Basic angående Microprocessorer?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mr_fatise
Inlägg: 93
Blev medlem: 22 september 2004, 03:24:49

Basic angående Microprocessorer?

Inlägg av mr_fatise »

Tjenare allihopa!

Har fått lite intresse o börjat fundera på att testa att bygga ihop något med en microprocessor. Skulle vilja byggat något mycket basic som te.x en processor som printar ut bokstäver eller ord på en Grafisk/LCD display när man te.x trycker på olika knappar osv, som senare kan kopplas in i typ en bil och fungera som "Check kontroll" eller liknande!

Har tidigare bara byggt simplare grejer som tex, knappar kopplade till mängder av inverterare som gick till en "binär till 7segmentsdisplay krets" och till slut till en display och på så sätt kunde man få upp olika siffror på LCDn. Har lite kunskaper har byggt lite olika färstärkare med IC-kretas/trisor/moskretsar, Fm-sändare o mottagare m.m! Så grunder inom digital o analogteknik finns.

El-elektronikutbildning men har aldirg hållt på med något om microprocessorer!

Har försökt få ihop lite scheman osv men fattar ingenting när man ska koppla ihop digitalakretar i lite högrefrekvenser. typ microprocessor till displaydrivers m.m

Har massa frågar typ!
Vad använder man för hårdvara vid programmering?
Ex på kretsar man kan använda sig av (helst från Elfa)?

Nån som har lust att hjälpa mig att komma igång?

Edit: finns det några program som klarar av att behandla microprocessorer? liknande Electronic Workbench, Fluid Sim eller liknande?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du tunget ska köra Basic så är det nog PIC mikrokontrollers du ska använda dig av.

En PIC16F628A är en bra kontroller att börja med. För att bränna in program i den behöver du en brännare (!). Exempelvis ISP-PRO fårn Elfa.

Du är absolut inte ensam med att vilja börja med mikrokontrollers (PIC eller AVR är det som gäller mest här). Om du bara kikar dig lite omkring borde du hitta massvis med information från andra trådar där trådskaparen var i samma sits som du.

När jag själv skulle börja läste jag först igenom PICBasic-manualen för att få en uppfattning om hur man programmerar de här små manickerna. Sen är det ju inte alls förbjudet att fråga google om han vet något om nybörjare och PIC exempelvis.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag slår ett slag för AVR (Atmel) då! :D

- Väldigt simpla att programmera (rent hårdvarumässigt). Sök på ISP +lpt på google tex.
- Många 8-bitars portar (beror ju iofs. på vilken processor du tar)
- Mycket dokumentation på nätet. Kolla tex på www.avrfreaks.net

$tiff-> Ngt mycket basic som mr_fatise skrev tolkar jag som ngt mycket enkelt :D inte alls att han skall köra Basic som programmerings språk.

Jag skulle rekomendera Assembler som språk. Om du inte redan kan C eller C++?
För Assembler (asm) så kör man AVRstudio. (finns gratis på både www.atmel.com eller avrfreaks.

Skaffa dig en µC (Microcontroller, som igentligen är det riktiga namnet). Tex. en ATmega16 eller 32. (du bör hålla dig till Mega serien iaf.)
En bunte lysdioder, kristall behövs inte då den kan klockas intärnt (inbyggt i µC´n) och börja blinka dioder. Den klart bästa starten. Sen skaffar du dig en LCD-display med HD44780 styrchip på så är den biten enkel oxå.
mr_fatise
Inlägg: 93
Blev medlem: 22 september 2004, 03:24:49

Inlägg av mr_fatise »

Kunde nog fel tolkas de ja skrev sorry! Med Basic menade jag såklart något mycket enkelt som Hedis skrev!

Har sökt lite på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt, ska ta en sväng med google nu o se om man får fram lite mer! Hoppas de finns lite material på svenska så slipper jag hacka mig fram med min Enelska!

Annars blir de till å åka förbi elfa och köpa några procesorer och köra trail and error!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Högskolan i stan (HTU) har lite utav sin dokumentation för sin mikrokontrollerkurs på nätet.
www.elektro.htu.se ->Dokumentarkivet -> Övriga dokument ->Utvecklingsmiljön AVR Studio3.56.doc.

Hoppas att det ligger kvar. Annars fixar jag nog fram det. Hör utav dig isf.

Nu är det inte AVRstudio 3.56 man kör utan 4.10 men allt är nästan samma. (diffar llite i hur man skapar projektet :))
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag kan tipsa om BASCOM, där får du tre önskningar i en Basic-språk, Basic(enkelt) och en liten leksak när du snabbt kan börja leka med blinkande lysdioder.

Allt du behöver är en AVR processor tex. 2313 eller mega8 och en programmerare.
Du kan använda en sådan här för att programmera AVR kretsar:
Bild
Om du vill ha Eagle- , protel-ritningar till programmeraren så finns dom här.
Det finns enklare programmerare där man ansluter bena direkt till parallellporten men jag rekommenderar programmeraren på bilden ovan.

Om du vill hoppa rätt in i Assemblerns underbara värld, och fördjupa du i alla register och processor arkitektur så rekommenderar jag AVRstudio men om du vill få en mjuk start så rekommenderar jag Bascom. Bascom har även stöd för Assembler och är ett alltiallo verktyg.


edit: jag kan tillägga att IC kretsen 74ls244 finns i stort sätt på varenda kretskort till en dator, så om du har lite datorskrot så kan du säkert hitta de flesta komponenter till programmeraren.
Skriv svar