Hyundai HT15X11-100

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Hyundai HT15X11-100

Inlägg av noratx »

Tjenix!

Hittade just en sjysst skärm här...

Kommer från en gammal trasig Bestmate 200
(skrev en tråd om det in det almänna forumet där jag trode att det var kondingar som gjorde att datorn inte startade, men det verkar vara IDE kontrollern som är skjutem och ett nytt moderkort till den skulle kosta ~3000:- ).

Frågan är nu, går det att göra något med denna skärmen?
Framförallt tänker jag på att kunna använda den till en stationär dator.

Har hört att man inte kan använda LCD'er från bärbara datorer till en stationär dator, men då jag inte vet exakt vad detta är för skärm, så vet jag ju inte om det går som jag tänkt.

Är det någon som kan svara på om denna skärm går att använda till en stationär dator som vanlig bildskärm, eller kan man göra något annat kul med den?

http://fileshare.eshop.bg/download.php?fileid=7608

Här finns lite specs och ett datablad jag knappt förstår mig på.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man kan nog säga såhär lite allmänt om LCD-moduler från laptops; Det går rent teoretiskt att fixa det men det går åt en massa prylar mellan datorn och skärmen.

Det finns ett talesätt som lyder 'Om du måste fråga efter priset så har du inte råd med det'. I det det här fallet skulle man kunna ändra det till: 'Om du måste fråga om det så har du inte en chans i världen att få det att fungera'.

Så svaret på din fråga är nej, glöm det.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Nu vet jag ju iofs inte om detta ÄR en lcd ifrån en laptop, då datorn den kommer ifrån i själva verket inte är en laptop (men dock har ett moderkort som är en blandning av latop/stationärt moderkort vad jag kan se. Vanliga minnen, vanlig processor, MEN pcmcia platser onboard).

Rycker man housingen från en fanlig tft skärm som är kopplad till WGA lär det ju vara i stort sett samma sak....

så om jag ställer om frågan såhär då.

Vad för typ av skärm är det?
Är det en skärm från en laptop, eller en vanlig skärm vanligen lämpad för en normal tft skärm med VGA kontakt?

Sen huruvida det är möjligt för mig att bygga till gränssnittet från skärmen till VGA är en annan fråga vi inte behöver ta i beaktning. =)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

TFT skärmar får en laptop kör väll ofta med 6 bitars digital RGB ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Som jag kunde se på databladet arbetade displayen med seriell data direkt till pixlarna. Åtta bitar per grundfärg används. Inget du får ut ur en VGA-kontakt precis.

Skall du använda skärmen måste du rädda modulen som konverterar VGA->displayformat alternativt spara grafikkortet som används (om det går att ta loss).
Skriv svar