Seriellt interface till standard LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Seriellt interface till standard LCD

Inlägg av jack »

Hej. Har en standard LCD som jag lyckats styra med diverse PIC:s. Men nu funderar jag på att slänga ihop allt i ett lite enklare "paket", så att man enkelt kan koppla in displayen till andra PIC:s. Tänkte försöka mig på att göra ett seriellt inteface med hjälp av en 16F84A. Att styra displayen blir väl inget problem med det är just att ta emot kommandon från en annan PIC som jag inte är riktigt hundra på. Detta utan att missa några funktioner också.

Ideer, länkar osv är högst välkomna.

Tack.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Generellt finns det två olika seriella överföringsmetoder. Asynkron och synkron. Vilken hade du tänkt använda dig av?
Exempel på asynkron är RS232.
I2C är en vanligt förekommande synkron överföring.

Den lättaste lösningen är att använda asynkron överföring och låta PICen polla den ingång som den seriella datan skickas till för att kolla om det kommer något. Detta gör med en färdig högnivåfunktion.

Den bästa lösningen tycker jag skulle vara om du använder I2C och de hårdvaruimplementerade funktioner för detta som finns på vissa PICar; USART. Dock finns inte detta på '84A, ett bättre val är istället PIC16F628. Detta ger mer flexibilitet när det gäller överföringshastighet och man får mer processortid över (även om nu inte att styra en LCD är någon tung uppgift).

När du ändå är igång och leker med en sådan modul kan du ju fixa så att du kan styra bakgrundsbelysningen med PWM, så att denna kan dimmas "steglöst", det ger en schysst intryck :wink:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Re: Seriellt interface till standard LCD

Inlägg av jack »

$tiff skrev:Den bästa lösningen tycker jag skulle vara om du använder I2C och de hårdvaruimplementerade funktioner för detta som finns på vissa PICar; USART. Dock finns inte detta på '84A, ett bättre val är istället PIC16F628.
Kom precis på att jag har några 628A:s på ingång, så det kanske vore en ide. Du (eller nån) skulle inte kunna förklara lite mer ingående :) Tex hur en USART egentligen fungerar (grön).

Att PMW:a backlighten kan nog bli en snygg funktion. Tack för tipset!
Skriv svar