negativ spänning till kontrasten

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

negativ spänning till kontrasten

Inlägg av simon78 »

Hur fixar jag negativ spänning till kontrasten på LCDn med de grejjor som finns hemma. Jag kör nu 12vdc till en spänningsregulator så jag får 5v till elektroniken, kan jag göra likadant med kontrasten, på nått vis? (nu kör jag med ett antal batterier, det får duga så länge.)
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Vad menar du??

Vad är det för display?

Du jordar ju bara kontrast ingången för full styrka.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

en sånhär:

http://www.futurlec.com/LED/LCD16x2BL.shtml

När jag jordar kontrasten får jag bara lite svagt flimmer, om jag kör -5v så får jag mycket stark kontrast. (fyrkanter)
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Det låter väldigt skumt...

Tror inte att det skall vara så att man behöver negativ spänning bara för att få upp konstrasten.

Kolla så du kopplat rätt...

Det kanske är så att Vo skall matas med en posetiv spänning och inte en negativ, Kolla databladet
Senast redigerad av Fredrick 31 augusti 2004, 20:49:46, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vissa displayer kräver negativ kontrastspänning för att fungera bra. Ovanligt förvisso, men somliga modeller är sådana.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

hmm... jag tror jag fick ordning på det nu... Kan ha varit glapp. Dock får jag bara skräp på skärmen, samma hela tiden, ändrar sig inte nött oavsett vad jag skickar till den.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du tur så kanske det räcker med någon liten volt i negativ spänning. Isåfall kan du sätta några dioder i serie på jorden innan du stabiliserar spänningen. På så sätt får du en "offset" på nollpotentialen som är av storleken "antal dioder" * "didens framspänningsfall". Då kan du plocka ut en "negativ" spänning innan stabiliseringen.

Vad fluffigt det blev... :eh:
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har lyckats få igång displayen och allt verkar frid och fröjd. Förrutom en grej, jag kan bara skriva på den första halvan av de båda raderna. Hur kan det komma sig?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den kan vara uppdelad i fyra sektioner. Prova skriv tecken till motsvarande rad 3 och fyra och se om de dyker upp då. Annars prova skriv till samtliga platser som går att komma åt och se om det är någon annan konstig uppdelning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man har en MAX232 på bygget så kan man ta den negativa spänningen från den.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Om jag får inflika med en fråga...
Har denna display http://www.elfa.se/pdf/75/07551187.pdf och när jag jordar kontrasten så blir det skapligt, men inte bra. Men jag tycker inte det står nåt i databladet om negativspänning. Kan något annat vara fel?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har du provat att _inte_ jorda konstrasten utan verkligen ha en trimpot för att ställa in optimal kostrast med?

Den så är ju displayerna i olika grad känsliga för den vilken vilken man ser på dom. Du kanske tittar i fel vinkel?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har testat med en trimpot men är lite osäker på storleken, ska kolla upp det. Men att jorda den borde väl ge max kontrast?
När jag jordat den och kollar rakt framifrån syns det väldigt svagt. När jag vinklar den lite så syns det perfekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Enlig databladet är optimal vinkel 30-35 grader för att få så hög kontrast som möjligt.

Titta på diagrammet NOTE3 på sidan 7 (enligt acrobat reader), det beskriver vad kontrast är för något i en lcd. Drar man på för mycket så blir båda de "tända" prickarna mörkare samtidigt som dom "släckta" också blir mörkare. Och det ger ju inte omtimal kontrast. Bäst kontrast är ju när skillanden mellan en tänd och släckt prick är så stor som möjligt.

Pottens värde är inte kritiskt. Jag har använd 2.2 K och tror bestämt att jag kört med såpass högt som 100 K en gång.

Vill du ha perfekt bra kontrast får du nog välja en nyare displaytyp - en OLED tillexempel.De har mycket högra kontrast och är inte alls lika känslig för vilken vinkel man tittar i.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Om bara halva displayen fungerar kan det bero på att den skall drivas som om det vore 2st displayer, alltså de 8 första tecknen är rad1 och de 8 andra rad två.
Skriv svar