Funderingar kring cykeldynamo och lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lundeholm
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 april 2008, 20:27:32
Ort: Umeå

Funderingar kring cykeldynamo och lysdioder

Inlägg av lundeholm »

Jag har tröttnat på att behöva tänka på batterier och sånt så jag letar febrilt efter en vanlig gammal dynamo som jag kan koppla på cykeln. Jag läste att en dynamo pumpar ut växelström medan en lysdiod kräver likström, men att man kan omvandla till likström med hjälp av fyra dioder ihoplödda på nått fyndigt sätt.

Efter lite läsning uppfattade jag det som att dioder bara släpper igenom strömmen när det går åt en viss riktning och då kom jag o tänka på att lysdioder borde fungera på samma sätt. Min idé var att man kanske kunde koppla in två lysdioder parallellt som är vända åt var sitt håll så att när strömen går åt ena hållet lyser den ena och när strömmen vänder lyser den andra och på så sätt tar man vara på all energi. Detta är mina egna amatörtankar så det fungerar väl antagligen inte i praktiken.

I vilket fall undrar jag vad som är bästa lösningen för att få sprutt på lysdioderna. Jag läste att det var vanligt att man gick via ett laddningsbart batteri och det låter ju som en smart lösning. Om en dynamo nu har 6V borde jag alltså ha 4 stycken AA-batterier à 1.25v om jag har tänkt rätt, men är det bara att koppla på strömmen så laddas dom eller? Gör det något om strömmen varierar kraftigt när det laddas (man cyklar ju inte helt jämnt hela tiden ju)? Har läst lite om li-ion batterier, går det att använda sådana?

Tacksam för tips och råd angående sånt här, men inte för avancerat bara, jag kan inte så mycket ännu :)
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Två paralellkopplade lysdioder fungerar nog, men du måste begränsa strömmen till dem på något sätt, i enklaste fallet med ett motstånd. Vanliga lysdioder tål max 20mA. När spänningen från generatorn varierar, kommer också ljusstyrkan att variera, om du begränsar strömmen med ett motstånd. Om spänningen varierar riktigt mycket kan det också bli knepigt att beräkna ett lämpligt värde på motståndet.

Vill du ka konstant ljusstryrka, och ljus även när du står stilla, får du sätta in laddningsbara batterier, men då blir kopplingen betydligt mer avancerad...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Biltemas billiga hjul med inbyggd navdynamo kan jag annars rekommendera. Vanliga dynamos som ligger mot däcket fungerar inget vidare när det är snö.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Håller med cykze. Det är bra tryck i Biltemanavet. Rekommenderas även av mig. Strålkastare med bra drag medföljer.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av maDa »

likriktare + kondensator hade väll kunnat jämna ut det lite annars?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Inlägg av ahlsten »

En (nav)dynamo beskrivs väl bättre som en strömkälla än en spänningskälla?
Så att göra som maDa föreslår (likriktar + glättar) och sen använda en lysdiod som ligger på lite högre effektförbrukning än vad dynamon levererar borde väl vara klokt... dvs utan resistor.
lundeholm
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 april 2008, 20:27:32
Ort: Umeå

Inlägg av lundeholm »

Fint med lite svar i tråden :) Navdynamo kan jag tyvärr inte ha då däcken på cykeln är lite speciella (väldigt smala). Dessutom tänkte jag försöka hålla utgifterna till ett minimum.

I vilket fall fick jag tag på en dynamo idag. Jag testade att koppla in 2x2 paralellkopplade lysdioder som jag beskrev i första inlägget och det lös förvånansvärt bra när jag drog till snabbt med handen över dynamon. Jag vågade inte testa med den konfigurationen på cykeln, utan det första jag gjorde när jag kopplat in dynamon på däcket var att stoppa in två sladdar till min multimeter som jag ställde in på växelström. Jag cyklade runt ett tag och fick upp helt andra siffror än vad jag hade förväntat mig. När jag höll ett lugnt och behagligt tempo utan att ta i nått visade multimetern på ~12V. När jag drog på i en nerförsbacke kom den upp i ~34V :shock:

Kan det stämma eller har jag mätt fel? Om det stämmer, hur går jag lämpligtvis vidare?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Hur hänger bredden på däcken ihop med möjligheten att använda navdynamo? :humm:
lundeholm
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 april 2008, 20:27:32
Ort: Umeå

Inlägg av lundeholm »

Bra fråga :D Nä, jag tänkte att man nog köper navdynamo och däck som ett ihopsatt paket och att det antagligen inte finns sådana paket med den däckbredd som jag vill ha.

