Gräns för etta/nolla på PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Gräns för etta/nolla på PIC

Inlägg av Stenmark »

Hej
Är det någon som vet vid vilken nivå som PICar drar gränsen för vad som ska tolkas som etta respektive nolla på I/O portar?
Jag behöver veta det för jag laddar ur en konding över en digital I/O port och vill sen räkna ut lite saker beroende på hur lång tid det tog att ladda ur kondensatorn, men då måste jag ju veta vilken spänning som ligger över kondingen när PICen detekterar en nolla på I/O porten.
Jag har försökt leta lite bland DC and AC characteristics i databladet men har inte hittat något som tycks beskriva detta.

Jag kör med 5V spänning och jobbar med 16F628an om det är av intresse.

Jag skulle ju kunna använda de inbyggda komparatorerna för att veta exakt när jag får en nolla in, men det blir en massa extra jobb, och eftersom att man är född lat så slipper jag helst detta :)
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Är det inte samma logiknivåer som för vanliga digitala kretsar?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vet att det finns gränser, men det är ca2v tomrum mellan dessa, och det kallas "förbjudet område".
Tro alltså inte att man kan specificera en exact gräns där den slår om mellan 1 och 0.

Så jag skulle kört på komparator/AD-ingång för att få det rätt.

Annars är det ju bara för dig o labba lite.

En potentiometer på ingången och ett program som sätter en utgång hög när den läser 1:a på ingången. En lysdiod på utgången visar resultatet.

Sätt dig med multimetern och en mejsel o skruva. (bör ju vara en flervarvig pot)

Sen kan du ju prova o se om gränsen flyttar sig med temperatur, matningsspänning etc.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det står på sid. 134, parametern [Vil]. Beroende på vad du har för ingångsarkitektur så varierar den, men den ligger ungefär på 0,8 V -0,2Vdd V.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Tackar RDX*
Var precis det jag letade efter, hittade det inte i jungeln av tabeller bara.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Det där står i min kursbok för digital elektronik.

PICarna är CMOS-baserade, och om jag inte missminner mig så är det som följande vad gäller cmos logik:

<0,2V: 0

0,2-0,7V: Förbjudet område

>0,7V: 1


Får man snoka lite i vad det är du sysslar med? Bygger du en billigaste sortens AD-converter? :D
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jo det är väl en sorts billig AD omvandlare. Ska mäta ett NTC motstånd för att läsa av tempraturen. Håller på att bygga en väder station light. I dagsläget så har jag bara två tempsensorer som kan logga data i 3 dygn innan minnet blir fullt. Men i framtiden när tid infinners sig så ska jag koppla på ett externt EEPROM och lite fler sensorer.
Men om det är 0.2 Vdd som är gräsen för Nolla så får jag inte ihop mina beräkningar. För att göra saker lätta och slippa räkan med logaritmer i onödan så räknar på att kondnsatorn är urladdad vid tidpunkten en Tau, har för mig att det är 37% av Vdd, vilket är mycket mer än 0.2 Vdd. Men ändå så stämmer mätningarna hyfsat, i dagsläget så kan jag mäta motstånd med ca 5% felmarginal...underligt det där får nog ta och fundera lite på detta.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är det en schimttriggeringång du kopplat den till? Om inte så är det ju 0.8 Volt, inte 0.2 Vdd som gäller.
Stenmark
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 juli 2004, 22:51:14
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jo, det har du nog rätt i, det är Schmidt triggade ingångar...vilket borde göra att läsnignen blir ännu mer fel, nu förstår jag inte rikgit varför det blir som det blir...

EDIT:
Nu när jag ändå har en tråd uppe så kan jag ju passa på att fråga om det är någon som kan tipsa om bra displayer för att visa tempratur värden. Jag hade i första hand tänkt ha en RS232 koppling till datorn men det skulle vara trevligt att läsa av värden direkt från sensorn med.
En display av den typ som sitter på de flesta digitala termometrar hade vart trevligt.
Skriv svar