Drivning o låånga skruvar i träfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Drivning o låånga skruvar i träfräs

Inlägg av rikkitikkitavi »

satt i spånade :) om en träfräs, dvs användas för snickeriarbeten på skivmaterial.
kanske 1 mm/1000 mm i noggranhet. slag X blir då 2500, Y 1250 samt Z kanske 40-50 mm. säg en noggranhet på 0.1 mm i X-led

Inte helt trivialt men jag funderade lite på hur man hanterar nerböjningen av axlarna om man skulle bygga den som en portalfräs (av utrymmeskäl:)


Det blir en hel del, om man inte använder GROVA axlar(30 mm) . Egenvikten böjer ner en 30 mm axel ungefär 0.2 mm, med 10 kg last blir det nästan 1 mm worst case. Det är tunga axlar och kräver antagligen FETA motorer, vilket gör det meckigt om det inte är skruvar med hög verkningsgrad (dyrt) osv...

Finns det ngt tricks? Kan man ha frihängande axlar?
Kan man nå en sådan här precisicon med kuggremsdrift?

bara ett problem jag kom på så att säga i spånandet. ingen färdig design.
svenakela
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 november 2007, 20:56:58
Ort: Ekerö

Inlägg av svenakela »

Roterande mutter är ganska vanligt på maskiner med långa axlar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att använda ostagade axlar på en fräs i den här storleken är i princip att be om problem, det är helt enkelt för lång sträcka.

Ta och titta på hur Joe på CNCZone har gjort på sin nya modell:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=38220

En sådan modell kan man bygga klart längre och behålla stabilitet.

Naturligvis måste man köpa ett par aluprofiler för stagningen, och det kostar ju en del,
men å andra sidan behöver man inte köpa 30mm axlar i 3m längder...

Man kan säkert få det mycket billigare, men på Ironbill.se kostar 30mm slipade axlar 730kr per meter...
aluprofilerna som krävs (45*90mm) kostar på AluCon.se 460kr per meter... det finns alltså lite utrymme kvar att köpa rör och stag för.

Sedan till den storleken så gör man bäst i att åtmindstonde gå på trapetsskruvar, gängstänger måste snurra som idioter för
att kunna flytta portalen med någorlunda hastighet och på 250cm kommer den att piska fram och tillbaka något enormt.

Ett bättre alternativ är som svenakela sa här ovanför att ha en roterande mutter och en fast stång, kräver dock lite mer tanke när man designar det...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

tack för länken Meduza!
Funderade vidare lite. ser hur den är byggd.

Aluprofilerna har så stort tröghetsmoment att de inte böjs ner så mycket, och eftersom rundstängerna är stagade i dessa böjs de inte heller. Smart! Det hade så klart också gått med en 50 mm rundstång...

att snurra runt muttern istället är ju smartare eftersom det är lägre tröghet i den (lägre effekt) och dessutom mindre energi att bränna bort när man bromsar. Klurigare dock eftersom hela drivningen måste sitta på den rörliga delen. Men det går nog att lösa. Fast jag tar nog hellre den enklare lösningen i Joes maskin.

Trapets är ett måste tror jag pga M-gängade kräver mycket högre varvtal för att röra sig. Högre varvtal är = hög effekt och mycket andra problem.
Det är ändå ganska långa sträckor traversen skall åka utan att man vill att det tar för lång tid. Får räkna lite på roterande axlar o sådant (gräver i lådan med hållfasthetsläraböckerna)

nu har jag ialla funderat färdigt för idag.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Stålwire och hjul istället för kuggrem borde väl också gå att använda, frågan är bara hur stor kraft man kan överföra utan ett överdrivet stort drivhjul.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

det beror nog på friktionskraften mellan vajer och hjul , som avgör när det börjar slira och därmed man tappar positionen. Därav kuggrem för de små dimensioner vi antagligen talar om.

Frågan är bara hur mycket kuggremmen töjer sig, och hur noggrann den är jämrfört med en trapetsskruv? mera sökande krävs...

här var ialla fall en trevlig länk för kritiskt varvtalsberäkning:
http://www.mekanex.se/ber/se-kritiskt_varvtal.shtml
(finns mycket intressant på den sidan)

fördelen med vajer/kedja är ju att massan är förhållandevis låg. Men man är begränsad i dragkraft (vilket påverkar avverkningshastighet antar jag) pga töjning samt friktionskraften i fallet med vajer och hjul , större ger mer kraft så klart.

sitter fortfarande o spånar vilt alltså. jag har ingen erfarenhet av detta :)
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Tjena!

Gällande kuggremmar. Slå en signal till någon av säljarna på Aratron (aratron.se) De flesta kuggremmar har en kärna av stål tråd, en sk. stål-coard så töjningen blir inte alls specielt stor.

Wire och hjul käns inte så bra, tycker jag.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Tror nog wire och hjul kan funka riktigt skapligt. Ett metallhjul på säg 10-15cm diameter + styrhjul så wiren nästan täcker hela hjulet samt en HÅRT sträckt wire tror jag kan överföra en hel del kraft.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Finns ju även hjul som "låser" wiren. Alltså inte bara ett plant hjul utan friktionshöjande egenskaper.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker fortfarande att stålwire känns "sådär" i jämförelse med kuggrem...

Man får också tänka på att en hårt sträckt wire kräver bättre lagring av axlarna för att ta upp krafterna, och så ökar det friktionen...
Skriv svar