Gjorde nya mätningar nu på samma sätt som innan fast jag ställde in att multimetern skulle mäta strömmen istället. När jag rullade långsamt frammåt visade den 0.50A och när jag drog på i samma nerförsbacke som jag mätte upp 34V i så visade den 0.51A! Den ligger väldigt stabilt på 0.5A alltså :) Jag är så kass på sånt här, kanske beror det på att jag inte har nått ikopplat, att det då inte går att säga nått om strömmen?

Vad ska jag göra nurå, tips? Om jag skulle seriekoppla 10st powerleds, skulle dom tändas en efter en då om jag cyklar snabbare och snabbare och när jag når maxfart (34V) är den sista tänd? Eller hur funkar det egentligen?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

När du mätte spänningen belstades inte dynamot överhuvud taget, men när du mätte strömmen så kortslöt du dynamot med multimetern. Två "extremvärdes" mätningar. Ger inte entydiga svar hur du skall gå vidare. Kan du belsta dynamot "lagom mycket", dvs inte kortsluta det, och då mäta ström och spänning. Då får vi lite mer att gå på. Använd t.ex. en eller ett par seriekopplade lampor som belastning. Gör gärna flera märningar där du belstar olika mycket.
lundeholm
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 april 2008, 20:27:32
Ort: Umeå

Inlägg av lundeholm »

Jag testade att koppla in min 2x2-led-lösning och mätte volt igen. Då låg den runt 7-8V där den tidigare låg runt 12V och det lös riktigt ordentligt då. jag vågade inte öka farten mer, tänkte att dioderna antagligen skulle gå sönder. Det vore bra om det fanns nått sätt att spara undan all energi som är över t.ex. 6W. Finns kanske nått litet chip eller komponent för sånt?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om du mätte spänning över dioderna (som inte var strömbegränsade vad jag kan förstå) så mätte du ju framnspänningsfallet på dom, vilker är mer eller mindre konstant. Man kan säga att dioderna kortslöt dynamon när spänningen steg över diodernas framnspänningsfall. Eftersom de lös måste spänningen från dynamon ha varit högre än framnspänningsfallet. Om dina lysdioder råkar ha sin optimala ström nånstans vid 0,5A (dynamons kortslutnings ström) är ju det där en okay koppling. Du kan ännu prova att sätta in flera lysdioder i serie. Kanske spänningen räcker till att driva dom också... antingen lyser alla eller ingen av dom.

Vad gäller att lagra enegri har jag inga enkla förslag.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

En generator kan bara ge en viss ström (kortslutningsströmmen) oavsett hur man varvar upp (det beror strykan på magnetfälten och den delen förändras inte av varvtalet) - är kortrlutningsströmmen lägre än vad dioderna tål så är det bara att köra på - men ju fler du koppplar i serie, ju högre hastighet måste du hålla på cyckeln innan de tänds upp övh. Spänningen måste gå över framspänningsfallet på en lysdiod innan den lyser och börjar inte glöda lite mjukt även vid låga varvtal som en glödlampa gör...

ovasrsam dimensionering kan gör att det blir svart så fort du cycklar under säg 20 km/h, så kompettera med ett par batteridrivna små led-lysdioder så att det inte blir helt svart - sådan har väldigt lång driftlängd på batterier.

skall du lagra energi medans du cyklar så handlar det om batterier och det hela blir ganska kompicerat att bygga då man måste tillåta att spänningen blir betydligt högre än vad som behövs för lyset vid en viss ström och ha en switchare som tar mellanskillnaden mellan lysdiodernas framspänningsfall och generatorspänningen och skicka in i batteriet...
lundeholm
Inlägg: 33
Blev medlem: 1 april 2008, 20:27:32
Ort: Umeå

Inlägg av lundeholm »

aha, det känns bra att veta varför man får dom mätvärden man får. Ska trixa lite mer med detta efter mina tentor, skickar upp bilder om jag får ihop nått. Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Varför inte parallellkoppla dioderna så de delar på kortslutningsströmmen? Se till att använda lämpliga motstånd i serie med varje så att den med lägst spänningsfall inte tar alltihop.

Alltså: Två dioder i parallell, vända åt olika håll. Seriekoppla med lämpligt motstånd. Parallellkoppla sedan ett antal sådana grenar. Lämpligt motståndsvärde kanske runt 10 ohm eller så. Hur mycket ström vill dioderna ha?

Sen kan man ju seriekoppla flera dioder, det som händer då är ju att man får samma ljusstyrka från varje diod, men man måste cykla snabbare för att det skall lysa alls.
Skriv svar