Kan detta fungera tro? (kopplingsschema för linjärenhet)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Eriku-Kun
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 januari 2008, 12:49:43
Ort: västerås

Kan detta fungera tro? (kopplingsschema för linjärenhet)

Inlägg av Eriku-Kun »

Hej, jag håller på med ett litet projekt där jag ska styra ett hemmagjort linjärt ställdon (12v dc motor och trapetsgängad stång). Det jag vill att den ska göra är att man via en switch (nyckelbrytare) ska kunna ställa donet i fullt utslag eller helt indraget (inga mellanlägen behövs. Alltså, vrid nyckeln åt ena hållet så startar motorn och kör tills den är i ändläge. Vrid tillbaka den så startas motorn åt andra hållet och åker tillbaka till ursprungsläget.

Jag är nybörjare på allt som har med elektronik att göra men har försökt läsa på och här är kretsen jag tänkt mig:

Bild

lite förklaring till bilden:
Bilden är ritad så som det ser ut när linjärdonet är helt indraget, därav är en av brytarna (2) öppen.

1. nyckelbrytare som alltid står i ett av de två lägena

2. till (från) brytare som trycks ner (och bryter kretsen) när ändläge nås

Relät är helt enkelt till för att köra motorn åt rätt håll, om när donet ska dras in från utfällt läge ska det gå ström genom spolen på reläet som slår om polerna på motorn.

och nu mina funderingar...helt enkelt:
kan man koppla så här? kommer det fungera?

något jag borde tänka på?

De reläer jag har hittat är växlande (om jag inte kommer ihåg fel så betyder det att den byter när den får spänning över spolen och håller sedan det tills den får spänning igen) men jag skulle behöva något som fjädrar tillbaka när det inte är spänning över spolen, finns det?

vad händer med ett växlande relä om man har konstant spänning över spolen? växlar det bara en gång när man slår till spänningen? eller ligger den och pendlar?

Hoppas ni har lite tid att svara på dessa ganska grundläggande frågor...är som sagt nybörjare =)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ett växlande relä är ett "vanligt" relä. Tänk det som en omkopplare som är fjäderbelastat: när du släpper den kommer den att gå till ena (samma) läge. När du tryckar kommer den att byta till andra läget SÅ LÄNGE DU HÅLLER PÅ KNAPPEN.

Exakt det samma gäller för ett växlande relä, ingen ström på spolan = läge A, ström på spolan = läge B.

Din krets ser rätt ut.

Om det rör sig om "högre" strömmar till motorn kan man även ha 2 reläer men om nyckelbrytaren och ändlägesbrytarna tål motorströmmen utan problem är det bara att köra på.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du vill kan du lasta ner Crocodile Clip och lägga in dina komponenter. Sen är det bara att trycka på dom olika brytarna å se vad som händer. Glöm inte lasta ner exemplen.
(Behöver inte installeras. Bara kör EXE-filen i katalogen du lägger det i.)

Bästa programmet jag har. :D
Eriku-Kun
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 januari 2008, 12:49:43
Ort: västerås

Inlägg av Eriku-Kun »

Tackar så mycket för svaren. Nu är det bara att beställa grejerna =)
Ska posta här när jag har fått ihop konstruktionen.
Eriku-Kun
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 januari 2008, 12:49:43
Ort: västerås

Inlägg av Eriku-Kun »

Hej igen. Har provat min krets i crocodile clip och så fort jag trycker på någon av brytarna (2 i diagrammet) så får får jag för höga spänningar i den brytaren och reläet så att dom enligt programet skulle gå sönder. Finns det något bra sätt att minska just den spänningsspik man får vid frånslag?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Maila Crocofantfilen till mig, så kan jag titta. Det är snudd på omöjligt att utläsa nåt av en text. :)
Eriku-Kun
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 januari 2008, 12:49:43
Ort: västerås

Inlägg av Eriku-Kun »

har mailat den till dig, vet inte om du sett det än men om du ser detta och inte fått nått i mailen så kolla spam filtret :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag fick filen, testade, och fick samma sak, att komponenterna släppte ut den aktiva röken. Sen glömde jag bort det, pga att du måste nog koppla helt annorlunda, och det skulle ta mera tid att luska ut vad som var fel än jag hade just då.

Just nu håller jag på med några viktiga saker, men ska försöka titta på det ...

Jag skickar över en fil med nåt liknande, så kan du se om du får några ideer därifrån.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Ursäkta jag hoppar in här :D
Det var ju ett riktigt roligt och användbart program för en elektronik nybörjare som mig.
Nu blir jag ju fast här vid datorn ännu mer :wink:
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja visst är det. :D Ett av det bästa å användbaraste program jag har. Det är några (massa) år gammalt, men följer med mig från dator till dator. Kan inte vara utan det nu. Lite som en gammal nalle som inte får kastas, hur skabbig den än är. :lol:
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det passar mig utmärkt nu när jag skall börja koppla in min kontrollpanel till min fräs.
Per
Eriku-Kun
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 januari 2008, 12:49:43
Ort: västerås

Inlägg av Eriku-Kun »

Fick efter mycket om och men igång den genom att kopla en resistor mellan en av polerna på vippbrytaren och spänningsmatningen. Nu får jag inte alls dom överslag som inträffar om jag inte har motståndet där. Dock så får jag anpassa motståndet så att det är så stort att strömen över spolen blir mindre än tillslagsgränsen på reläet...kan nog krävas en del trixande när jag väl får dom riktiga kretsarna.

Finns det något fundamentalt fel med nedstående krets som jag missat?
Som rubriken säger: Kan man koppla såhär? :D

Bild

För övrigt kan jag inte mer än stämma in i lovsången över crocodile clip...helt underbart program.

Edit: Efter ytterligande labbande har jag upptäckt att det går än bättre med en 3kΩ resistor istället för 10kΩen.
Skriv svar