Hur koppla upp samt programera en PIC16F877A-I/P

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Hur koppla upp samt programera en PIC16F877A-I/P

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har en PIC16F877A-I/P hur koppla upp den på enklaste och smidigaste sätt?

Skulle vilja programera med Pic basic det verkar vara ungefär samma som med basicstamp, finns det sharewareprogram eller måste man köpa?

Behöver man brännare eller kan man koppla upp den som man gör med Basicstamp, direkt med seriekabel?

Tänkte få till det så att jag kan styra en humanoid, verkar skoj!

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det lättaste sättet att laborera är på ett kopplingsdäck.

För att få in programmet i en PIC måste du ha en brännare. Går att bygga själv med lite möda och en handfull komponenter. Finns även att köpa till överpris.
Det finns s.k. bootloaders, som gör att du kan föra över programmen precis som på Stamparna, men då måste man först bränna in själv bootloadern.

PICBasic är inte gratis. Men som med det mesta annat kan man säkert hitta det ute i cyberrymden.

Att koppla upp en ä877A i grundutförande är lätt. Bara 5V, jord, kristall med resonanskondingar och reset så är den funktionsduglig.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har också lekt lite med Stamp men försöker nu migrera lite till "rena" PIC:s. Skulle någon kunna förklara det här med resonanskondingarna och kristallen? Fungerar de som klockpuls eller vad?
Och en annan sak: Kan man "debugga" på liknande sätt som man gör med en Basic Stamp? Dvs skicka data till konsollen på PC:n.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Japp, debugga går bra, precis som på Stampen.

En mikrokontroller behöver en "tidsuppfattning". För varje klockpuls utför den en operation. Just när det gäller PIC så utförs en operation på fyra kristallsvångningar. Alltså, om du har en kristall på 4MHz så utför PICen en miljon operationer per sekund.
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Finns det någon som vet var man kan hitta ritning och instruktioner om att bygga en egen brännare?

Det här med Bootloader låter intressant men hur fungerar det mer ingående?

Finns det någon bra sida där man kan hitta uppkopplinsritningar till PIC16F877A-I/P det här med kristallen och tillbehör, samt exempel på hur man kopplar olika saker till ingångarna Tex lysdiod,knapp,Servo?

Jag har tyvär ingen gedigen Elektronikutbildning!

Tacksam för all hjälp

Finns det någon som anordnar någon slags meeting för robotbyggare i Västsverige?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är tyvärr svårt att hitta ritningar på en brännare som stödjer många modeller av PIC. Om jag inte har fel för mig så är det några här på forumet som byggt sig en Wisp.

www.rentron.com finns några projekt med '84 och '877A, men jag hittade inga så basic som du ville ha. Det vanligaste brukar vara att man börjar med PIC16F84 eller PIC16F628. Om dessa finns det hur mycket guider som helst.

En bootloader är ett program som man laddar in i sin PIC, som ockuperar USARTen. När man sedan skickar data till den från datorn till USART-pinnarna så avbryter den den vanliga programexekveringen och börjar istället programmera sig själv. Den programkod du skickar till den lägger sig efter bootloadern i flashminnet, så den skriver inte över sig själv. Jag har faktist inte provat, men det verkar klart smidigt! Nackdelen är att USARTen inte går att använda så länge du har bootloadern inlagt, och sen tar själva bootloadern en hel del programminne själv.
LeifN
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 juni 2004, 21:21:54
Ort: Umeå

Inlägg av LeifN »

Det jag har hittat är http://www.propic2.com/ det är en MYCKET potent brännare, dock vet jag inte hur det är med softvaran. Den som söker kan nog finna nåt på webben. :wink:

Har för mej att jag sett en del freware program som stöder denna hw. men jag är inte säker.

//Leif
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har en brännare AD Teknik som jag programerat Pic 12C508 i skall kolla om det går at fixa en adapter till den!
PIC16F877A:an har lite för många ben!

Skulle vilja ha en krets som man kan köra parallella program i vad skulle man behöva för det?

Mvh Jens
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns ingen µC som klarar. Antingen får du ha två eller också får du har någon typ av operativsystem i botten. Jag är inte så insatt, men jag tror att det finns gratis operativsystem attt ladda ner.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ett opretivsystem till en PIC!? :humf:
Visst är det bra att ha om man vill simulera parallella händelser, men att det fanns färdigt kunde jag inte tänka mig!
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Mikrobasic finns i en gratis version som är bgränsad till storleken på programmen.

http://www.mikroelektronika.co.yu
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

$tiff skrev:Ett opretivsystem till en PIC!? :humf:
Visst är det bra att ha om man vill simulera parallella händelser, men att det fanns färdigt kunde jag inte tänka mig!
Operativsystem kanske är lite väl mycket att kalla det för. En mikrokernel är nog ett lämpligare namn. Eller kanske tillochmed bara scheduler ....

Googla efter Multitasking Kernel PIC eller Multitasking Kernel AVR så hittar du några varianter.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Kanske offtopic men. Vad tror ni (kunniga ädla människor) om denna programmerare?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7533&path=

Är priset skapligt? Måste man löda de ytmonterade sakerna själv? Står ju att det är byggsats...

Verkar allafall klara de flesta PIC:sen plus att den kör USB också.
ROLA
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 augusti 2004, 10:05:53

Inlägg av ROLA »

jeda007 skrev:Hej!
Har en brännare AD Teknik som jag programerat Pic 12C508 i skall kolla om det går at fixa en adapter till den!
PIC16F877A:an har lite för många ben!

Skulle vilja ha en krets som man kan köra parallella program i vad skulle man behöva för det?

Mvh Jens
Jag har MP3.6 från ADteknik.

Jag förutsätter att du har en smartcard-adapter för vanliga PIC-kretsar.

Till vänster om DIP-sockeln sitter det 5 st. lödanslutningar för ICSP.

Löd fast en flatkabel med lämlig kontakt till en ny DIP-sockel.
I databladen för varje PIC finns det schema vart varje tråd skall anslutas.
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Jag Har en äldre programerare har för mig att det är en multiprogramerare V3,4 den har både sockel samt kortläsare, men sockeln är för liten!

Fick mail från ADteknik dom sa att det gick bra med 16F877 men ej med 16F877A vad är det för skillnad på dessa!

Är det någon som testat brännaren från Kjell o Co?

Mvh Jens
Skriv svar