Vattenbubblande spånsug

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Vattenbubblande spånsug

Inlägg av Tottish »

Då har jag av olika anlednignar bestämt mig för att börja använda min hembyggda spånsug "på riktigt".
Problemet är dock att filtret (vanlig dammsugarmodell) sätter igen sig av det fina fräsdammet.

En tanke som slår mig: Om man skulle bubbla det som sugs in i sugen genom vatten så borde väl en hel del av dammet fastna i vattnet? Vad tror ni om en sådan lösning?

Är en vanlig dammsugar motor tillräckligt stark för att orka? Kommer dammet fastna? Kommer gröten som bildas där det en gång var vatten att bli för tjock för sugmotorns kraft? Vad tror ni?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Gå via en "groovis" med lite vatten i botten så kanske det fastnar där?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har typ Groovis, men utan vatten. Funkar super.

Sen finns massa dammsugare som inte har påse, så man slipper byta den hela tiden.

Jag har inga problem med att filtren blir igensatta iaf. Det är ju en dammsugare, dom är väl gjorda för att suga damm, inte bara större particklar som småsten. :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kanske ska bygga en cyklonsug i stil med denna:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=51385

Jag har funderat på att prova bygga en sådan, men med tre pet-flaskor i stället...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

DIY-cyklonen var ett snyggt bygge!
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tja, jag tror det får bli att bygga en egen liten Grovis som går in i ljuddæmpnings-lådan och experimentera lite med vatten i den...

Tack før era tankar och idéer! Tror dock att den cyklonsugen blir svår att få in i lådan. =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17182
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har en jula grovis med deras filter som ska tåla glöd, inte för jag sotar när pannan glöder. Men det känns bra :)

I vilket fall, detta filtret sätts igen snabbt av askan.. Orkar jag inte gå ut och rista det kör jag luften baklänges genom grovisen och blåser rent det.. Funkar ganska bra, gäller bara att ha koll på var man har slangarna :)

Undra om cyklonsugen hade lyckats separera ut detta fina fina damm...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Jag har en typ av grovis med en vinklad flärp precis innanför "insuget" till burken för att skapa en liten virveleffekt. Jag har inget filter utan det är en sil som stoppar.

Problemet är det fina dammet som pluggar sugaren. Drar man in fint damm måste dammsugaren gå på lägsta annars pluggar den nästan direkt.

Stoppar en cyklon detta eller är det bara önsketänkande?

Som det är nu blir det till att blåsa rent dammsugarpåsen med tryckluften utomhus. Inte sådär jättekul :roll:
Skriv svar