Långsiktigt hemautomationsprojekt
Nu är jag så illa tvungen att bli medlem här bara för att detta projektet diskuteras :)
Vi är tacksamma för all konstruktiv kritik vi kan få, vi hoppas givetvis att det ska föra projektet framåt och göra det bättre så gemene man kan använda detta.
Extra kostnad jämfört med vad?blueint skrev:Något som man kanske bör tänka på i samband med hemautomation är kostnaden per nod. CAN bussen medför en extra kostnad som tillkommer på varenda nod.
Vi är tacksamma för all konstruktiv kritik vi kan få, vi hoppas givetvis att det ska föra projektet framåt och göra det bättre så gemene man kan använda detta.
Undertecknad är också delaktig i projektet.
Kul med kommentarer här på forumet, glädjande att se att så många är intresserad av något liknande, som tidigare sagts så finns för närvarande PCB att köpa av oss av typen http://projekt.auml.se/homeautomation:h ... r:corecard för 10kr/st. Vi har funderingar på att skicka efter färdigmonterade kort också om intresset är stort, priset hamnar då runt 120kr/enhet.
Observera att vi vill att alla alltid ska ha en möjlighet att bygga/köpa själva så vi lägger upp scheman/layouter och komponentförteckningar på nätet.
Men hoppa gärna på projektet och hjälp till att ta fram noder med specen du beskriver, lite mer valfrihet för projektdeltagarna skadar inte.
Kul med kommentarer här på forumet, glädjande att se att så många är intresserad av något liknande, som tidigare sagts så finns för närvarande PCB att köpa av oss av typen http://projekt.auml.se/homeautomation:h ... r:corecard för 10kr/st. Vi har funderingar på att skicka efter färdigmonterade kort också om intresset är stort, priset hamnar då runt 120kr/enhet.
Observera att vi vill att alla alltid ska ha en möjlighet att bygga/köpa själva så vi lägger upp scheman/layouter och komponentförteckningar på nätet.
Jag har tidigare kört en buss hemma byggd på AVR2313 utan några externa komponenter i princip, tror inte jag ska gå in så mycket mer på det, det var ett projekt som påbörjades 2001-2002 tror jag. Vid uppbyggnaden av det här nyare systemet hade vi tankar kring hur vi ville att det skulle fungera för att bli bättre än det gamla och där kom vi fram till att vi vill ha en extern komponent som sköter kommunikationen bland annat. Men visst kan CAN kännas overkill i hemautomation, men betänk då att systemet vi byggt inte på något sätt är begränsat till hemautomation, tänk industiautomation, modelljärnväg, enklare fordonsbruk och så vidare.Något som man kanske bör tänka på i samband med hemautomation är kostnaden per nod. CAN bussen medför en extra kostnad som tillkommer på varenda nod.
... utan någon speciell vinst med tanke på applikations området.
Men hoppa gärna på projektet och hjälp till att ta fram noder med specen du beskriver, lite mer valfrihet för projektdeltagarna skadar inte.

Oj då. Intressant projekt. Jag håller också på greja med hemautomation just nu. Snyggt att du visar numret på inkommande samtal med hjälp av growl. Det var precis det jag tänkte göra också. Du har inte lyckats koppla den mot adressboken? Det vore ganska nice. Själv synkar jag ju adressboken på datorn mot mobiltelefonen. Har en ganska komplett lista som håller på fyllas på med saker såsom adresser, födelsedagar osv. 
Mina planer är inte att satsa stenhårt på ett överföringsprotokoll. Utan jag satsar mer på att bygga en styrenhet som körs helt stand alone med webserver och som kan styra RS422, RS-485, RS-232, X10, Ethernet, CAN-bus, RF 433MHz, RF 2.4GHz, IR med mera. Sen kommer jag ju såklart bygga moduler som är lite mer avlägsna, då kommer jag nog satsa på RS-485 iaf.

