USB kommunikation med PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

USB kommunikation med PIC

Inlägg av Stenmark »

Eftersom jag nyligen brände en av mina COM portar och jag under en längre tid funderat på att ge mig på USB gränsnittet så tänkte jag göra ett försök nu.
Är det någon som vet några bra kretsar som kan kopplas till en PIC via SPI/UART etc. som på något vettigt sett kan översätta datatan till USB protokollet. Jag har titta på maxims USB transceiverhttp://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4210/ln/, dessa borde fungera bra. Men då kommer problemet till PC sidan av kommunikationen. Jag tror inte jag orkar lära mig att skriva windows program för USB och jag har sett att det finns drivrutiner för virtuella COM portar, så det skulle vara bra med en USB krets med windows drivrutiner för virtuell COM port.
Är det någon här som har koll på om det finns någon sådan krets?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag tittade lite på databladet till MAX3346E som du länkade till och jag får inga bra vibbar alls.
Det man vill ha när man använder usb är en krets som gör så mycket som möjligt för annars blir allt väldigt krångligt.
MAX3346E verkar vara mer likt en "level converter" än en riktig usb-device.

Jag har använt Philips pdiusbd12, ett annat alternativ är pdiusbd11.
Med dom slipper man all timing men man måste ändå snacka usb.
Om man skriver all kod själv ska man ha mycket tid och tycka om problem för det är ett helvete att debugga.
Många ger upp innan allt fungerar, så tipset är att hitta färdig kod.

Annars finns det kretsar som är ytterligare en nivå lättare att använda men jag har inga tips att ge.

Det finns ännu inga pic-kretsar med flash-minne och inbyggt usb-interface men det borde inte dröja länge nu.

En enkel lösning är annars att köpa ett com-ports kort till datorn men visst är usb lite coolare.

Hmm, jag svarade nog inte direkt på dina frågor men du kanske blev lite klokare iaf.
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Sen så är ju strömfrågan fixat i.o.m. USB vilket är ännu ett plus. Vore ju helt klart trevligt om man får se ett färdigt PIC-USB interface, ju lättare något är för slutanvändaren desto svårare brukar det vara bak i kulisserna..
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Har du tittat på 16c745? Jag skulle rekommendera om du körde med något inbyggt, som denna eller varför inte Atmels mikrocontroller...

Men dock måste jag tillägga att USB är inget att leka med...tar för mycket tid för utvecklaren, även om det blir "plug n play" för användaren!
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jag börjar mer och mer inse, efter att ha forskat lite, att det är väldigt mycket krångel om man ska få USB att fungera.
Det bästa jag hittade var denna applikation note på maxims hemsida
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/3025
Den använder sig av en krets som sköter hela jobbet men det verkar vara ganska mycket komponetner för att få det att fungera, så det lutar åt att det får nog ligga på is ett tag tills det kommer någon smidigare lösning.

Bara att hoppas på microchip att dom släpper en flash baserad USB PIC snart.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, dom borde finnas att köpa vid det här laget.

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... +usb#14398
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Nu står det "In Production" på Usb-picarna med flashminne.

För 2 dagar sen fanns dom inte.

PIC18F2455
PIC18F2550
PIC18F4455
PIC18F4550
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Låter ju bra. Kanske är värt att kolla upp detta.
Skriv svar