8051 vs AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Industrirobotar är kul. Fick faktiskt MVG i ämnet på gymnasiet :).
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

PaNiC>>Vilka "lekte" ni med då?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Haha! Välförklarat! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Det verkar även finnas en hel del utvecklingsverktyg till AVR för Linux licensierat under GNU. Det ger det hela en uppsving.
Kör SDCC för 8051 nu, men det fanns ju en hel drös för AVR!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kolla in på AVRfreaks där hittar du det mesta om och för AVR både för Windows och Linux.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

matseng skrev:Nästan-citat från diverse medlemmar på forumet:

"Nänänä... nu blir det för jobbigt här. En processor kan ju bara göra en sak i taget. Om man kör en Sleep så stannar ju allt så det blir svårt att styra flera gatuljus samtidigt. ......

Jaja, alla har vi ju varit nybörjare :-)
Där har du allt fel. En simpel mikrokontroller kan säkert styra 1000 ljus.... samtidigt. Gränsen sätts bara hur bråttom man har. Man får använda sig av ett RTOS (= Real Time Operation System) vilket fixas ganska lätt... om man vet hur man gör.

En slapp MCU hinner utföra en uppgift på 1 ms eller kortare. Under en sekund har den hunnit med 1000 uppgifter....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

:-O

Det var ett halv-sarkastiskt halv-citat av dom texter av glada aningslösa nybörjare som man stöter på här på forumet... Det var inte menat som varesig frågor eller uttalanden från min sida.

Jag har programmerat microprocessorer i assembler i 27 år vid det här laget så jag har vad man skulle kunna säga en ganska bra pejl på vad och hur man kan göra....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Nähääääää....... :shock:
Var det sarkastiskt, det hade jag ingen aaaaaaaaaaaaning om! :D

Har man programmerat assambler i 27 år lär man kunna varenda knep som finns och kanske uppfunnit några egna stiliga sådana.

För att vara på den säkra sidan vill jag tillägga:
Personligen uppskattar jag både sarkastiska kommentarer och ironi
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man glömmer fort alla specialare. Och håller man sedan på att växla mellan tex pic och avr så får man krupp efter ett tag på alla "olikheter som liknar varandra" i assemblerinstruktionerna.

På kvällarna leker jag php som scriptspråk och mysql som databas, och dagarna är det asp, transact-sql och vb som gäller just nu. Det känns jobbigt när man pular dit ett semikolon efter raderna där dom inte ska vara eftersom man är van vid det från det andra. Tillråga på allt få verkar jag bli tvungen att lära mig dotnet oxo. Då kommer det definitivt att bli rörigt när man hoppar från det ena likartade men ändå lite olika språket till det andra dagligen.

Men vissa saker sitter kvar i huvudet fortfarande efter alla dessa år. Opkoder för 6502-processorn. $88, och $CA var decrement X och Y regustrena. $A9 är load accumulator immediate, $A5 load acc from zero page. $EA är NOP och 00 var Break....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter som gjort för drösvis med syntaxfel eller blandning av syntax mellan ASP och PHP... :) men man lär ju sig en hel del på dem i alla fall.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

MicaelKarlsson skrev:PaNiC>>Vilka "lekte" ni med då?
Kommer inte ihåg exakt modell på roboten men det var en motoman iallafall. Styrenheten var en Yasnac MRC.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Aha!
Har inte testat Motoman, maskinhallen på min högskola var fylld av ABB-robotar så det fanns mycket att leka med :D
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

matseng skrev:Det känns jobbigt när man pular dit ett semikolon efter raderna där dom inte ska vara eftersom man är van vid det från det andra.

Men vissa saker sitter kvar i huvudet fortfarande efter alla dessa år. Opkoder för 6502-processorn.
Känner igen problemet.
:wink:

VB, PHP, C och VHDL.

Assembler, C och hårdvara för 68hc11, 8051, AVR och MSP.

Support på W95, W98, W2k och XP...

Däremot har jag faktiskt nog lyckats glömma lite av assemblern för 6502, samt Pascalkoden dom *tvingade* en att lära sig i gymnasiet - mot bättre vetande (årskullen efter fick läsa C).

När får vi det *ultimata* och enda språket tro?
:D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Michel>>Vi kanske skall utveckla det ultimata programmeringsspråket. Mina önskemål är som följer:

- Snabbt som assambler
- Flexibelt som C
- Matrishantering som Matlab
Skriv svar