Mina planer är inte att satsa stenhårt på ett överföringsprotokoll. Utan jag satsar mer på att bygga en styrenhet som körs helt stand alone med webserver och som kan styra RS422, RS-485, RS-232, X10, Ethernet, CAN-bus, RF 433MHz, RF 2.4GHz, IR med mera. Sen kommer jag ju såklart bygga moduler som är lite mer avlägsna, då kommer jag nog satsa på RS-485 iaf.
Trevligt med fler macanvändare
Nä jag har inte fått den att synka mot adressboken än eftersom perlscriptet som hanterar nummerpresentatören körs på servern. Eftersom konceptet med en massa perlscript som sköter allting är temporärt och kommer att bytas ut mot något bättre känns det inte heller så aktuellt att lägga ner en massa tid på det just nu, det får vänta.
Tja, det är ett annat sätt att lösa det på såklart. Det blir intressant att se hur det slutar

Tja, det är ett annat sätt att lösa det på såklart. Det blir intressant att se hur det slutar

För att få till lite aktivitet här igen så kan jag nämna det som jag pysslar med för tillfället.
Denna antennen ska gå att styra. Så tanken är att en CAN-buss ska styra azimuth och elevation. Radioschaket finns ~40 meter bort så det är jobbigt att dra 6 tåtar till varje rotor, därför en buss som gör det mycket enklare. Finns även funderingar på att placera ut noder med sensorer i rummet intill masten.
I schaket ska det vara en nod med display och ratt för att visa antennens position och kunna ställa in den manuellt. Sedan ska det även vara en nod som kommunicerar med PC för att automagiskt kunna följa satellitbanor. Kommer använda våra NodeEssential, NodeUSB och NodeCLCD för noderna. Sedan behövs det lite kompletterande elektronik för själva rotorstyrningen.

Antennen är en fyrstack för 2 meters-bandet (144MHz) sittandes på EDIT-huset på Chalmers och tillhör SK6AB (ETA's radioklubb). När vi får igång styrningen och kopplat in diverse utrustning som förstärkare så ska vi kunna studsa signaler mot månen.
Denna antennen ska gå att styra. Så tanken är att en CAN-buss ska styra azimuth och elevation. Radioschaket finns ~40 meter bort så det är jobbigt att dra 6 tåtar till varje rotor, därför en buss som gör det mycket enklare. Finns även funderingar på att placera ut noder med sensorer i rummet intill masten.
I schaket ska det vara en nod med display och ratt för att visa antennens position och kunna ställa in den manuellt. Sedan ska det även vara en nod som kommunicerar med PC för att automagiskt kunna följa satellitbanor. Kommer använda våra NodeEssential, NodeUSB och NodeCLCD för noderna. Sedan behövs det lite kompletterande elektronik för själva rotorstyrningen.

Antennen är en fyrstack för 2 meters-bandet (144MHz) sittandes på EDIT-huset på Chalmers och tillhör SK6AB (ETA's radioklubb). När vi får igång styrningen och kopplat in diverse utrustning som förstärkare så ska vi kunna studsa signaler mot månen.
Övervakning i bilen!
Ja, då vill det sig inte bättre än att jag har påbörjat bygget av en liten skärm till bilen. Allt är inte klart för mig ännu, men det som är bestämt är att det blir en 20×2 alfanumerisk OLED samt en rotary encoder som gränssnitt. Vackert grönt, precis som resten av belysningen i bilen. Jag vill ha displayen där för att hålla koll på diverse saker i bilen, första versionen kommer inte att kunna styra något utan bara övervaka. Jag tänker använda CAN för att kunna expandera med fler kort sen, men någon intern canbuss finns inte i bilen så det är inget att koppla in sig på.
Jag vill på sikt kunna övervaka:
* Laddtryck
* Varvtal
* Hastighet
* Lambda-värde (smalbands)
* Spridartider (det vill säga bränsleförbrukning)
* Oljetemperatur
* Oljetryck
* Ev. insugstemperatur
Första versionen kommer att ha stöd för laddtryck och varvtal, sen blir det ett externt sensorkort för att hålla koll på resten av sakerna. Har läst på lite i servicemanualen till insprutningssystemet och det verkar inte vara så lurigt att läsa av sensorerna, mest analoga sensorer. Intressant är lösningen för de lågohmiga spridarna, de får först en kort puls på 12v för att öppnas helt och sedan kopplas ett ballastmotstånd in som begränsar spänningen till ungefär 2.5v vilket får spridaren att hålla sig öppen. Detta gör att påslagningstiden blir väldigt kort så att mjukvaran i styrboxen slipper kompensera för detta.
Just nu håller jag på med kretskortslayoten till displaykortet, det är inte ens nästan klart än. Det är mycket att tänka på, transientskydd så att inte allt brinner upp på grund av den smutsiga elektriska miljön i en bil. En lämplig laddtrykssensor har jag också hittat tror jag, ska se om man inte kan få lite gratis samples
Ny display till bildatorn!
Tjoho, nu har jag äntligen fått OLED-displayen ansluten till ett nylött kort. Mycket snyggare och snabbare än den tattiga LCD-displayen jag hade förut. Den gröna färgen kommer att passa perfekt till alla andra gröna lampor i saaben. Har lagt till två skärmar med mätdata till och snyggat till koden för displaykortet, nu är det verkligen dags att börja designa sensorkortet med rätt ingångsfilter och operationsförstärkare. Har två snygga bilder och en snitsig liten film som visar hur jag tänkt mig att det hela ska se ut.

