pos 215761.

Slangen som har pos 298556 ska du också rensa noggrant. Den kommer du åt från framsidan genom att skruva bort nederplåten.
Slangen är bara istucken, så det är bara att dra rakt ut.
På sprängskissen ser det ut som slangen går till c-pumpen. Det gör den inte, utan den går till sumpen pos 267774.

När du är klar kontrollera att det inte läcker någonstans (innan du skruvar tillbaka plåtarna).

Lycka till!

Bild
och två brytare, men inget händer när jag tvingar de till olika lägen
Du bör få c-pumpen att stanna genom att tvinga den övre brytaren. Det är den som brukar fastna när c-pumpen går utan vatten.
Mät upp microbrytaren så den inte är kass.
Senast redigerad av Danny 8 december 2008, 20:04:50, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar