Pic16f628 vs. Pic16f84

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ingemar
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 oktober 2004, 16:15:18

Pic16f628 vs. Pic16f84

Inlägg av Ingemar »

Jag tänkte göra ett litet bygge med en pic16f628 men kan inte hitta någon beskrivning på vilka pinnar jag ska använda, jag har dock hittat beskrivning till pic16f84. Kan jag använda samma inkoppling? Måste jag ha en kristall?
Om inte hur ska jag koppla in min 16f628.
Hoppas någon kan svara på mina nybörjarfrågor.
Tack på förhand!

/Ingemar
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kan du programmera dem ens? :roll:

Fördelen med PIC16F628 är att man inte behöver någon kristall om man vill köra i 4MHz (och det vill man ju).
PIC16F628 kan med fördel ersätta PIC16F84, men du måste ju förstås ändra alla aktuella parametrar i mjukvaran för att rätt pinnar ska göra rätt saker. Om du hänger med så här långt så ser jag inte vad ditt problem är... :wink:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

pic16f628 har inbyggd rc-oscillator på 4Mhz så använd den så slipper du kristall.
Om du behöver snabbare än 4Mhz så använd kristall.
Pinnarna är lika men 628:an har fler funktioner som kanske måste konfigureras så ett färdigt program för 84:an funkar inte nödvändigtvis direkt.
Om du förklarar mer om vad du ska göra så kan du få mer hjälp.

Databladen finns på Microchip.com
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 40300c.pdf
Ingemar
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 oktober 2004, 16:15:18

Inlägg av Ingemar »

$tiff skrev:Kan du programmera dem ens? :roll:

Fördelen med PIC16F628 är att man inte behöver någon kristall om man vill köra i 4MHz (och det vill man ju).
PIC16F628 kan med fördel ersätta PIC16F84, men du måste ju förstås ändra alla aktuella parametrar i mjukvaran för att rätt pinnar ska göra rätt saker. Om du hänger med så här långt så ser jag inte vad ditt problem är... :wink:
För att börja programmera dem måste jag ha någonstans att testa pic'arna, därför ville jag veta hur jag skulle koppla in dem innan jag sätter igång med programmeringen. För någonstans måste man väl börja...

Det jag vill göra helt enkelt är att jag vill få några lysdioder att blinka för att simulera positionsljus och blixtljus till mitt modellplan.

Är det i options-registret bit 5 jag väljer om jag vill använda den interna oscillatorn?

Tack för svaren.
MVH Ingemar

Ps. Jag är inte helt tappad bakom en vagn vad gäller programmering...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Nej option-registret är programmerbart från pic:ens egna program.
Oscillator inställningen är inte programmerbar "on the fly", den väljer man när man trycker in programmet i kretsen.
Vilken adress den ligger på behöver man i regel inte veta för brännar-programmet gör det åt dig.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Ingemar

Ursäkta om mitt uttalande lät påstridigt, men tyvärr så verkade det som att du var ännu en nybörjare som ville att någon skulle rita ett schema på hur man använde en '628, och helst programmera den åt dig också.
Men så är ju inte fallet.

För att få igång en 628' så är det bara att koppla in den på samma sätt som '84an, bortsett från kristallen och pullupmotståndet till MCLR, eftersom denna kan stängas av internt. Vdd (+5V), Vss (jord) och programmeringskontakten (motsvarande pinnar som till 84an).

Hoppas du blev lite klokare...? :wink:
Skriv svar