Vaccumejektorer kontra vaccumpumpar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Vaccumejektorer kontra vaccumpumpar

Inlägg av bengt-re »

Jag är på jakt efter en bättre vaccumkälla till ett vaccumbord och som jag ser det är moderna ejektorer bra alternativ. Jag behöver ungefär 50kPaA tryck så inget högvaccum direkt (nuvarande pump ger inte mer än 75kPaA). Har tittat på
http://www.pronomic.se/custom/ejectorer/hf300_1.pdf
Och denna verkar svårslagen, tyst, bra flöde och skapligt sluttryck samt rimlig luftförbrukning - någon som vet någon annan ejektror eller pump som slår denna i prestanda och eller pris ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har du kollat piab's sortimente, dom hadde en koaxilmodell som jag inte har provat men som jag gärna hadde lånat ett tag
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skall kolla, tack för tipset !
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

tror det är svårt att slå en luftdriven ejektor i enkelhet.

skulle vara en vattesug, vattendriven ejektor isåfall som man kopplar på en vanlig kran men de har inte samma evakueringskapacitet även om de inte kostar många hundringar(tips, man kan tillverka sådan själv med lite rör kopplingar , googla efter water ejector )

vacuum pumpar kostar mer och även om moderna sådana (oljetätade) är nästan underhållsfria är det ändå lite rörliga delar.

/rickard
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Bra vattensugar ger ett slutvakuum som ligger nära vattnets ångtryck, så om vintern borde det utan problem gå att komma ner till 15-20 Torr. VWR och leverantörer av skolmaterial borde ha billiga vattensugar. Mycket mer än 150 spänn plus moms bör man nog inte betala.
Om vattenförbrukningen är ett hinder kan man ju alltid köra med en pump och återcirkulation.

En snabbtitt gav vid handen att kapaciteten för första bästa vattensug var 400 l luft per h vid 3.5 bar vattentryck.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Detta med vattensug har jag inte tänkt på.
Nu kostade väl 15mBar modellen runt 570:- men det är ju nästan ingenting för att nå 15mBar absoluttryck.

Några frågor som möjligen bara visar min okunskap.
Kommer en lägre temperatur än 12 grader att höja eller sänka sluttrycket?
Om man har vanligt kranvatten så finns det ju en massa gas löst i vattnet kommer inte det att påverka sluttrycket negativt?

Som extrasteg efter en kolvpump gör ju att vattenångan inte kondenserar i kolvkumpen utan i vattnet, detta är ju helt utmärkt.

Varfför säljs inte sådana här till GDS luft/luft värmepumpinstallatörer. Varje Svensson har ju en vattenslang i trädgården och klarar lätt 3,5Bar och 3l/minut i vattenflöde.

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Lägre temperatur ger bättre sluttryck eftersom det (i stort sett) begränsas av vattnets ångtryck.
För värmepumpsinstallationer är det nog inte helt optimalt eftersom det finns risk för att vattenånga går bakvägen in i systemet. Sedan finns kanske en miljöaspekt också; det man suger ut går rakt ner i avloppet.

570 kronor tycker jag låter mycket för några plaströr som passar i varandra. Sigma-Aldrich tar €12.50 + moms för en variant i polypropylen.

Jag tog två kassa bilder av en vattensug i glas där man förhoppningsvis kan se principen. Vatten in där jag håller prylen, vakuumet kommer ut :D genom den vinkelräta anslutningen, och vattnet fortsätter ut genom det långa röret.


Bild
Bild
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

finns ingen anledning att kopa...

googla lite efter ejector+ water + diy o dylika ord sa ser man snabbt lankar till hur man bygger en av vanliga vvs delar. mark dock att det ar lite krav pa hur munstycken mm ar utformade men det ar inget man behover en cnc fras till att framstalla :)

precis som hcb skriver kan man teoretiskt na vattnets angtryck, i praktiken blir det ngt hogre men nara nog. gasmangden ar sa liten att det inte spelar ngn storre roll for sluttrycket (ca 1 mg/liter vatten = 1 ml gas/ l vatten )

det ar sa mycket enklare med en vacuumpump for att evakuera varmepumpen... inget slabb m vatten. vad skall annars varmepumpsinstallatorerna leva av? :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Piabs Koaxmodeller är betydligt bättre än dom flesta ejektorer man kan bygga själv, dock så kostar dom därefter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Beställde en tryckluftsdriven ejektor idag - coolt med att luften rör sig i mach 2... ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad valde du för modell och ungefär vad kostade den?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

2000 pix.
http://www.pronomic.se/ deras HF-300
Skriv svar