Spindelmotor + styrning av den ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Spindelmotor + styrning av den ?

Inlägg av PerE »

Nu när jag har fått en ny spindel till min fräs så skulle jag behöva en motor till den. Jag vill ha en tystgående och gärna ligga på omkring 1 Kw, jag vill dessutom kunna styra den genom Mach3, både hastighet och på/av.
Är det några här som har tips på motor och är någon/några intresserade av att fixa en styrning ?
Jag menar inte att någon skall bygga styrningen åt mig utan jag vill ha tips på hur man gör en styrning mm.
Jag hjälper gärna till med den mekaniska delen om någon annan tar hand om det där elektroniska :D
Per
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej Per,
Jag har en 1.1kW tre-fas motor på min lilla maskin. Den driver jag med en frekvensomformare som får Start/Stop (och riktning) via Mach3. Hastigheten styrs med steg/riktning som matar en liten omvandlare baserad på en LM2907. Det funkar bra men min omvandlar-krets är inte 100% linjär så varvtalen blir inte exakt rätt över hela registret.

Speciellt tyst är den inte dock. Vet inte hur mycket av ljudet som kommer från själva motorn och hur mycket som kommer från spindeln och kuggremmen. Eventuellt skulle man kunna ta bort fläktbladet på motorn och sätta dit en separat kylfläkt. Det skulle nog göra den lite tystare på höga varv samtidigt som det hjälper till att kyla på låga varv.

Tre-fas motorer finns "överallt" och frekvensomformare är nästan lika lätt att hitta. Hur interfacet mot Mach ser ut beror lite på vilken omformare det är osv. En del "snackar" MODBUS direkt vilket undanröjer alla omvandlare, opto-kopplare och reläer medan andra kräver lite mer extern elektronik för att funka med Mach3.

En annan lösning är en DC-motor, nått i stil med den här eller kanske denna. Som styrning till dom finns på samma ställe den här och den här. men ingen av dom har något direkt interface för att ansluta mot Mach3. Det har Peter Homann som du ju "känner" en lösning på. Hans DigiSpeed-kort borde fungera ihop med dom styrningarna (och med en frekvensomformare också för den delen) men det är ju säkrast att fråga i fall det skulle vara aktuellt.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Mors Henrik.
jag har inte tre-fas här i lägenheten så alternativet med DC motor låter bra då jag har Peters ModIo kort, det blir ju lättare att koppla ihop grejorna då.
Hade inte tänkt på denna lösningen :?
Jag får börja söka en DC motor, något tips här i Svedala ?
Per
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Väldigt många frekvensomriktare i mindre storlekar (tex 1kW) finns i 230v 1-fas modell.
Dvs att man matar frekvensomriktaren med 1-fas och den skapar tre-fas till motorn.
Det ska vara en 230/400v lindad motor, vilket nästan alla små motorer är. Man måste man komma ihåg att Delta koppla motorn. Frekvensomriktaren ger alltså "Norge-ström" till motorn, 230v 3-fas.

Jag har några beg. frekv.omr liggande bl.a. en 2,2kW 1-fas matad. Men vet inte vad jag vill ha för den. Förslag?
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Ursäkta bobobo, nu blev det lite för mycket grekiska för gubben :D
Jag få sätta mig och Googla lite angående detta så jag får lite mer kött på låren.
Jag vet inte vad en frekvensomriktare är, ännu mindre hur den ser ut och jag vet absolut inte vad en sådan kostar.
Vad jag har som H.O, pratade om är: http://homanndesigns.com/store/index.ph ... ducts_id=4

Och den skall tydligen leka ihop med denna alldeles utmärkt: http://homanndesigns.com/store/index.ph ... d66759f3c5 (Digispeed)
Så jag får läsa på i ämnet för att sedan återkomma, förhoppningsvis lite visare.
Per
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Per,
Som du kanske vet så styr man varvtalet på en 3-fas induktionsmotor genom att ändra frekvensen på strömmen genom den. När man kopplar den till ett vanlig 3-fas uttag så får motorn 50Hz och vanliga varvtal är 1400 för en fyr-polig motor och 2800 för en två-polig motor.

