Code Protect med JDM-programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Code Protect med JDM-programmerare

Inlägg av Bengan »

Jag håller för tillfället på att skriva ett program, då det är mycket lättare att programmera en pic(i det här fallet 16f84a) och sätta i breadborden för att prova än att simulera och behöva aktivera den andra hjärncellen så blir det väldigt mycket programmerande fram och tillbaka.
Jag har dock under mina experiment märkt att det händer att antingen icprog lägger kretsen i Code Protect-läge eller att den gör det själv, ty när jag försöker läsa ifrån kretsen är allt programmerat till 0000h bortsett från conf-strängen som är på 000Fh, dvs RC-WDT-CP.
Problemen började med att jag inte kunde programmera, ic-prog påstod att allt funkat perfekt under programmeringen men när jag läste in datan igen var det fel någonstans, efter ytterligare försök blev det såhär, ic-prog får "Programming Failed at Code Address 000h" när jag försöker programmera.
Läser jag får jag antingen 0000h eller 3fffh beroende på vilken av mina kretsar jag använder, men CP är alltid ibockad, även om jag avbockar, programmerar config och läser igen.
Jag trodde från början att problemet låg i att MCLR hade för låg spänning men lite mätande gav svaret 15,95V, kan det var så att jag får för hög spänning eller ligger något annat bakom problemet?