nivåmätare för plasttank

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jomref
Inlägg: 30
Blev medlem: 9 september 2007, 13:50:08
Ort: Stenungsund

nivåmätare för plasttank

Inlägg av jomref »

Jag skulle gärna vilja ha lite input kring ett projekt som jag fick iden till när jag var på mässani Gbg. Jag har en septiktank av plast och vill mäta hur full den är. Jag vill ha följande nivåer 0-1/4-1/2-3/4. Varje nivå markeras med en diod eller i en display. Jag kan tänka mig använda mig av en pic MCU. Jag antar att en möjlig lösning är någon form av kapacitiv givare som känner av vattenytan i tanken men hur skulle detta kunna gå till? Jag har även tittat på ultraljudssändare men då får jag ändå borra hål i tanken vilket jag vill undvika. Vad tänker ni när ni läser tråden?

MVH
Jocke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om du inte vill göra hål i tanken... hur ska du då placera sensorer?

Kan du ha en flottör? Är det OK med ett rör lodrätt i tanken?
jomref
Inlägg: 30
Blev medlem: 9 september 2007, 13:50:08
Ort: Stenungsund

Inlägg av jomref »

Jag skulle vilja hitta en lösning där jag monterar ett antal sensorer utanför tanken frågan är vad för typ av sensorer jag kan använda. Kanske skulle en kapacitiv sensor vara lösningen? Det finns redan en liknade lösning på marknaden men den är snordyr. www.telfa.se under marina nyheter finns Gobius4. En flottör är inte lämplig eftersom det är en septiktank fylld av skit.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Kapacitiva lösningar har jag använt flera ggr i liknande tillämpningar. Fungerar jättebra. Beror på hur tjockväggig tanken är samt vilket material den har. Dielectrisitetskonstanten i plasttanken ska vara lägre än konstanten i vätskan. Spara inte på kronorna utan köp en lite större och justera ner känsligheten på den om det behövs.
Edit: För att driva lysdioder behöver du inget annat än att koppla lysdioderna till givaren med en resistor i serie.
jomref
Inlägg: 30
Blev medlem: 9 september 2007, 13:50:08
Ort: Stenungsund

Inlägg av jomref »

Tack mindmapper,
Har du tips på liknade applikationer eller var jag skall leta efter hårdvaran. Kanske någon länk till där jag kan läsa på mer. Har läst en massa och tror mig förstå grunden men har ett helsicke att finna rätt komponent.

Tack på förhand.
Jocke
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Har haft en del information om kapacitiva givare tidigare, men nu hittar jag inget annat än Elfa's faktasidor. Ladda hem pdf'en och sök på kapacitiva givare. Heter "capacitive proximity switch" på engelska. Ta reda på tjocklek och material och ring och fråga. Jag har kört upp till 4-5mm med vanliga plaster. En del tankar är väl av glasfiber tror det är svårare.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Har har du lite olika typer att kolla på
http://www.ifm.se/ifms/web/pselect2!1_10_30_30.html
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Mindmapper skrev: ... Dielectrisitetskonstanten i plasttanken ska vara lägre än konstanten i vätskan.
Lär inte vara så svårt då vatten har Er = 75 - 81 beroende på temperaturen och torrsubstans, latrin brukar vara väldigt vattenrikt..., plast Er= 2-4
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Man kan inte gå ifrån vätskan för långt. Om det avståndet mest var luft får man längre avstånd. Plaster etc försämrar avståndet man kan vara ifrån vätskan. Med tjock plast som vägg gick det inte att gå ifrån mer än någon mm i luft. Vilket innebär en ännu mindre sträcka i plast. Detta var med M30 givare.

Det beror på väggtjockleken. En del tankar är av ganska tjockväggig glasfiber. Är glasfiber sämre än plast kan det bli bekymmer.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan skicka ut en puls och mäta fasskillnad mellan utgående puls och ingående reflektion ..?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jag har sett i nån Elektor/Allt om elektronik-bok eller kanske tidning ett projekt för kapacitiv avkänning av nivå. Nu borde inte dielektricitetskonstanterna göra så stor skillnad - kapacitansen bildas av plasten som dielektrium och en metallelektrod på ena sidan och vätskan som elektrod på andra sidan. Finns ingen vätska mitt emot så blir kapacitansen mycket lägre än annars.

Det borde inte vara så svårt att bygga. Stoppa ned en elektrod i vätskan alternativt en stoor elektrod på utsidan av tanken som jordas och som är i kontakt med vätskan även under lägsta nivå man vill känna av. Sen använder man mindre elektroder i nån sorts oscillator. Oscillatorerna kan förslagsvis trigga en monostabil vippa som ställs in så att den hela tiden triggas innan tiden hinner gå ut ifall vätskan inte når upp till elektroderna. När vätskan når upp sjunker frekvensen och den monostabila vippans tid går ut innan den hinner triggas om. Pulståget på utgången detekteras antingen med en annan monostabil vippa eller diod/kondensator/motstånd. Oscillatorerna kan byggas med exempelvis schmitttriggerinvertrar.

edit: iofs kanske inte det behövs någon jordelektrod i vätskan/på tanken, kan räcka med att koppla kretsens jord till riktig jord. Var står tanken nånstans?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man ska detektera en kapacitansprobe för vätskor. Är det någon som har lämpligt schema för hur det kan göras?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Gör en LC-oscillator där Kapacitiva proben ingår i resonanskretsen, frekvensen lär ändra sig mer eller mindre beroende på hur kapacitansen ändrar sig.

titta tex på inkopplingar till kapacitiva fuktighetsmätare (Elfa hade/har) - där man också nyttjar vattnets höga dielektricitetskonstant i sitt keramik för att mäta.


Probeutformningen är det viktigaste och är det du måste ägna mest tid åt oavsett detekterings/mätmetod av Kapacitansen.

förmodligen är elektroder ned i soppan (växelströmsmatad) den bästa lösningen, då elektroderna omgivs av dielektrikum, skall man lyssna genom en plastvägg blir allt mycket knepigare då dielektriumet på insidan bara shuntar fältet en smula och förändringen blir liten.

---

har inte funderat på ultraljud som 'knacka' på plastytan och se om plasten ändra egenskap när den får massa (vatten) bakom sig ??


---

om man inte är villig att köpa färdiga produkter så får man vara berredd att ägna tid åt en hel del 'grundforsnkning' och utvärdering av detektormetoder.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Annars kan man använda "pulse shapeing networks" + ECL räknare @ 14 GHz för att mäta EM pulser ;)
jomref
Inlägg: 30
Blev medlem: 9 september 2007, 13:50:08
Ort: Stenungsund

Inlägg av jomref »

Woow det blev en del hightech och jag försöker sätta mig in i "lingon". Men det jag letar efter skall inte ner i vätskan ("skiten"). Att bygga en egen givare skulle vara kul men jag tror att det övergår min förmåga.
Skriv svar