Frekvensomformaren fungerar så att den tar nätspänningen, likriktar och filtrerar den till en likspänning och sedan "tillverkar" ny 3-fas spänning till motorn men nu kan man justera både spänningen och frekvensen.

Som bobobo säger så finns det minfre frekvensomformare som tar 1-fas 230V in och "tillverkar" 3-fas 230V ut till motorn. Vad man måste göra är att bygla om motorn för 230V istället för 400V. Om motorn inte är större än 1kW så är det en väldigt bra lösning. Titta till exempel på BEVI's INS-serie, 1-fas in, 3-fas ut, finns i varianter för motorer upp till 2.2kW.

Ska du köpa nytt så blir det säkert billigare med en 3-fas motor och frekvensomformare. Det är dessutom betydligt enklare att få tag i. Jag har inte hittat någon firma i Sverige som säljer DC motorer i dom här effektklasserna utan att kostar MASSOR.

EDIT: Tog bort trasig länk
Senast redigerad av H.O 5 januari 2008, 18:04:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Okej, jag tror att femkronan börjar ramla ner litegrann.
Men kan man styra en frekvensomformare med "Digispeed" ?
Vad jag förstår så simulerar dom en "Pot" med spänningen 0-10 V i X antal steg som styrs av Mach3/ModIo.
Jag fick inte din länk att funka, jag skall läsa vidare.
Per
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Den du ska ha är DigiSpeed-GX eller DigiSpeed-XL, verkar det som. Men det är bäst att kolla med Peter när du väl har en omformare som du vill styra. Det löser sig... ;-)

Nej länken funkar tydligen inte. Gå in på BEVI.se klicka Produkter och sen Frekvensomriktare
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tack Henrik.
Nu skall jag spåna vidare :D
Det är det bästa som finns tycker jag är att när man kan lite om en sak så ser jag det som en utmaning att lära sig allt om detta.
Per
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Okej, en liten fråga bara: Funkar dessa omformare bara med tre-fas ?
Jag har en vanlig Biltema handöverfräs på 850 W enfas, kan man styra denna på samma eller något annat sätt ?
Det går att justera hastigheten via en pot på översidan.
Sedan en riktig noob fråga: det snackas om trefas & enfas, finns det tvåfas ?
Bara för intresse.
Per
CL
Inlägg: 22
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:23:05

Inlägg av CL »

Hej

Jag har en sån här http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=58 till min siemens vfd.
Borde ju funka även till biltema fräsen....den har väl en pot för vartalet.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jo den funkar säkert, den har tydligen samma funktioner som Peter Homanns "Digispeed".
Jag skall se om jag inte kan använda biltema fräsen som motor till spindeln.
Man kanske kan få ner ljudet på den genom att byta lager, fixa ett nytt hus mm.
Men jag är öppen för fler förslag.
Per
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nej, Biltema fräsen är inte en induktionsmotor så den är inte "frekvensstyrd" utan spänningstyrd. Ju högre spänning desto fortare snurrar den. Varvtalsregleringen fungerar ungefär som en vanlig lamp-dimmer. Du kan alltså inte styra den med en frekvensomformare.

Tyvärr tror jag inte att kortet från CNC4PC funkar heller.

Visst finns det grejer man ansluter mellan två faser, el-element till exempel är rätt vanligt att dom går på 400V. Mellan varje fas och nollan är det 230V och mellan faserna är det 400V.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hmm, jag får spåna vidare.
Det är inte så bråttom just nu för jag har inte köpt kullager till spindeln ännu, kassan är lite skral :(
Per
CL
Inlägg: 22
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:23:05

Inlägg av CL »

Hoppas allt löser sig
Skriv svar