Håller på ganska så mycket med hemsidor och liknande.
Nu har jag en massa bilder som jag skulle vilja minska till en viss storlek (t.ex. från 2000x3000pix till 200x300pix) och sedan spara som JPG med valbar komprimering.
Finns det något bra program som löser detta med att ändra på flera bilder samtidigt?
Som det är nu så andvänder jag Photoshop och jag har inte lyckats hitta något sätt att göra detta smidigt på, utan det kräver ganska så mycket handpåläggning för att göra det.
Snart så blir jag boende oxå i Halmstad.
Då kan vi träffas och sitta och berätta om olika kort-kommando som man kan använda för att resize bilder så snabbt som möjligt en och en i taget!
Microsoft har ett enkelt program (gratis) som jag kan länka till när jag får tillgång till dator, sitter med mobilen nu... (Kommer inte ihåg namnet nu, men det gör säkert någon annan)
Jag kör med ACDSee. Det är ju iofs inte bara ett program, utan en hel bunt med program och funktioner, men men...
Behöver bara markera alla bilder jag vill ha, och högerklicka och välja resize och ställa in rätt storlek. klart.
Går även att döpa om en drös filer med filter och olika räknesätt.
Mycket snabbt bildvisningsprogram. Bra mycket snabbare än MS skitprogram image nånting som följer med XP.
Jag plockade ner FastStone för någon vecka sedan, och det fungerar utmärkt !
Jag t.o.m skickade öven det frivilliga "bidraget" till utvecklarna...
Då fick jag en kod som plcokade bort en liten ruta som kom upp när
det startades.
ImageMagick är givetvis det mest flexibla.
Måste du vara i Windows så är Irfanview en ruggigt snabb bildvisare som även klarar batchar av bildhantering, t.ex. förminskning till en viss storlek, viss aspect ratio, vissa procent osv. av ett stort valbart antal bilder och/eller kataloger med bilder.
Gratis och inga spyware el.dyl. Ej heller bloatat som många program idag (såsom ACDSee m.fl.)