Att bygga MPG...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

mm man lär sig mycket efter att ha läst Mach3 forumet under några år :wink:
Per
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Tottish,

Jag var själv inne på att försöka programera en MODBUS-slav i en PIC men när jag hittade CUBLOC modulerna så ansåg jag det inte värt besväret (tveksamt att jag fixat det dessutom).

Här finns en hel del info om MODBUS, bland annat en MODBUS RTU slav för 16F874 samt lite annat som kanske kan vara till nytta.

Du både får, kan och måste bygga själv även med en CUBLOC, det du slipper är just att programera själva MODBUS protokollet. Jag ser att jag skrev CB205 i mitt förra inlägg, det jag menade var naturligtvis CB220.

Vilken väg du än väljer så ser vi fram emot resultatet!
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tack för hjälpen. Jag hittade mycket bra info och klänkar om MODBUS på Wikipedia. Dock så tänkte jag att detta skulle bli en trådlös kontroller och MODBUS (i egenskap av master/slave-system) kräver dubbelriktad kommunikation. Så jag tror att vi låter det falla på det. För version ett så klurar jag istället ut ett bra sätt att använda de 3 AUX pinnarna jag har till förfogande på Jojjes kort.
Kommer naturligtvis upp en projekttråd när det börjar likna något...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det inte In-gångar du vill använda?
Aux är Ut-gångar.

Titta i Mack'en vilka stift som är In/Ut.
Om du lägger ihop Lim, X/Y/Z/W-home till ett stift, så får du fyra "över".

Eller har jag missat det roliga?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Nope jojje, det är jag som missat. =)

Trodde det var I/O-pinnar. Men då får vi väl lösa det på det sätt du nyss beskrev då. =)

Alla stift är i alla fall "utdragna" på kortet? Menar att det finns inget användbart stift kvar i DSUBen...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du har LPT2, då kan du välja mera fritt om det ska vara in eller ut.

Det sista du skrev (Menar att det finns inget användbart stift kvar i DSUBen...) förstod jag inte nåt av, men det kanske inte var menat till mig.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Utan att ha kollat upp själv så noga frågar jag i den här tråden om det inte skulle vara möjligt att använda ett trådlöst numeriskt tangentbord som en typ av fjärrkontroll till mach3?
dom är ju billiga, trådlösa och har rätt storlek..
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

POS:
Var inne på det jag också men jag ville bygga själv =). Problemet med trådlöst tangentbord är styrandet av Z-axeln. Jag såg inte några direkta sätt att fixa det ej heller hittade jag några hotkeys för "jog-rate" men det går säkert att ställa in.
Kanske ska köra på det tills jag byggt klart...
Ska kolla det...

Jojje:
Det var inget, jag tog reda på det själv...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Morsning.
Jag skulle aldrig själv använda en trådlös enhet till en farlig maskin som en CNC fräs. Risken att den tar emot någon signal och börjar köra själv när man håller på att ställa in saker under verktyget vill jag inte var med om.
Per
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Instämmer... Personligen känner jag mig också lite "kluven" till att använda USB av samma anledning :humm: Det är ju mer än en gång som USB-kopplade prylar inte gjort som man vill!

/PeterH
Skriv svar