4 vs 8 bitar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

4 vs 8 bitar

Inlägg av EagleSpirit »

vad är det som gäller med 4 och 8 bitars lcd? Funkar alla HD44780 lcder på 4 bitar eller finns det någon gräns? Blir det stor skillnad på de olika?

någon som råkar ha pic basic kod till en lcd på 4 bitar? eller kanske 8 bitar? jag ska ha byggt ett helt automatsystem till nästa helg och hinner inte riktigt skriva den delen själv.

/eaglespirit
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Skillnaden är att du inte kan skriva hela tecken till LCDns konfigurerbara minnesplatser i 4-bitsläge, det är allt jag kommer på just nu... :humm:

Att köra i 4-bits läge i PICBasic är lätt som en plätt, bara att definiera följande:
DEFINE LCD_BITS 4

För att få lite bättre koll på vilka I/O som ska användas på PICen så rekommenderar jag dig att glo lite i PBP-manualen.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Om man kopplar in LCD´n efter exemplet i PBP manualen så behöver man bara skriva denna kod för att visa en text i displayen.

Kod: Markera allt

LCDOut $fe ,1                   'Rensar LCD´n
LCDOut "Hello World"        'Skriver ut Hello World
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

skadat tråkigt med PBP, men vad gör man inte när man har jättebråttom?

tack för hjälpen, det här kommer bli kanon.... om jag får igång RTCn :( Gjorde ett program i PBP för den nu och det är fortfarande samma problem. Den räknar inte i verkliga sekunder
frax
Inlägg: 75
Blev medlem: 5 juni 2004, 08:58:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av frax »

$tiff skrev:Skillnaden är att du inte kan skriva hela tecken till LCDns konfigurerbara minnesplatser i 4-bitsläge, det är allt jag kommer på just nu... :humm:
Va? Jag kör alltid mina LCDer i 4-bitsläge och har inte snubblat på några problem alls.

/frax
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> frax

Menar du att det går att skriva till LCDn även i 4-bitsmode? Jag har ju inte provat själv, men något säger mig att det är svårt att få över de 4 sista bitarna i varje tecken :shock:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Äh? Skämtar du?

Det är ingen skillnad på 4 eller 8 bittarsläge när det gäller funktionalitet. Den enda skillnaden är att man alltid skickar de 4 höga bittarna + E och sedan de 4 låga bittarna + E istället för 8 alla bitar + E direkt. Detta oavsett om man har RS hög eller låg.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hopplahej! sedär, då har man blivit upplyst idag med... :helgon:
Skriv svar