En liten film som bland annat visar den nya snabbare skärmanimationen finns här (ca 20m). Filmen finns även komprimerad i m4v-format (ca 3mb) här: här
Ja, då vill det sig inte bättre än att jag har påbörjat bygget av en liten skärm till bilen. Allt är inte klart för mig ännu, men det som är bestämt är att det blir en 20×2 alfanumerisk OLED samt en rotary encoder som gränssnitt. Vackert grönt, precis som resten av belysningen i bilen. Jag vill ha displayen där för att hålla koll på diverse saker i bilen, första versionen kommer inte att kunna styra något utan bara övervaka. Jag tänker använda CAN för att kunna expandera med fler kort sen, men någon intern canbuss finns inte i bilen så det är inget att koppla in sig på.
Jag vill på sikt kunna övervaka:
* Laddtryck
* Varvtal
* Hastighet
* Lambda-värde (smalbands)
* Spridartider (det vill säga bränsleförbrukning)
* Oljetemperatur
* Oljetryck
* Ev. insugstemperatur
Första versionen kommer att ha stöd för laddtryck och varvtal, sen blir det ett externt sensorkort för att hålla koll på resten av sakerna. Har läst på lite i servicemanualen till insprutningssystemet och det verkar inte vara så lurigt att läsa av sensorerna, mest analoga sensorer. Intressant är lösningen för de lågohmiga spridarna, de får först en kort puls på 12v för att öppnas helt och sedan kopplas ett ballastmotstånd in som begränsar spänningen till ungefär 2.5v vilket får spridaren att hålla sig öppen. Detta gör att påslagningstiden blir väldigt kort så att mjukvaran i styrboxen slipper kompensera för detta.
Just nu håller jag på med kretskortslayoten till displaykortet, det är inte ens nästan klart än. Det är mycket att tänka på, transientskydd så att inte allt brinner upp på grund av den smutsiga elektriska miljön i en bil. En lämplig laddtrykssensor har jag också hittat tror jag, ska se om man inte kan få lite gratis samples
Ny display till bildatorn!
Tjoho, nu har jag äntligen fått OLED-displayen ansluten till ett nylött kort. Mycket snyggare och snabbare än den tattiga LCD-displayen jag hade förut. Den gröna färgen kommer att passa perfekt till alla andra gröna lampor i saaben. Har lagt till två skärmar med mätdata till och snyggat till koden för displaykortet, nu är det verkligen dags att börja designa sensorkortet med rätt ingångsfilter och operationsförstärkare. Har två snygga bilder och en snitsig liten film som visar hur jag tänkt mig att det hela ska se ut.
En liten film som bland annat visar den nya snabbare skärmanimationen finns här (ca 20m). Filmen finns även komprimerad i m4v-format (ca 3mb) här: här
Senast redigerad av Noddan 4 oktober 2007, 21:57:53, redigerad totalt 1 gång.
BJ: OLED-skärmen kommer ifrån fractronics, det är deras tidigare variant med silverfärgad ram. Den är inte lika blåaktig som det ser ut på bilden, det är kameran som luras lite grand.
Chille: Inte speciellt mycket
Det är en Saab 900s -90 med 141hk. Idag ger den nog inte mer än så, jag har bara bytt bränslechip för att kunna höja laddtrycket. Jag har en intercooler och ett APC (anti-knackningssystem) som kom förra veckan, det ska monteras in vid tillfälle. Det kommer att ge mig ett laddtryck på runt 0.7 bar, men lite skruvande kan jag lägga mig på 0.9. Så nånstans runt 190-200hk blir det väl i vinter. Mycket högre än så vågar jag inte gå med tanke på växellådan, så det blir inget prestandamonster tyvärr.
Chille: Inte speciellt mycket

