Styrning av proportionalventil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DaPe
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 december 2007, 13:18:38
Ort: Linköping

Styrning av proportionalventil

Inlägg av DaPe »

Hej,

Jag sitter och fantiserar lite om ett hobbyprojekt. I detta projekt så behöver jag styra flera proportionella magnetventiler (för hydraulik) från en uc. Ännu är inget inhandlat, så jag kan inte ge några specifika modeller, men jag undrar om någon har idé om hur man generellt sett brukar styra sådana här ventiler? Är den spänningsstyrd eller pulsbreddsmodulerad, eller något annat? Jag har letat som en dåre på internet men hittar inget nånstans. :(

PWM har jag koll på, men om den är styrd på annat sätt, har någon nått tips på hur jag bör koppla? Ventiler vill väl oftast 12 eller 24 volt, medans uc kör på typ 5. Ska jag koppla som guiden här i forumet som beskriver hur man styr en lysdiod?

Mvh DaPe
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi byggde en skördare för ett gäng år sen..
Ventilerna i den, ville ha en analog spänning, tror det var 1-11V med 6V neutralläge.

Vi körde med en 8 kanals DA från maxim, de inbyggda drivarna var tillräckligt starka...

Sen en stor nödstop på matningen till ventilerna, som alla ställde sig i neutralläge vid spänningsbortfall...
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Dom ventiler vi köpt frånHYDAChar styrts med 4-20mA, men jag vill minnas att dom även finns med 0-10V. 24VDC matningsspänning.
DaPe
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 december 2007, 13:18:38
Ort: Linköping

Inlägg av DaPe »

Tack för de snabba svaren!
AndLi skrev:Vi byggde en skördare för ett gäng år sen..
Ventilerna i den, ville ha en analog spänning, tror det var 1-11V med 6V neutralläge.

Vi körde med en 8 kanals DA från maxim, de inbyggda drivarna var tillräckligt starka...

Sen en stor nödstop på matningen till ventilerna, som alla ställde sig i neutralläge vid spänningsbortfall...
Tänka sig, det är till en skotare jag skall bygga (om det nu blir nått). Det där med nödstopp tänkte jag också kunde vara bra att ha. :)

Jaja, det blir väl till att köpa en ventil och mäta lite.

/DaPe
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det beror på lite på vilka ventiler man har, 0-10 eller 4-20 så går dom till drivsteg för själva ventilen, oftast så är ventilen pulsad och har icke linjär funktion, några är strömstyrda men kräver då en pulserande likström för att inte fastna

men det är ju lite beroende om man skall göra drivningen själv eller inte, inte helt lätt att bygga själv
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Jag byggde elsystem till ett ventilpaket från en bunett (tror jag det var), dom ventilerna ville ha 0-24 V pulserad likspänning. Spakarna var sk. kattskallar..
Skriv svar