radio länk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

radio länk

Inlägg av dangraf »

Jaq har funderat på ett bygge ett tag nu.
Min idé är att använda en radiolänk till ett t.ex modellflygplan och få bilderna till en laptop.

jag skulle vilja ha en 2-vägs kommunikation, så att man kan styra planet från laptopen, och även hämta info från planet.

Det skulle även kunna gå att använda videolänk som bara skickar bilder åt ett håll, men det hade varit roligare att skicka åt båda hållen.

jag hade funderingar på att använda Wlan, för att lyckas med detta. men jag vet inte riktigt vad som behövs. Går det att använda 2st Wlan kort och antenner, och skicka över info som en twisted lan kabel? eller måste man även ha en basstation?

bluetoth går inte. för dålig räckvidd, vad jag förstått.

Någon som har förslag på radiolänk?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det enklaste borde vara att fixa en videolänk som finns att köpas lite här och där.

sen har du väll en fjärrkontroll till flygplanet för att styra det med. med lite modifikationer så borde du kunna koppla in den till laptopen och på så sätt styra därifrån
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Visst, köp en färdig från t.ex Loke
de väger bara 10-20 gram och har 2 km räckvidd.

De används t.o.m på Elflyg !!

Du kan aldrig få ner vikten om du bygger själv.

Tester finns i tdinginge Allt Om Hobby
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Det blir nog enklast med en videolänk, som ni sa..
Men om man inte har nån komposit in på sin laptop, har ni nått förslag på hur man ska kunna få in bilden i datorn?
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Det finns PCMCIA-kort med composit in. Har du USB kan du säkert ansluta med en sådan här grunka:

http://www.belkin.com/22PB218_F5U228.pdf

Jag ska genomföra i stort sett samma projekt fast min farkost är markgående. Men jag tror jag kommer att använda WLAN för jag vill ha en bärbar pc ombord på bilen. För att styra servon och liknande från PC:n använder jag nog en sådan här krets:

http://www.ftdichip.com/Documents/dlp-245pa.pdf

Jag vill försöka få så mycket som möjligt anslutet via USB får då blir det lätt att lägga till och byta ut komponenter.

Vad tror ni om det? Kommer det funka? Har någon testat?
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

det där ser ju rätt smigit ut. vet du om det finns nått kretsschema till den där lilla kretsen som man kan styra grejjer från USB porten?

Jag är intresserad av ett alternativ där man inte behöver någon dator. Lite tråkigt om man krachar planet =)
Deepthink
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 augusti 2003, 16:22:06
Ort: Linköping

Inlägg av Deepthink »

Här kanske... http://www.ftdichip.com/FTSchemaArchive.htm

Jag har inte kollat något på det. Jag vill försöka lyfta upp så mycket som möjligt i mjukvara för att snabbt och enkelt kunna testa och bygga om.
Skriv svar