18W lysrörsdrossel till 15W-lysrör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barret
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 juni 2007, 20:53:39
Ort: Norrort

18W lysrörsdrossel till 15W-lysrör?

Inlägg av barret »

Jag ska sätta upp en belysning som på grund av platsbrist inte kan vara större än x antal 15W's lysrör, och jag har på mitt lokala ÖB hittat en mycket billig 2X18 armatur. Funkar det att bygga om den lite och köra med 15W's rör istället, eller kommer jag isåfall att bränna sönder saker?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Det går utmärkt
barret
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 juni 2007, 20:53:39
Ort: Norrort

Inlägg av barret »

Härligt. Men varför går det utmärkt?
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

För att du tar 15W istället för 18W och då är det lite marginal i effekten, och du kommer då inte att bränna sönder något, skulle jag gissa på.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Fungerar, men livslängden på lysröret kommer sanolikt att minska.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Röret kommer få mer ström än det egentligen vill ha och kortare livslängd.
MSV
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 juni 2006, 19:21:25
Ort: Borgholm

Inlägg av MSV »

Är nog inte att rekommendera, du bör skaffa en drossel för 15 w rör. Och sen en sak till, hållarna kommer nog inte att passa, eftersom 15w rören är G5 sockel på (tunnare än 18w rör).
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Skumt, har gjort en liknande lösning och det funkar bra. En diff på 3W känns ju inte direkt stor. Givetvis är det ju bäst med "rätt grejer för jobbet" men men.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

>"Röret kommer få mer ström än det egentligen vill ha och kortare livslängd."

M.a.o. så fungrar det ungefär på samma sätt som ett strömbegränsningsmotstånd till en LED? Den ska "leverera" och begränsa till en viss effekt (ström)?

Jag har trott att det var tvärt om. Att angiven effekt på drosseln är max man kan/får hälla igenom den, ungefär som en strömförsörjning, och att detta inte får överskridas av rörens totala effekt.

Edit: Så när ett slocknar får det andra dubbelt med kräm och borde binna upp tämligen omedelbart...?


Någon som *vet* hur det ligger till?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Så när ett slocknar får det andra dubbelt med kräm och borde binna upp tämligen omedelbart...?

NÄ, rören är seriekopplade så slocknar ett så blir det helmörkt. 15 eller 18 ligger inom toleransen.

Protte[/img]
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Det säger inte poff bara för 3 Watt fel, men kan påverka slitaget och materialvandringen i ändarna så att röret bara håller 2 år istället för 3 år typ.

Är dom byggda för samma ström som 18 och 20 Wattsrör så är det rörets spänningsfall som bestämmer hur många Watt som avsätts, och då kan man definivt använda samma drossel då strömmen knapp ändrar sig märkbart mellan typ 90 - 110 Volt. lampspänning.

ofta kan man hitta sådan information som lampströmmar hos de mer proffesionella delarna hos tillverkarna och grossister som Philips och electroskandias kataloger - titta där.

edit:

Vid kontroll av ikea golvlysrör 18 Watt så var det 0.35 Ampere ström, 62 Volt över själva lysröret, 208.9 Volt över drosseln och inkommande spänning 228 Volt. drosseln anger effektfaktor cos(fi)=0.36 och rekomenderad faskompenseringskonding 2.9 uF (ej ansluten). drosseln i sig blir förbannat varm och drar säkert 8-10 Watt bara den + lysrörets 0.35 * 62 = 21.7 Watt... dock är den en smula olinjär last så faktiska effektnivån kan vara lite lägre.

Det är till sådan 'checkning' här man skullle ha en anlog multiplikator - intergrator och en roten ur-krets för att mäta effektnivå av komplicerade kurformer samt ström och spänning samtidigt - kanske dags att bygga en sådan bra och ha-box för anslutning mot multimeter...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Men xxargs du glömde fasvinkeln för lysröret, det är inte bara drosseln som är induktiv, även själva tuben också.

Det blir inte 21,7 W
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

protte: Skulle du kunna utveckla det där? Jag kan inte se hur urladdningsröret skulle kunna vara reaktivt i någon mening.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det är cirkus 30 år sedan min lärare i elkraft berättade detta så mitt RAM (Run Away Memory) har tappat en och annan bit.

Då ifrågasatte jag detta men det var så. (kan vara så att glimmningen/joniseringen leder bättre efter att fått lite högre spänning)
Kan bli en lagom mätuppgift för dig.

Protte
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

om den delen existerar så är den delen förmodligen väldigt blygsam gentemot den stora drosselballasten.

Gasurladdningsrör använd i samband med radar då en tändning pga. fältstyrkan från sändaren motsvara att en metallvägg byggs upp och blockerar porten till mottagaren och på så sätt skyddar mottagaren för de i måga fallen MW-pulserna i us-tider - och den 'sysselsättningen' får inte gå långsamt om man säger så... ingen plats för stora induktanser där alltså.

---

nu har jag inte några grejor framme för att mäta, det är trots allt lite bryggor och spänningsdelare som måste dit inna man kan koppla in på oscilloskopet...
Skriv svar