Hehe, fint. Själv håller jag på skruva i en Audi 90 quattro 20v på 170hk, dock har den väl tappat några hästar, så det är väl kanske 130 kvar eller nått bara 
Har också funderat på att sätta i en display i bilen för just sånadär parametrar. Den där displayen var verkligen riktigt snygg. Fast jag vill helst ha en grafisk, så man kan visa ikoner, animeringar med mera. Synd att det inte finns så många snygga och billiga grafiska OLED. Börjar väl iofs dyka upp lite här och var.
Kommer du mäta spridartider själv och beräkna bränsleförbrukning med hjälp av ett känt bränsletryck och flöde i spridarna, eller har du någon annan lösning på lager?

Har också funderat på att sätta i en display i bilen för just sånadär parametrar. Den där displayen var verkligen riktigt snygg. Fast jag vill helst ha en grafisk, så man kan visa ikoner, animeringar med mera. Synd att det inte finns så många snygga och billiga grafiska OLED. Börjar väl iofs dyka upp lite här och var.
Kommer du mäta spridartider själv och beräkna bränsleförbrukning med hjälp av ett känt bränsletryck och flöde i spridarna, eller har du någon annan lösning på lager?
Ah vad kul
Quattro hade man ju inte sagt nej till direkt.. Eller som sagt en tåligare växellåda. Hur har du lyckats tappa 40 hästar? Så mycket borde väl inte bara åldern göra. 20v, antar att det är rak femma då?
Sitter och gräver ner mig i datablad för bränslesystemet för att se vilka värden givarna har, men det är lite tvetydigt. Det står t.ex. att hastighetssignalen går mellan 0.5 och 11v, men jag kan inte tänka mig något annat än att den är digital? Svårt att mäta hastighet när bilen står still också, vill inte gärna starta den på pallbock och gasa på även om det går... Så jag fixar möjlighet till båda.
Är det någon som har koll på ett bra transientskydd för att ansluta elektronik till bilens 12v föresten? Vet inte riktigt vad man ska söka på.. Vad är bra sökord?
Har funderat på grafisk display och sådär, men den här känns mer 80-tal och passar bättre i min goa 80-talsbil.
Jag tänkte mäta spridartiderna bara och anta att btr:en gör sitt jobb och ger ett bränsletryck på 3 bar hela tiden. Jag kommer säkert att behöva kalibrera in den med tiden, men det borde ge en bra fingervisning av hur mycket den drar. Huvudsaken är ju att man kan jämföra med sig själv. Annars kanske man skulle försöka derivera tankgivaren...

Sitter och gräver ner mig i datablad för bränslesystemet för att se vilka värden givarna har, men det är lite tvetydigt. Det står t.ex. att hastighetssignalen går mellan 0.5 och 11v, men jag kan inte tänka mig något annat än att den är digital? Svårt att mäta hastighet när bilen står still också, vill inte gärna starta den på pallbock och gasa på även om det går... Så jag fixar möjlighet till båda.
Är det någon som har koll på ett bra transientskydd för att ansluta elektronik till bilens 12v föresten? Vet inte riktigt vad man ska söka på.. Vad är bra sökord?

Har funderat på grafisk display och sådär, men den här känns mer 80-tal och passar bättre i min goa 80-talsbil.
Jag tänkte mäta spridartiderna bara och anta att btr:en gör sitt jobb och ger ett bränsletryck på 3 bar hela tiden. Jag kommer säkert att behöva kalibrera in den med tiden, men det borde ge en bra fingervisning av hur mycket den drar. Huvudsaken är ju att man kan jämföra med sig själv. Annars kanske man skulle försöka derivera tankgivaren...
